Hirdetés
Hirdetés
— 2024. szeptember 25.

Összetörték Ai Weiwei szobrát a kiállítása megnyitóján

A művész igencsak meglepődött, miután egy férfi szándékosan fellökte és összetörte Porcelain Cube című szobrát a bolognai Palazzo Favában, Who Am I című kiállítása megnyitóján.

Ai Weiwei az Instagramján is közzétette a múzeum biztonsági kamerájának felvételét, amelyen jól látszik, ahogy egy férfi felborítja az alkotást, majd diadalmasan a feje fölé emel egy darabot a már összetört szoborból. A biztonságiak beavatkozását követően a bolognai rendőrség egy 57 éves cseh férfit tartóztatott le. Az eseményről több orgánum is beszámolt, köztük a The Art Newspaper, az Artnet News és a South China Morning Post.

„Az indítékoktól függetlenül úgy gondolom, hogy egy kiállított műalkotás megsemmisítése elfogadhatatlan” – mondta Weiwei. „Ez a cselekedet nemcsak a múzeum méltóságát ássa alá, hanem potenciális fizikai fenyegetést is jelent, és megsérti a műalkotás integritását, eredeti üzenetét.”

The artwork Porcelain Cube, by Chinese artist Ai Weiwei, that was destroyed. Photo: OperaLaboratori/AP
Az eredeti mű

A művész, elmondása szerint a szomszédos helyiségben tartózkodott amikor az incidens történt: „Hangos, éles és rideg zajt hallottam – szinte robbanásszerűt. Nem gondoltam, hogy egy műalkotást semmisítettek meg; inkább terrortámadásnak hangzott” – emlékezett vissza. Amikor átment az összetört műtárgy termébe, nagy volt a káosz: a kék-fehér qinghua porcelánból készült Porcelain Cube összetörve hevert a földön, a biztonsági őrök pedig épp lefogták a támadót.

Weiwei kiemelte, hogy nem hibáztatja a biztonsági személyzetet, mert ilyen esetekben a biztonsági intézkedések sokszor nem elégségesek: „Ha valaki elhatározza, hogy elpusztít valamit, sokszor nem lehet megállítani” – mondta.

Ai Weiwei Sculpture Broken Palazzo Fava Bologna
Ai Weiwei fotója az összetört műről

„Ez az eset fontos kérdéseket vet fel a művészetbe vetett bizalomról és annak megosztásáról. Az ilyen pusztítás a társadalom növekvő megosztottságát, irracionalitását és erőszakosságát tükrözi” – tette hozzá.

Arturo Galansino, a kiállítás kurátora, elmondta, hogy ismeri a támadót, aki már korábban is zavart meg kiállításokat, de eddig csak Firenzében. „Ai Weiwei művének vandál elpusztítása különösen megdöbbentő, főleg annak ismeretében, hogy számos kiállított alkotás is a pusztítás témáját dolgozza fel” – jegyezte meg Galansino.

A bolognai kiállítást a művész és a mesterséges intelligencia közötti párbeszéd inspirálta és Ai Weiwei művészi univerzumát mutatja be, melyet a hagyomány, a kísérletezés, a megőrzés és a pusztítás közötti állandó feszültség alakított.

Ai Weiwei: Egy Han-dinasztia korabeli váza leejtése (1995)

A Palazzo Favában megsérült alkotást letakarták majd elvitték; helyére a mű életnagyságú nyomatát állítják ki – közölte a múzeum szóvivője.

Az összetört mű az évszázadok során megrongált műalkotások hosszú sorához csatlakozik. Ilyen volt például Diego Velázquez The Rokeby Venus című festménye, melyet egy szüfrazsett támadott meg 1914-ben a londoni Nemzeti Galériában. Az elmúlt években pedig környezetvédelmi aktivisták világszerte híres remekműveket támadtak meg, például a Mona Lisát a Louvre-ban – igaz, ezen akciók nem okoztak visszafordíthatatlan károkat a műalkotásokban, mint a cseh férfi múlt pénteki tette.

Borítókép: Ai Weiwei / Instagram