Hirdetés
Hirdetés
— 2023. július 20.

Nyaraljon művészet mellett – A mű heti ajánlója

Ezúttal külföldi kiállításokat szemlézünk – köztük kettő könnyebben megközelíthető jelentős nemzetközi seregszemlét –, valamint két budapesti grafikai tárlatot. Egyelőre ne kapcsolják le a napot!

Kedves Olvasó, Ön A mű heti, minden csütörtökön jelentkező kiállítás- és programajánlóját olvassa.

Vasarely Múzeum /// Innováció a kortárs képzőművészetben

A nemzetközi kiállítás törzsanyagát a Grafikai művészetek mesterei – XI. Nemzetközi Rajz- és Grafikai Biennálé képei, valamint további magyar és külföldi művészek festészeti és szobrászati alkotásai adják. A budapesti Vasarely Múzeum a biennálé teljes anyagát bemutató, öt kiállításból álló tárlatsorozat negyedik helyszíne, amely arra a kérdésre keresi a választ, hogy milyen összefüggés van a művészi innováció, a hagyomány megújítása és a művészet fejlődése között.

2023. szeptember 10-ig.


Virág Benedek Ház /// Az utolsó kapcsolja le a napot!

A Tettamanti Béla (1946-2020) grafikus életművének szentelt emlékkiállítás a művész munkáin keresztül Magyarország utóbbi évtizedeinek közéleti eseményeit is feleleveníti. Tettamanti négy évtizedes pályafutása alatt emlékezetes módon dokumentálta közállapotaink változásait: tevékenysége viharos történelmi korszakra esett, megélte a redszerváltást, majd az azt követő gyors társadalmi-politikai fordulatokat. Szűkszavú, néhány vonalra és motívumra koncentráló, találóan tömör rajzai görbe tükröt tartottak mindenkori jelenünk elé. A Révész Emese kurátor által rendezett tárlat a grafikák mellett a művész ritkábban látható festményeiből és szobraiból is bemutat néhányat.

2023. augusztus 6-ig.


Giardini, Arsenale és külső helyszínek, Velence /// 18. Velencei Építészeti Biennéle

Az idei Biennálé főkurátora, a ghánai-skót származású építész, Lesley Lokko A jövő laboratóriuma címet adta a központi kiállításnak, mely mellett többek közt érdemes megnézni David Adjaye kizárólag fából készült, háromszög alakú munkáját az Arsenale végén, vagy a Gabriela de Matos és Paulo Tavares által rendezett Terra című brazil pavilont – idén ők nyerték el a legjobb nemzeti részvételért járó Arany Oroszlánt.

A jövő laboratóriuma című nemzetközi kiállítás legjobb résztvevőjének járó Arany Oroszlánt a DAAR duó (Alessandro Petti és Sandi Hilal), az ígéretes fiatal résztvevőnek járó Ezüst Oroszlánt Olalekan Jeyifous kapta. A különdíjat a Dancing Before the Moon brit nemzeti pavilonnak ítélte a zsűri.

A központi tematikát a litván pavilon kifejezetten a jövőre koncentrálva valósította meg Gyermekek erdei pavilonja címmel. A gyerekeket célzó összeállítás az erdő ökoszisztémáját ismerteti, a munkában építészek mellett erdészek és környezetvédők is részt vettek. A magyar pavilon idei kiállítása Reziduum – The Frequency of Architecture címmel az Iparművészeti Múzeum új épületéből indult ki.

2023. november 26-ig.


Guggenheim – Bilbao és M+, Hongkong /// Yayoi Kusama: 1945 to Now és Dots Obsession—Aspiring to Heaven’s Love

Az 1929-ben született Yayoi Kusama japán művész és író mára kulturális ikonná vált. Alkotásai az avantgárdból indultak és egzisztenciális kérdésekre összpontosítanak. Festményeken, rajzokon, szobrokon, installációkon és a performanszait dokumentáló archív anyagokon keresztül a tárlat bő áttekintést nyújt Kusama munkásságáról a második világháború alatti első tinédzser rajzaitól a legutóbbi tükrös installációiig. A kiállítást a hongkongi M+ – ahol állandó tárlatként tekinthető meg Kusama Dots Obsession című kiállítása – rendezte a bilbaói Guggenheim Múzeummal együttműködésben.

Yayoi Kusama: Pumpkins, 1998–2000, vegyes technika, © YAYOI KUSAMA

2023. október 8-ig.


MoMA – New York /// Georgia O’Keeffe: To See Takes Time

A leginkább virágfestményeiről ismert O’Keeffe (1887–1986) számos sorozatot készített szénnel, ceruzával, akvarellel és pasztellel is. A híresebb festményei mellett ez utóbbiakat is bemutató kiállítás bepillantást enged a művész munkamódszereibe. 1915 és 1918 között, a kísérletezés áttörést jelentő időszakában annyi papír alapú művet készített, amennyit az elkövetkező négy évtizedben összesen minden médiumban.

Hosszú pályafutása során O’Keeffe ugyanazokat a témákat vizsgálta újra és dolgozta fel, kifejlesztve, megismételve és átalakítva a megfigyelés és az absztrakció között kibontakozó motívumokat – ezt támasztja alá a tárlat címe is: A látáshoz idő kell.

Georgia O’Keeffe: Evening Star No. III. 1917. akvarell, 22.7×30.4 cm
Mr. and Mrs. Donald B. Straus Alapítvány. © 2023 Georgia O’Keeffe Museum/Artists Rights Society (ARS), New York

ZEITZ MOCAA – Fokváros /// When we see us: A century of black figuration in painting

A dél-afrikai nagyvárosban megrendezett izgalmas kiállítás a fekete önreprezentációt tárja fel pánafrikai szemszögből, valamint a pándiaszpóra nézőpontjából. Merészen egyesíti az elmúlt 100 év alkotásait, miközben párbeszédet folytat ma is aktív fekete gondolkodókkal, írókkal és költőkkel.

A kiállítás hozzájárul az afrikai és fekete emancipációról, az értelmiségi és filozófiai mozgalmakról szóló kritikai diskurzushoz. A Wolff Architects által tervezett kiállításra több mint 200 műalkotás érkezett 26 országból, hogy az ún. „Black Joy”-t ünnepelje. A fekete művészek figuratív festészete az elmúlt évtizedben újra előtérbe került, ezt mutatja be és helyezi történelmi kontextusba a tárlat – összefoglalva a fekete modernitást.

Ha arra jár…

Zandile-Tshabalala: Two reclining women, 2020, akril, vászon. Fotó: ZEITZ MOCAA

2023. szeptember 23-ig


ArlesLes Rencontres d’Arles

Július 3-án megnyílt a Rencontres d’Arles, a magával ragadó dél-francia város 1970 óta minden nyáron megrendezett fotófesztiválja, melyen ezúttal is több mint negyven kiállítás és számtalan hivatalos és nem hivatalos kísérőprogram várja az érdeklődőket Arles különleges világörökségi helyszínein. A rendezvény több mint fél évszázada fontos tényezője a globális fotóművészetnek – és fontos ugródeszkája a fiatal tehetségeknek.

Fotó: rencontres-arles.com

2023. szeptember 24-ig.