Újabb kiállítást töröltek Németországban Hamász-Izrael konfliktusról vallott vélemény miatt
A saarbrückeni Saarlandmuseum lemondta a Candice Breitz munkáiból tervezett jövő évi kiállítását, mondván, nem mutat be alkotásokat olyan művésztől, aki nem ítéli el egyértelműen a Hamász terrorcselekedeteit. A zsidó származású művész szerint, ami Németországban jelenleg zajlik, több mint abszurd; a múzeum döntése pedig antiszemita.
A Stiftung Saarländischer Kulturbesitz által kiadott közleményből nem derült ki egyértelműen, hogy pontosan Breitz melyik megjegyzései vezettek a döntéshez, csak annyit lehet tudni, hogy azt a Saar-vidéki zsidó közösségek képviselőivel konzultálva hozták meg.
Breitz, aki maga is zsidó származású és Dél-Afrikában született, elmondta az Artnewsnak, hogy előzetesen nem konzultáltak vele, és utólag sem kapott magyarázatot a történtekre, csupán a Saarbrücker Zeitung beszámolójából értesült a kiállítás lemondásáról. Hozzátette, hogy számos alkalommal egyértelműen elítélte a Hamászt, ezek a kijelentései dokumentálva is vannak. A németországi fejleményeket pedig „több mint abszurd”-nak nevezte. „A legtöbb demokratikus kultúrában azok, akiket bűnösnek tartanak, lehetőséget kapnak arra, hogy megszólaljanak és megvédjék magukat, mielőtt elítélik őket.”
Breitz Susan Neiman amerikai filozófus „filoszemita mccarthyizmus” fogalmával érvelt, amelyet Neiman a New York Review of Books cikkében használt a németek „elszabadult történelmi önreflexiójára”. Breitz szerint ez alatt „a német kontextusban kényelmetlen világnézetű személyek buzgó háttérbe szorítása, megbélyegzése és feljelentése értendő, amelyet az a félelem vezérel, hogy az illető maga nehogy antiszemitának bizonyuljon. Csakhogy végső soron ez már a német érzékenységről szól, nem pedig arról az őszinte vágyról, hogy a zsidó és/vagy izraeli emberek (vagy bárki más) biztonságosabban éljenek Németországban. “
Breitz így folytatta: „a kiállítás lemondásáról szóló döntést mélyen antiszemitának nevezném. Mint oly sok más hasonló döntés, amelyet az elmúlt hetekben, hónapokban és években művészek, költők, zenészek, színházi alkotók és regényírók ellen hoztak ebben az országban, ez is egy olyan döntés, amely a németeket ítélkezési pozícióba helyezi a zsidó emberek véleménye és/vagy gondolatai felett, anélkül, hogy a megfelelő eljárást, vagy akár a civilizált beszélgetést lehetővé tenné.”
A közösségi médiában Breitz korábban tűzszünetre szólított fel Gázában, miközben elítélte a Hamász támadását is. Azt is kifejtette, hogy a meggyilkolt, meggyalázott emberek – mindkét oldalon – saját országuk politikusainak, illetve terroristáinak az áldozatai, akik megszegik a humanitárius jogokat. Kijelentette, hogy a Hamász nem Palesztina.
Októberben már egy német ügynökség lemondott egy berlini konferenciát a nemzetiszocializmusról, az antiszemitizmusról és az előítéletek más formáiról, amelyet Breitz és Michael Rothberg kaliforniai emlékezet- és holokausztkutató vezetett volna. A szervezet képvisleői azt mondták, hogy a Hamász október 7-i támadása után már „nincsenek abban a helyzetben, hogy konstruktívan vezessék és moderálják a vitát”. Ezt a döntést Breitz a német Monopol művészeti magazinnak adott interjújában rövidlátónak minősítette.
Más német intézmények is lemondták a palesztinbarát nyilatkozatokat tevő személyek által szervezett vagy nekik szentelt kiállításokat. Röviddel a Hamász-támadás után Emily Jacir palesztin művésznő közölte, hogy egy Berlinben tervezett előadását lemondták. Ebben a hónapban törölték a német fotóbiennálét, melynek társszervezője, Shahidul Alam több ízben azzal vádolta Izraelt, hogy népirtást követ el Palesztinában; a biennálé vezetősége szerint ezek a megjegyzések antiszemita kijelentések voltak. Essenben pedig a Museum Folkwang zárta le tervezett kiállítása egy részét, mert az egyik kurátor, Anais Duplan a palesztinok felszabadítását szorgalmazta. A következő Documenta tervei is zátonyra futhatnak, miután a művészeti vezető kiválasztásáért felelős bizottság teljes tagsága lemondott -szintén a közel-keleti helyzetről vallott nézetek miatt kialakult botrány után.
„Az aktivisták, művészek és más kulturális dolgozók széles körét nagy sietséggel és mccarthyista buzgalommal” igyekeznek eltávolítani szem elől – összegezte Breitz a történteket, majd megjegyezte: „úgy tűnik, engem ért az a kétes megtiszteltetés, hogy én lehetek az első zsidó művész”, akit Németországban korlátoztak, amiért elítéli az izraeli válaszcsapásokat, és együttérez a Gázában bombázott emberekkel.
Londonban a disszidens kínai világsztár-művész, Ai Weiwei kiállítását halasztották el egyelőre meghatározatlan időre, palesztinbarát megnyilatkozása miatt.
A Hamász október 7-i terrortámadásai során mintegy 1200 izraelit ölt meg. Az ezt követő izraeli bombázásban több mint 13 000 ember halt meg Gázában. Izrael és a Hamász a négynapos tűzszünetet meghosszabbította, hogy lehetővé tegye a Gázában lévő izraeli túszok további cseréjét palesztin foglyokra Izraelben.