
Örömünnepből vesszőfutás: a zürichi Kunsthaus esete a Bührle-gyűjteménnyel
A valódi szembenézést a múlttal sokáig lehet halogatni, de idővel üt az igazság órája. Svájc legnagyobb művészeti múzeuma számára ez a lehető legrosszabbkor következett be.
A valódi szembenézést a múlttal sokáig lehet halogatni, de idővel üt az igazság órája. Svájc legnagyobb művészeti múzeuma számára ez a lehető legrosszabbkor következett be.
Megjelent a nemzetközi műtárgypiac elmúlt évi fejleményeinek legátfogóbb és világszerte legelfogadottabb elemzése, mely szponzorai okán Art Basel & UBS Reportként ismert; valójában egy, a műpiaccal évtizedek óta foglalkozó ismert közgazdász, Clare McAndrew, illetve cége, az Arts Economics állítja össze.
Első ránézésre azt hihetnénk, egy nem túl szerencsés szolidaritási gesztusról van szó, valójában azonban ez a döntés már évek óta érett.
Hat évtizedes pályáját maga mögött hagyva festőművészként épít új karriert a világhírű folk- és country énekes, Joan Baez. Ami nem változott: mély elkötelezettsége a béke és a társadalmi igazságosság ügye mellett.
Talán még mindig nincs olyan művész, akinek a nevével annyi embert lehet becsábítani a múzeumokba, mint Pablo Picassoéval. A múzeumoknak égető szükségük van arra, hogy újra elérjék a pandémia előtti látogatottságot és a művész halálának közelgő 50. évfordulója ehhez sokuknak jó esélyt kínál.
Az utólagos sajnálkozás már nem segít: a 91. évében járó Hermann Gerlinger kalapács alá viszi több tízmillió euró értékű gyűjteményét. Nem a pénz miatt, vagy, mert attól tart, a gazdag kollekció nem lenne jó kézben örököseinél.
A tizenöt éves SPIKE, amely sokszor harsány, de mindig élesen az aktualitásra reagáló lapszámaival vált ismertté, NFT-ként értékesíti eddigi hetven számának címlapjait.
Üzenetértéke is van annak, hogy egy 200 milllió dolláros becsértékű műalkotás éppen ezekben a hónapokban kerül kalapács alá.
Hogy hosszabb távon miként hat a háború a műkereskedelem különböző csatornáira, így a művészeti vásárokra, ma még nem megjósolható, néhány rövidebb távú következmény azonban máris érzékelhető.
Abban nincs semmi rendkívüli, hogy egy múzeum – főként vásárlóként, de egyre többször eladóként is – megjelenik a piacon; a lépést az ügyletekbe bevont műtárgyak árai teszik hírértékűvé.
A számok szintjén nem történt semmi rendkívüli a március eleji nagy londoni modern és kortárs árveréseken, melyek időben egybeestek az Ukrajna elleni orosz invázió kezdetével. De a háború hosszú árnyéka mégis rávetült a piacra.
Man Ray ikonikus munkája, az Ingres hegedűje 5-7 millió dolláros becsértékkel kerül kalapács alá a Christie’s-nél New Yorkban.