Hirdetés
Hirdetés
— 2025. június 18.

Cindy Sherman megsemmisíti sérült, régi fotóit és újranyomtatja őket

A 71 éves legendás amerikai fotóművész, Cindy Sherman nem bízza az utókorra életműve konzerválását.

Cindy Sherman új projektet indított, melynek célja művei fizikai és eszmei épségének megőrzése. A Cindy Sherman Legacy Project (CSLP), amely június 16-án indult el, új eljárást vezet be a művek állapotfelmérésére és a sérült nyomatok ellenőrzött újranyomtatására. Emellett egy online catalogue raisonné is készül, amely részletesen dokumentálja Sherman életművét.

Margaret Lee, a CSLP igazgatója szerint a projekt elindításának időzítése összhangban van Sherman régóta fennálló aggodalmával a fotográfiai anyagok sérülékenységét illetően. „Több évtized telt el azóta, hogy Cindy Sherman elkészítette első színes kromogén fotóit, és még régebb óta léteznek a korai fekete-fehér képei” – mondta Lee a The Art Newspapernek. „Most, hogy ez a kezdeményezés elindul, Sherman maga is hozzájárulhat ahhoz, miként alkalmazkodjanak művei a fotónyomtatási technológia folyamatosan változó világához.”

Cindy Sherman: Untitled Film Still #13, 1978

A múzeumi szféra is üdvözölte a projektet. Eva Respini, a Vancouver Art Gallery igazgatója és Sherman műveinek régóta elkötelezett kurátora így nyilatkozott: „A fotóművészeti alkotások anyagisága régóta kihívást jelent az intézmények számára.

Sherman megközelítése proaktív és nagylelkű – példát mutat, amelyet mások is követni fognak.”

Sherman a lapnak küldött nyilatkozatában így fogalmazott: „Ez a mechanizmus biztosítja, hogy műveim integritása örökre megmaradjon.” Ez az első ilyen típusú kezdeményezés a fotóművészet terén, és új mércét állíthat fel azon művészek számára, akik hasonló médiával dolgoznak.

Jeff Rosenheim, a New York-i Metropolitan Museum of Art Fotográfiai Osztályának vezető kurátora szerint „ez a lehetőség eszközt ad a gyűjtők és múzeumok kezébe, hogy Cindy Sherman műveiről olyan szinten gondoskodhassanak, amely megfelel azok művészi jelentőségének. Ez egy átgondolt beavatkozás a fotográfia és a restaurálás közötti kapcsolatban.”

Rosenheim hozzátette: „A kezdeményezés jelentős hozzájárulást nyújthat e területen, különösen azáltal, hogy hosszú távon fenntartható modellt kínál más, fotográfiai médiumban dolgozó művészek számára, akik szeretnék kihasználni a kor legfejlettebb, leginkább archiválható technológiáját. És ki lenne erre alkalmasabb, mint Cindy Sherman, a kortárs művészet egyik legismertebb alakja?”

A projekt a fotográfiai piac egyre növekvő aggodalmára reagál: az öregedő anyagok hosszú távú megőrzésére. Sherman – akit a második világháború utáni amerikai művészet egyik legnagyobb hatású alkotójaként tartanak számon – konceptuális önarcképeiről ismert, amelyek az identitást, a mesterségességet és a nemi szerepeket vizsgálják. Az 1970-es évekből származó korai zselatinos ezüst nyomatai és az 1980-as évek kromogén nyomatai különösen sérülékenyek a fakulás és a romlás szempontjából.

Courtesy of the Artist and Metro Pictures, New York © 2019 Cindy Sherman
Cindy Sherman: Untitled #414, kromogén nyomat, 2003

A CSLP keretében a gyűjtők a New York-i létesítménybe küldhetik Sherman-műveiket állapotfelmérésre. Amennyiben a nyomat megfelel az előírásoknak, az eredetit – címmel, sorszámmal, dátummal együtt – megsemmisítik, majd vadonatúj, a művész által aláírt példányra cserélik. Minden újranyomtatás Sherman jóváhagyásával történik. A folyamat egyszeri adminisztrációs díja 10 000 dollár, amelyhez még hozzájönnek a gyártási és szállítási költségek.

„A program keretet biztosít a fotográfiai médiumban alkotó művészek hagyatékának kezelésére” – mondta Lee. „Egyben felbecsülhetetlen értékű forrássá válik Cindy Sherman életművének mélyebb megértéséhez.”

Sherman személyesen is részt vesz a beadott nyomatok elbírálásában és az újranyomtatás felügyeletében. „A jogosultsági feltételeket a művész maga hagyja jóvá” – tette hozzá Lee. „Minden újranyomtatott fotó színhelyesen igazodik az eredeti 35 mm-es diához vagy fekete-fehér negatívhoz. Mindegyik új nyomatot egyedileg kezelünk, és Cindy Sherman által meghatározott legmagasabb színvonalon készítjük el.”

Míg a benyújtási díj a magángyűjtőkre vonatkozik, Lee megerősítette, hogy nonprofit intézmények és múzeumok számára ez az összeg elengedhető, nekik csak a gyártási és szállítási költségeket kell fedezniük. „Ez biztosítja, hogy a lehető legszélesebb közönség férhessen hozzá a művekhez olyan állapotban, ahogyan azt a művész eredetileg elképzelte” – mondta. Sherman több mint húsz éve dolgozik ugyanazzal a szakosodott nyomdával. „A Legacy Project eszköz arra, hogy ez a tudás zökkenőmentesen átöröklődjön a következő generációk számára” – zárta gondolatait Lee.