Levegő és méregtelenítés – művészeti hátterű projektek a Balatonért
Balaton Detox és Balatorium Air címszavak alatt folynak és folytak az őszi művészeti munkálatok Veszprémben és környékén az éber Balaton-tudatért.
Balaton Detox és Balatorium Air címszavak alatt folynak és folytak az őszi művészeti munkálatok Veszprémben és környékén az éber Balaton-tudatért.
Nagyszabású, számtalan utat megnyitó kiállítás, amely fordulatot jelez alkotója pályáján. Dezső Tamás eddigi munkásságát a sajtófotó és a dokumentarista fotográfia határozta meg. Új korszaka következetesen gondolkodó művész profilját körvonalazza, aki képes a radikális váltásra, művészetről alkotott felfogásmódja, identitása gyökeres átalakítására.
Mire jó a vízitorma a fotográfiában? Fel lehet-e eleveníteni a kortárs művészetben olyan fotótechnikákat, amelyekhez nem kell kamera, miként lehet használni ezeket és mit mondanak? Almudena Romeróval budapesti kiállításán beszélgettünk.
Arra a kérdésre, hogy kik ma a legfontosabb gyűjtők, ugyanúgy nincs egzakt és objektív válasz, mint arra, hogy kik ma a legjelentősebb művészek. De ahogy utóbbiakról is készül többféle rangsor, nincs ez másképp a gyűjtőknél sem.
Első ízben ítélték oda azt a magyar művészek alkotótevékenységét támogató képzőművészeti díjat, amelyet az 1956 óta Párizsban élő festő- és szobrászművész, Stein Anna alapított. Az öttagú szakmai zsűri egyhangú döntése alapján a díjazott Horváth János, miskolci festőművész lett, aki a párizsi Liszt Ferenc Intézetben vette át a díjat.
“Elsősorban Moholy-Nagynak a technológia és a természet iránti viszonya, amelyet az én kutatásaim átértelmeztek” – mondja Ifj. Dr. Botár Olivér, Kanadában élő, magyar származású művészettörténész, kurátor, a MOME idei Moholy-Nagy díjasa, aki új, szokatlan, olykor vitákat is kiváltó megközelítéseket hozott be a kutatásba.
Kozák Zsuzska remek kiadványokkal találkozott a művészeti gyerekkönyvek piacán, melyek nemcsak oktató tartalommal bírnak, hanem a spontán műélvezetre is rávezetik a fiatalabb korosztályt. Sőt mi több: az önismerethez, felnőtté váláshoz vezető úton is hasznos kísérők lehetnek.
Tizenkét év, több mint kétezer új vagy felújított emlékmű, zömmel emlékévek keretében. Miért kell ennyi emlékmű és mit jelent, hogy ennyi van belőlük? Mennyiség vs minőség: az elmúlt három kormányzati ciklus emlékezetpolitikája a közterek és a számok felől nézve.
Bert Danckaert PhD kutatásához készült fotósorozata nem úgy sikerült, ahogy előre tervezte. Projektje egyaránt szól a kulturális különbségekről, a művészeti doktori képzés nehézségeiről és egy alkotói folyamat buktatóiról. A második részben a fotografikus kép és a színház kapcsolatáról gondolkodik a szerző.
A Beke László-féle, brilliáns Műalkotások elemzése a gimnáziumok I-III. osztálya számára című kiadvány óta jelentős átalakuláson ment keresztül a hazai tankönyvkiadás. Az ifjú korosztályokat célzó ismeretterjesztő kiadványok széles tematikus spektrumot lefedve már rég elhagyták ezt a terrénumot. A gyermek olvasó is céltábla mint fogyasztó, ám helyette többnyire mi, felnőttek választunk. Könyvszemle, első rész.
Majd a sötétben, pufidzsekiben beszélgetünk arról, hogy mi az, hogy múzeum, miközben szétszakad a társadalom kulturális szövete? Napjaink rezsikrízise nem lehet magánügy; a végsőkig ellen kellene állni annak, hogy privát, illetve konzumer terekbe szerveződjön ki a közintézmények feladata.
A Just Stop Oil aktivista csoport 2022. október 14-én újra lecsapott: Van Gogh Napraforgók című festményét paradicsomlevessel öntötték le, majd a kordonon átlépve a falhoz ragasztották magukat, és ott térdelve beszédet tartottak. A világ felhördülése a Holdon is hallatszott. De mi zajlott valójában?