Hirdetés
Hirdetés
— 2024. július 25.

Szélkövek – A mű heti ajánlója

Rejtőzködő érzékenység, szakítás az idillel, vitamin az egyetemről, tükröződő utópiák, buké és bukolika, valamint az 51-es körzet e heti kínálatunk határ-, sarok- vagy szélkövei.

MODEM – Debrecen /// Emlékezni a jelenre – Berhidi Mária életműkiállítása

„Berhidi Mária a MODEM második emeleti kiállítóterében megnyíló retrospektív kiállítása teljességében kívánja feltárni a tavaly elhunyt alkotó kissé rejtőzködő, egyszerre érzékeny és érzéki konceptuális-minimalista szobrászati életművét, személyes és szakmai együttműködését alkotótársakkal (Imre Mariann, Lovas Ilona, Szíj Kamilla, Vojnich Erzsébet), valamint nagyhatású művészetszervezői munkásságát.  

Berhidi Mária első korszakában főleg női test-torzókat készített, melyek egyéni hangon, saját jogon jelenítették meg a női érzékenységet, testiséget, szexualitást. A tapintást igénylő, a követ bőrfelületszerűvé alakító, erotikus munkák jellemzően ingatagok, gyakran mozgathatók és mindig megőriznek valamennyit a kő nyers felületéből is, jelezve az anyag és az inspiráció természeti eredetét. Később a testtorzókat minimalista formanyelven fogalmazott, kvázi-geometrikus kompozíciók váltották fel, melyek esetében az alkalmazott kő – Berhidi tudatosan a kőfeldolgozók hulladékából, ún. »szélkövek« felhasználásával alkotott – határhelyzetét, fizikai tűrőképességének szélső értékét célozta meg: munkái »veszélyesek«, törékenyek, egyensúlyukat extrém módon tartják meg. Az ezredforduló környékén művészete a térbe komponált installációk irányába fordult, ezzel együtt anyaghasználata változatosabbá vált: a kő mellett fa, textil, fém, talált tárgyak alkották ezeket a többnyire teremnyi léptékű, monumentális munkákat, melyekben – korai alkotásaihoz hasonlóan – ismét megjelent a személyesség.” 

Berhidi Mária: Talált hármas (1991). Ludwig Múzeum-Kortárs Művészeti Múzeum

2024. november 11-ig


Damjanich János Múzeum – Szolnok /// Németh Marcell: Konnexió

Németh Marcell (1982) a hazai kortárs fiatal művészgeneráció sajátos hangú, többszörösen díjazott, kiemelkedő művészegyénisége. Mintegy két évtizedes eddigi rendkívül aktív, autonóm művészi programjában konzekvensen domborműveket, reliefeket készít, jellemzően acélszobrászati eljárással. Témáit szűkebb és tágabb környezetéből veszi, amelyek szakítanak a hagyományos, idilli táj vizuális leképezésével.

Németh Marcell: Vízről III, 2022
festett acél, fa, 63x69x3 cm

2024. augusztus 4-ig


TOBE Gallery /// C-Vitamin

A TOBE Gallery harmadik alkalommal szervezi meg közös kiállítását a MOME Fotográfia szak hallgatóival, mely az előző együttműködések folytatásaként a C-VITAMIN nevet kapta. A közös tárlat során a hallgatók az egyetem falain kívül szerezhetnek szakmai tapasztalatokat a kereskedelmi galériák világában, a nagyközönség számára pedig lehetőség nyílik felfedezni és megismerni már most a fiatal tehetségeket. Kiállítók: Dorogi Enikő, Eördögh Lola, Gajewszky Anna.

Dorogi Enikő: Liminal., 2023-2024

2024. augusztus 16-ig


Csikász Geléria – Veszprém /// Lighthouse: Reflectopia

A Reflectopia egy kitalált szóösszetétel, amely a reflect ‘tükröz’ és a utopia ‘utópia’ szavak kombinációjából jött létre.
Egy olyan kitalált hely vagy állapot lehet, ahol a tükrözés és a fény művészete tökéletes egyensúlyban van, és ahol az látogatók lenyűgöző és inspiráló élményekben részesülhetnek.
Kiállító művészek: Battha Gáspár, Hajdu Gáspár, Katona Kati, Kitzinger Gábor, Szigeti G Csongor, Szilágyi Csilla & Herczeg Tamás, Sztojánovits Andrea.

2024. augusztus 8-ig


Szikra Képzőművészeti Bemutatóterem és GILVESY B-Üzem, Nemesgulács /// Teplán Nóra kiállítása

A nyári pop-up kiállításon újra megtekinthetők Teplán Nóra képei, melyek „arra keresik a választ, hogy a technikai sokszorosíthatóság korában miképp változik meg a hagyományos festészet szerepköre és karaktere. A képek genezisének új struktúráit vizsgálva olyan eljárásformákat és technikai eszközöket von be az alkotás folyamatába, mint a digitális fotómanipuláció, vagy a digitális reprodukció előállításában szerepet játszó szkenner- és nyomtatótechnológiák. A modern eszközkészlet mellett ugyanakkor alkotásai továbbra is a képszerkesztés hagyományos lehetőségeiből építkeznek. Festői, gyakran expresszív felületeinek és gesztusainak manuális vászonra történő »transzferálása« absztrakcióval és minimalizmussal párosul. A Teplán művein létrejövő »lenyomatok« leggyakrabban vizuális arhetípusokat követnek, visszautalva olyan művészettörténelmi előképekre, mint a sokszorosíthatóság és az egyediség kettősségét tematizáló Robert Rauschenberg és kortársainak művészete.”

TEPLÁN Nóra: Observations, 2024
akril, kvarchomok, cement, vászon, 70x50cm

2024. augusztus 11-ig


+1 Tíz nap az Artpoollal a Művészetek Völgyében

A Művészetek Völgyének programjai közt az 51-es körzetben várja az érdeklődőket Artpool Művészetkutató Központ. Témáik: telematikus társadalom – művészet a negyedik dimenzióban; A művészet mint „ébresztő elem”.
A bemutató reflektál a kultúra és az Artpool helyzetére, felelevenít korábbi Artpool projekteket és történéseket.
Most először láthatók a Galántai György által 1995-ben szervezett Kezek projekt izgalmas darabjai, a Galántai házban pedig újból napirendre kerül a Trikolor, vagyis mit ér a kultúra, ha magyar.

2024. július 28-ig

Borítókép: Berhidi Mária kiállítása. Fotó: MODEM Facebook