Hirdetés
Hirdetés
— 2025. február 13.

Tudat és csarnok – A mű heti ajánlója

Múlt-jelen-jövendő lenből és kenderből a Klauzál téren, spirituális praxis a Király utcában, lengyel-magyar perspektíva a Terézvárosban, agroökológia Óbudán, egymástól távolodó buborékok az Operettszínház mellett: aktuális budapesti kiállításkörkép.

Ladó Galéria /// Zoltai Bea: Megtartás – Elengedés

„Munkáimban az utóbbi 6-7 évben talált tárgyak és helyzetek segítségével történetsűrítő felületeket hozok létre. A választott, behívott „szereplők” az új helyzetükben már egy más valóság alkotórészei, mint korábban voltak. Alapélményem, ahogy szinte folyamatosan érezhető jelen világunkban a múlt, jelen és jövő egymásba csúszása. 20-30 évvel ezelőtt ezek jobban elkülönültek egymástól…(…) A textil alapanyagú képeimet Archaikus – feszített – lágy – konkrét képeknek neveztem el. Semmilyen színező anyagot nem használtam a képfelületek létrehozásakor, a vásznak eredeti színeiből építettem meg a képeket. Az elkészült munkák alapanyaga kizárólag régi len és kender zsákok és egyéb olyan kézzel szőtt textil darabkák (sérült, tulajdonképpen hulladék textilek) voltak, amelyek az embereket munkájuk során kísérték, szolgálták, tehát egyáltalán nem voltak díszítettek. A textil darabokból  varrott – összeépített táblaképek készültek.”
Zoltai Bea


2025. március 7-ig


Inda Galéria /// Martin Henrik: HIERON – A tudat csarnoka

„Ki vagyok én? Mi a világ? Mi az, hogy valóság? Ezek, vagyis a létezésre vonatkozó legalapvetőbb kérdések állnak a művészetet spirituális praxisként, magukat a munkákat pedig a feltáruló tudás konkrét tárggyá sűrűsödéseként tekintő Martin Henrik kutatásainak középpontjában. Ebből a megismerő folyamatból materializálódtak, illetve ebbe nyitnak teret, sőt, voltaképpen ekként a térként jelennek meg a Hieron című kiállításon most bemutatott festmények és szobrok. A Hieron a négyszögletű tér, a mindent magában foglaló természetű Tudat szimbóluma. Eredeti jelentése a görög templomnak a négyszöghasáb tömegű belső tere, amely befogadja az istenszobrot. Itt nyílik meg a lét misztériumának valósága – e tér maga a lét misztériumának térfeletti valóságával azonosul.”

Martin Henrik: Hieron 1/8/1–B/1, 2022-2023
olaj, papír, 30,5 x 45,5 cm

2025. március 21-ig


Capa Központ /// Európaiság – kelet-európai perspektívából

„Hogyan definiálható a kelet-európaiság? Mik azok a jellemzők, amik összekötik az itt élő, közös történelemmel rendelkező embereket? Hogyan csatornázódnak be ezek a tapasztalatok az európaiság megélésébe? Hogyan zajlik ma a régiót is érintő európai integráció és milyen példák vannak a nemzetközi együttműködésekre? Hogyan hatnak ezek a folyamatok a körülöttünk lévő világra, valamint annak jelenségeivel, hatásaival és az ezzel kapcsolatos érzésekkel és problémákkal foglalkozó művészeti-fotográfiai gyakorlatokra? A hat fejezetből álló Európaiság – kelet-európai perspektíva kiállítás lengyel és magyar fotósok munkáin keresztül az európai identitásra reflektál kifejezetten kelet-európai nézőpontból vizsgálva a kortárs tapasztalatokat.”

Agnieszka Sejud: Hoax

2025. március 30-ig


Budapest Galéria /// Gyökerestül kitépni

„A Gyökerestül kitépni című kiállítás kísérletet tesz arra, hogy társadalom-, természet- és környezettudományos nézőpontok vegyítésén keresztül érzékeltesse a mezőgazdaság komplex termelési rendszerének összefüggéseit, a környezetre és a társadalomra gyakorolt hatásait. A kiállító művészek egyrészt saját kutatásaikat és személyes tapasztalataikat, vagy aktivista tevékenységüket a művekbe fűzve közvetítik érzékletesen, vizuális eszközökkel az összetett gazdasági diskurzust. Másrészt a művek között van olyan alkotás is, amely bemutatja az ipari mezőgazdaság globalizált rendszerének egyik lehetséges, lokális alternatíváját is, az agroökológiai gazdálkodásban résztvevő farmerek bevonásával, akik a mezőgazdasági termelésüket az ökológiai, társadalmi és gazdasági fenntarthatóság szempontjai szerint alakítják. A kiállítás címe egyrészt utal a gazdaság által okozott drasztikus környezetpusztításra, másrészt a művekben körvonalazódó élhetetlen rendszer elleni radikális gesztusra, de akár a termelők által végzett kétkezi munkára is.”
A kiállítás Horváth Mátyás, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet Tanszék hallgatójának mesterszakos diplomamunkája. Kiállító művészek: Pol Esteve Castelló – Gerard Ortín Castellví, Fuzzy Earth, Grinberg Daniella, Máté Dániel, Süveges Rita, Tomáš Uhnák és Dér Asia – Kaszás Tamás – Asunción Molinos Gordo

Tomáš Uhnák with Dér Asia – Kaszás Tamás – Asunción Molinos Gordo: The Spectre of Peasantry, 2024
Fotó: Jonáš Verešpej / Biennale Matter of Art

2025. április 13-ig


Deák Erika Galéria /// Telling Stories

„A kiállítás a személyes történetmesélés kortárs alternatíváival foglalkozik. Különböző megközelítésekben vizsgálja azt, hogyan reflektálhat ma egy műalkotás a társadalmi és kulturális jelenségekre, releváns lehet-e még a személyes történet, létezhet-e egyetemes igazság, tudás és megértés a totális disszonancia és az egymástól egyre távolodó buborékok világában. A kiállított művek olyan, ma mindenkit érintő dilemmákra keresnek választ, mint a tudás és a kultúra változó szerepe, az eddig ismert valóság totális átalakulása, a klímaszorongás, a tömegmédia mindent meghatározó jelenléte és a művészet szerepe ebben a káoszban, miközben a privát lét időtlen, személyes kérdéseit is feszegetik. A kiállított művek jelentős részén fontos szerepet kap a szöveg, egy a kép szövetéhez pontosan illeszkedő mondat vagy szó. A szöveg, a leírt és röviden megfogalmazott üzenet ezeken a munkákon nem pusztán vizuális elemként, de fontos üzenetként is funkcionál, mintegy támpontokat adva az azokat értelmező nézőknek.

Az acb, az Einspach és Czapolai, a Molnár Ani és a VILTIN galériák közreműködésével létrejött kiállítás alkotói: Benczúr Emese, Erményi Mátyás, Gáldi Vinkó Andi, Gresa Márton, Hecker Péter, Imreh Sándor, Pakosz Anna, Pap Gábor, Rohrböck Dániel.

Andi Galdi Vinko: Lost

2025. március 7-ig


Borítókép: Pap Gábor: Örökbarát, olaj, akril, filctoll, pasztell, tesa, formázott vászon, 200 x 171 x 8,5 cm, 2024