Korkép körkép – A mű heti ajánlója
Túlélőlények a Trafóban, gyűrődő gumihéjak a Hold utcában, bakelit a Kisteremben, információéhség kikényszerítette alkuk a Kiscelliben – az e heti korképcsarnok kínálata.
Túlélőlények a Trafóban, gyűrődő gumihéjak a Hold utcában, bakelit a Kisteremben, információéhség kikényszerítette alkuk a Kiscelliben – az e heti korképcsarnok kínálata.
Milyen muzeológia irányelveket követtek az etnográfiai szakemberek a 3600 eredeti tárgyat, 1600 fotót 3000 négyzetméteren bemutató új állandó tárlat létrehozásakor, mely nyolc tematikai egységben sokféle értelmezést lehetővé tevő történetekkel igyekszik közel hozni a néprajzi gyűjtést és gyűjteményezést? A Magyarország és a Kárpát-medence öröksége mellett öt kontinens kultúráját is tolmácsoló kiállítás mögötti munkát Berényi Marianna mutatja be.
Intim indigórajzok, vad rezonanciák, hangalapú mozgókép, golfpálya és féreglyuk találkozása – s mindez csak a jéghegy csúcsa. Kiállítási betevő a hétre.
A már életében legendává vált mexikói művész személyes használati tárgyai – fűzői, csizmái, beszáradt körömlakkjai – között voltak elzárva 50 évig azok a fotográfiák, melyek a művészpárt, családtagjaikat, ismerősöket, háziállatokat, valamint inspirációul szolgáló motívumokat ábrázolnak, és most Budapesten is láthatók.
Jelenésszerű betakarítás, színmozgások és vonalritmusok, talányos küldetésű lények, robotok és politikát formáló kínai étkek várják az érdeklődő kiállításlátogatókat heti válogatásunk helyszínein.
A tavaly elhunyt Berhidi Mária még november 10-ig látható retrospektív kiállítása nemcsak különlegesen finom alkotói szubjektumából táplálkozó minimalista szobrainak, hanem meghatározó művészetszervezői tevékenységének is méltó emléket állít. A tárlatról, melyen néhány alkotótársa munkái is szerepelnek, az életművet hosszú ideje követő Horányi Attila művészettörténész írt kritikát.
Távol-keleti referenciák, blenderezés és digitális másság, a bensőségesség paródiája, valamint nők száz százalékban – az előttünk álló programhéten is ajánlatos lesz galériákat és múzeumokat látogatni.
William Kentridge önmagával vitatkozik a kilenc epizódból álló Önarckép, kávéfőzőként című sorozatban, mely a Covid-járvány miatt elrendelt karantén időszakát eleveníti fel.
Friss galériák, aprólékos kézimunkák, iszlám ornamentika, zománcok, porcelánok, női lét és anyaság, valamint transzgenerációs klímaszorongás – e heti válogatásunk főbb irányvonalai.
Várnai Gyula, a magyar kortárs művészet középgenerációjának egyik kiemelkedő alakja az őt képviselő acb Galéria kiállítótermében három év után újra önálló anyaggal jelentkezik. Írásunkban az alkotó és Fenyvesi Áron, a galéria kurátora beszél a jelenről – de a kiállítás tematikája kapcsán a jövő is határozott hangsúlyt kap.
Hogyan lehet múzeumi körülmények között emlékezni a múlt egy olyan epizódjára, melyről alig maradt fenn dokumentum, mindössze egy irodalmi és egy filmművészeti alkotás? A Nyílt Társadalom Archívum különleges, több érzékszerven keresztül ható anyaggal, egy képzőművész által összeállított kiállítási dizájnnal tárja a látogatók elé az internálótáborok bezárásának 70. évfordulóján a badacsonyi bazaltbánya mint büntetőintézet történetére irányuló kutatását.
A Kastner Kommunity jogvédő hátterű művészeti projektje arra hívja fel a figyelmet, hogy nem mindenki számára örömteli a gyerekkor; a K.A.S.-ban pedig manifesztálódik az a kézenfekvő kapcsolat, mely összeköti az ökölvívást a szobrászattal. Ajánlónk többi kiállítása további korrelációkra mutat rá: például a perszóna és a hegy, a cigarettahamu és az alkotói folyamat – vagy a körív és az egyenes közöttiekre.