Miféle válság? A tehetősebb gyűjtők többet költenek, mint valaha
Az idei év első hat hónapjában, a vizsgált gyűjtői körben már a pandémia előtti szinten vannak a költések – áll az Art Basel és az UBS bankház közös műtárgypaici jelentésében.
Az idei év első hat hónapjában, a vizsgált gyűjtői körben már a pandémia előtti szinten vannak a költések – áll az Art Basel és az UBS bankház közös műtárgypaici jelentésében.
Kilenc évvel ezelőtt szinte az egész világot izgalomban tartotta a hír, hogy óriási mennyiségű, addig lappangó, kiemelkedő értékű műtárgyat találtak egy müncheni lakásban. Mi történt velük azóta? Miként azonosították őket és hogyan tárult fel a múltjuk? Egy berni kiállítás dolgozza fel az azóta eltelt évek történéseit.
A Christie’s szerdai, New York-i árverésén komoly rekord született. Az egykori Microsoft-alapító Paul G. Allen műgyűjteményének darabjai másfél milliárd dollárért keltek el. Egy egész múzeumra való remekmű talált gazdát és döntött csúcsot.
Tíz év után, mondhatni a csúcson posztjáról Marc Spiegler, az Art Basel globális igazgatója. Megvolt ugyan a nagy hódítás, az Art Basel elfoglalta a párizsi FIAC pozícióját, de a regionális vásárok egyelőre nem látszanak sikertörténetnek. A kérdés az, sima személycseréről van-e szó, vagy komolyabb irányváltásról.
A nemrég zajlott Art Market Budapest kortárs művészeti vásáron, a Knoll Galéria a standján bemutatott egy eddig nemigen látott művet. Egy régi-új festményről van szó, Birkás Ákos munkájáról: 1984-ben készült, egy tulajdonképpen azelőtt és azóta is példa nélkül álló összművészeti eseményre, a budapesti Plánum fesztiválra.
Régiónk egyik legismertebb gyűjtője megválik kollekciója egy részétől, hogy figyelmét a jövőben kizárólag a női alkotóknak szentelje. Az árverésen magyar művek is szerepelnek.
Hatalmasat zuhant az NFT-k piaci kereskedelmi értéke az idei év elejének csúcsához képet. Egyesek a buborék kipukkanásáról beszélnek, mégsem jósolják az NFT-k végét.
A határok az elsődleges és a másodlagos műtárgypiac fő csatornái, azaz a galériák és az aukciósházak között már hosszabb ideje eltűnőben vannak. A Sotheby’s legújabb lépése pedig tovább viszi ezt a folyamatot.
A hetvenes években a punk és a new wave emblematikus helyszíne volt a CBGB’s, majd a dzsentrifikáció szimbóluma lett, amikor 2006-ban a helyén divatüzlet nyílt. Most kortárs művészeti kereskedelmi galéria lesz belőle, amelynek egyik tulajdonosa Cy Twombly unokája.
Az általánosságban a latin-amerikai és karibi művészetre, a globális Délre fókuszáló Armory Show kereskedelmi szekciójában, a kevés valódi izgalom ellenére volt azért néhány kiemelkedő megjelenés. Ezek egyike Kelet-Európából, Budapestről érkezett. Beszámoló.
Ukrán fókusz, de békebeli külsőségek voltak jellemzőek a hétvégén megrendezett viennacontemporary kortárs vásáron Bécsben, ahol az acb Galéria díjat is kapott.
A Credit Suisse riportja szerint ezekben az inflációs időkben a Chanel kézitáskák, a különleges karórák, mint például a Rolexek és a régi kínai művészeti remekek jelentik a leginkább értékálló befektetéseket a gyűjtői piacon.