Hirdetés
Hirdetés
— 2024. november 27.

Kevesebben voltak idén kíváncsiak a Velencei Képzőművészeti Biennáléra

A most zárult, 60. Velencei Képzőművészeti Biennálé naponta átlagosan 3321 látogatót fogadott, ami elmaradt a tavalyi, négyezer fölötti nap érdeklődőtől, de az alulreprezentált csoportok, akik eddig távolmaradtak a kortárs művészeti eseménytől, most sokkal nagyobb arányban képviseltették magukat.

A Velencei Biennálé közzétette az idei kiállításról összeállított jelentését, amely szerint a látogatók száma összességében csökkent. A teljes látogatói létszám 699 304 volt, és átlagosan 3321-en élvezték a mega-kiállítást minden nap a hét hónapos, november 24-én zárult időszak alatt. Ezek a számok elmaradnak az előző, 2022-es kiadáshoz képest, amikor több mint 800 000 jegyet adtak el, és naponta átlagosan 4 062 látogató tekintette meg a Cecilia Alemani olasz kurátor által összeállított The Milk of Dreams-t.

Az idén eladott közel 700 000 jegy 30 százalékát fiatalok (26 év alattiak) és diákok vették meg (35 százalékuk külföldről utazott a Biennáléra). A látogatók további 18 százaléka csoportosan érkezett, és bár ezek többnyire diák- és egyetemi csoportok voltak, az általános iskolai látogatók száma 20 százalékkal nőtt. A biennálé arról is beszámolt, hogy 150 százalékkal nőtt az oktatási tevékenységekben és tárlatvezetéseken részt vevő látogatók száma.

Amire azonban a szervezők bizonyára a legbüszkébbek, az az alulreprezentált csoportokból érkező látogatók 67 százalékos növekedése, akiket úgy határoznak meg, mint „mentális egészségi fogyatékkal élők, hajléktalanok, szenvedélybetegek és bevándorlók”.

Archie Moore Kith and Kin című installációja az ausztrál pavilonban a 60. Velencei Biennálén. Fotó: GABRIEL BOUYS / AFP

A Biennálé Fragile Categories projektjében 171 csoport vett részt, 2689 résztvevővel, amely minden évben több mint 1200 embernek biztosít hozzáférést a kiállításhoz az Accessible Biennale, a kiállítás akadálymentesítési kezdeményezéseinek részeként. Ez közel 70 százalékos növekedést jelent 2022-hez képest.

A Stranieri Ovunque – Idegenek mindenhol című idei kiállítás kurátora Adriano Pedrosa brazil kurátor, a São Paulo-i Művészeti Múzeum művészeti igazgatója volt. Pedrosa a kiállítás zárását követő sajtónyilatkozatában utalt az idei Biennálé inkluzivitásának hangsúlyozására, mondván, hogy „a globális délről származó művészek, valamint az őslakos művészek, queer művészek, autodidakta művészek és Afrika, Ázsia és Latin-Amerika 20. századi alakjai láthatóságának utóéletét” várja.

Pietrangelo Buttafuoco, jobboldali olasz újságíró, aki a Biennálé idei elnöke volt, azt mondta: „A világ számára kihívásokkal teli időkben a művészet emlékeztet minket arra, hogy minden a kultúrák, a nézőpontok, a múlt és a jövő közötti polémiától függ. De arra is megtanít minket, hogy az élet arra tanít, hogy az én kétségbeesett magányán túl találkozzunk a te-vel, a mi-vel. Mindannyian idegenek vagyunk valahol a világok kereszteződésében, a létezés megtapasztalásában; de a művészet közös megbecsülése egyesít bennünket.”

A biennálé szatelit eseményéről, Pierre Huyghe kiállításáról itt számoltunk be.