Hirdetés
Hirdetés
— 2023. november 30.

Ember az ember-utániban – A mű heti ajánlója

Digitális technotörzs, adat alapú poszthumán virtualitás – jövőbe fordult jelenünk nyugtalanító kérdéseit boncolgatja országszerte több kiállítás is. Ugyanakkor vitathatatlan, hogy az ember, bármennyire is vak, mindig érdekes marad, még a kritikus helyzetbe került kultúra korában is. E heti összeállításunkban csoportos tárlatok, betekintő életmű-kiállítás és egy kétnapos konferencia várja mind az aktuális, mind az időtlen témákra és érzetekre fogékony receptorokat.

Kedves Olvasó, Ön A mű heti, minden csütörtökön jelentkező kiállítás- és programajánlóját olvassa.

Művészet Malom Szentendre /// Borsos Lőrinc: A jövő gyermekéhez

A Borsos Lőrinc művészpáros a korábbi, főként politikai tárgyú, társadalomkritikus, majd az azt követő önmitizáló és önelemző munkák után az utóbbi időkben a videó- és szerepjátékokkal is rokonítható világépítési stratégiákkal kísérletezik. A mostani kiállítás anyaga is egy új, formailag kötetlenebb, kísérletezőbb művészi nyelv megteremtésére irányul. A díszletszerű installációkból építkező terek és tárgyak egy világégés utáni technotörzs mágikus rítusaiba és kelléktárába engednek bepillantást, melyekről nem tudni, vajon mi állítottuk-e elő a jövő gyermekei számára, vagy épp ők építették nekünk.

Borsos Lőrinc: Bárka a vad gyermekeknek, 2022
Fotó: Neogrády-Kiss Barnabás

2024. január 24-ig.


Vajda Múzeum /// Biró Dávid: Felugró ablak

„Mi történik egy olyan világban, ahol a mesterséges intelligencia algoritmusai döntik el, hogy milyen információkat örökítsenek meg, és mi maradjon meg? A generatív AI-eszközök több száz gigabájtnyi már meglévő adatot felhasználó modellekre épülnek. Ezekből az adatokból megtanulják, hogyan hozhatnak önállóan létre szövegeket, képeket, hang- és videótartalmakat, és a „legvalószínűbb” válasz összegyúrásával válaszolhatnak a felhasználói kérdésekre. Hogyan változtatják meg gondolkodásunkat a generatív AI-eszközök – különösen a személyünkre szabottak?”

Fotók: Deim Balázs / Ferenczy Múzeumi Centrum, Szentendre

2024. március 3-ig.


Dubniczay-palota Veszprém /// Mozgó formák

A tárlaton látható alkotások a mozgásra, a fényre, a tudomány, a technika és a művészet találkozására épülnek. Ez a művészeti ág az op-arttal mutat szoros rokonságot, azonban itt a mozgás illúzióját felváltják a mechanikusan, esetleg elektronikusan vagy mágnesesen mozgatott művek. Az kiállított munkák közt a magyar kinetikus művészet megalapozója, Dargay Lajos szobrász fénymodulátoraitól kezdve a fiatalabb generáció, például Bolygó Bálint Londonban vagy Csörgő Attila Varsóban élő képzőművészek installációival is találkozhatnak az érdeklődők.

Dohnál Áron: KOC-KÁ-ZAT
digitális fényanimáció
 

2024. január 31-ig.


Vintage Galéria /// Birkás Ákos: Egy ember mindig érdekes

A Birkás Ákos Művészeti Alapítvány által válogatott tíz alkotás a művész 2018-ban lezárult életművének különböző szakaszait mutatja be. A kiállítás – az életművet ismerők számára nem meglepő módon – az arc és a fej motívuma, illetve a portré műfaja köré szerveződik. A különböző technikájú és méretű munkák rávilágítanak az oeuvre egyes szakaszai közti összefüggésekre és a változásokra; de az itt látható művek önmagukban is jelentősek, Birkás több mint öt évtizedes pályájának egy-egy korszakát, témakörét, képtípusát reprezentálják.

Birkás Ákos: A könyvek 2, 1978. brómezüst zselatin nagyítás, 297×218 mm

2024. január 26-ig.


ICA-D /// Újratervezés

„Nem valószínű, hogy az ember, bármilyen átalakuláson menjen is keresztül, valaha is lemondana uralmi szerepéről, vagy el tudna gondolni egy valóban nem emberi világot. Viszont megrendült pozíciója és a globális kapitalista rendszer kényszerítő logikája folyamatos önújratervezésre, permanens önoptimalizálásra készteti létezési stratégiáit, énjét, testét, arcát. Fluid digitális létünk és identitásunk nem jobb vagy rosszabb annál, mint amilyen egy teljesen analóg korszakban, az emberiség eddigi történelmének legnagyobb részében volt, csak újabb és újabb eszközöket kell találnunk ahhoz, és egyre nagyobb sebességgel, hogy leírhassuk, megfogalmazhassuk azt, aki adott esetben már nem mi vagyunk.”

Kiállító művészek: Bede Kincső, Bilak Krystyna, Biró Dávid, Bognár Benedek, Dezső Tamás, Gerhes Gábor, Martinkó Márk, Nagy Iza, Neogrády-Kiss Barnabás, Riskó Gáspár, Simon Zsuzsi, Sztrehalet Oxána, Vékony Dorottya. Kurátor: Cséka György.

Biró Dávid: Front End, #12, 2018

2024. január 19-ig.


+1

Eötvös10 /// Kritikus kultúra – A kultúra kritikus helyzetben.

A fenti címmel és a 2013–2023: válság és kiútkeresési stratégiák a magyar kulturális mezőben alcímmel kétnapos konferenciát szerveztek független kutatók és kurátorok – köztük A mű alapító főszerkesztője, Nagy Gergely – , mely a napjainkra kialakult hazai kulturális tér átalakulását vizsgálja.

„2013 kulcsév a magyar kulturális intézményrendszer átalakítása szempontjából. A rendszerszintű változások felgyorsultak: vezetőváltások, megkérdőjelezhető pályáztatási folyamatok, a közpénz alapú források elapasztása, az intézményrendszer egyre növekvő politikai, ideológiai kontrollja, a kritikus kultúra cselekvési terének radikális szűkítése. Reakcióként a kulturális mező tagjai megnövekedett szociális érzékenységet és társadalmi felelősségvállalást tanúsítva tiltakozásokat, épületfoglalást, tüntetéseket szerveztek. Ugyanekkor elindul egyfajta lassú építkezés is, kísérlet a rendszeren kívüli új struktúrák létrehozatalára. Egy évtized elteltével, 2023-ra azonban a magyar kortárs, kritikus kultúra, a társadalmi, politikai kontextussal foglalkozó művészet gyakorlatilag források és infrastruktúra nélkül maradt” – írják a szervezők.

Az eseményre itt vagy a helyszínen lehet regisztrálni, az előadók és a részletes program a konferencia FB oldalán böngészhető. Mindkét napról a Mérce élőben közvetít.

A mára kialakult helyzetről, és az idáig vezető folyamatról A mű-ben számos cikk láttt napvilágot; alkotókat, kurátorokat, köztük Nemes Csabát, Sárai Vandát, Orbán Györgyöt, Csoszó Gabriellát, KissPál Szabolcsot kérdeztük arról, hogyan értékelik az elmúlt évtized kulturális történéseit.

2023. december 1. és 11.


Borítókép: Kiállítás enteriőr © Fotó: Deim Balázs / Ferenczy Múzeumi Centrum