Hirdetés
Hirdetés
— 2023. november 7.

Újra itt a klímaaktivizmus

Velázquez Vénusza Londonban és a Louvre üvegpiramisa Párizsban a legfrissebb célpontjai a klímaaktivistáknak.

A Just Stop Oil két aktivistája kalapáccsal támadt rá hétfőn Diego Velázquez Vénusz tükrével (Rokeby Venus, 1647-1651) című festményére a londoni National Galleryben. A két aktivistát, akik miután jópárszor ráütöttek a képre, megrongálva ezzel az azt védő üvegborítást, majd felhívást intéztek az épp ott tartózkodó közönséghez, leartóztatták. A festményt eltávolították a kiállításról, hogy a múzeum restaurátorai megvizsgálhassák.

A Just Stop Oil nevű aktivista csoport által az X-en közzétett videón az látható, hogy két fiatal átlép a Vénusz-festmény előtti alacsony védőkordonon, majd többször is betörik a festményt védő üveget. Az ütések után megfordulnak, eldobják a kalapácsokat, majd a galériában lévő látogatókhoz fordulnak.

Érdekesség, hogy ez a festmény már szolgált egyszer, több mint száz éve, a polgári aktivizmus figyelemfelkeltő segédeszközeként. 1914. március 10-én ugyanis a szüfrazsett-mozgalom egyik képviselője, Mary Richardson támadta meg, egy húsvágó bárddal hagyott hét mély vágást a vásznon, amelyeket később teljesen eltüntettek. Erre az eseményre emlékezve kezdett bele mondandójába az egyik aktivista, aki felelevenítette, hogy végül a nőknek sikerült kiharcolniuk, hogy szavazati joguk legyen, de ezt nem szavakkal, hanem tettekkel érték el. „Itt az ideje a tetteknek. Itt az ideje, hogy megállítsuk az olajat.” A második aktivista így folytatta: „A politika cserbenhagy minket. A politika cserbenhagyta a nőket 1914-ben. Milliók fognak meghalni az új olaj- és gázipari engedélyek miatt. Ha szeretjük a művészetet, ha szeretjük a családjainkat, akkor egyszerűen meg kell állítani az olajat”. Ezután a két aktivista kézenfogva leült a mű elé. A galéria munkatársai eközben elkezdték kiüríteni a termet, és kihívták a rendőrséget, mely 15 perc múlva le is tartóztatta a két aktivistát – írta meg az Artnews.

A Rokeby Vénusz néven is ismert mű a National Gallery gyűjteményének legértékesebb darabjai közé tartozik. Az 1647 és 1651 között készült képen a római Vénusz istennő meztelenül, háttal a nézőnek, fekve látható, amint a fia, Ámor által tartott tükörbe néz.

Bő egy héttel korábban, október 27-én a Dernière Rénovation nevű, szintén környezetvédő csoport egyik tagja megmászta, majd festékszóróval fújta le a párizsi Louvre piramisát.

A Dernière Rénovation csoport tüntetői léggömböket dobáltak a híres üvegépítményre, miközben az egyik demonstráló felmászott a piramis élén; és narancsszínű festékkel fújta le azt. Az esetet követően egy tucat embert tartóztattak le.

A Louvre szóvivője megerősítette The Art Newspaper-nek, hogy az aktivisták narancssárga folyadékkal próbálták lefedni a múzeum főbejáratáként is szolgáló üvegpiramist. „Egyikük alpinista felszereléssel mászott fel a piramis külső üvegtetőjére. A festékes folyadékot szórt az üvegre, a nyomok jól láthatók a szerkezeten, de egyelőre nem jelentettek kárt az építményben. A látogatók bejutása a múzeumba végig zavartalan volt” – tette hozzá a szóvivő. A jelentete a Telegraph örökítette meg.

A Dernière Rénovation honlapja szerint az emberiségnek már csak 505 napja van hátra a társadalmi összeomlásig (utalva a 2025-re prognosztizált szén-dioxid-kibocsátási csúcsra). kiáltványuk szerint „most rajtunk, egyszerű állampolgárokon múlik, hogy érvényt szerezzünk azoknak a kötelezettségvállalásoknak, amelyeket kormányunk nem hajlandó betartani. Rajtunk múlik, hogy polgári ellenállásba kezdjünk.” A csoport azt követeli, hogy a francia kormány hajtsa végre az épületek hőszigetelésére vonatkozó országos tervet.