Hirdetés
Hirdetés
— 2023. október 12.

Csak nem gondolni semmire – A mű heti ajánlója

Mindenkor jó, de legjobb volt a ’90-es években – mondhatja közös tapasztalás alapján egy nemzedék. Bár, ha úgy látjuk, hogy az idő is csak illúzió, akkor talán jobb időnként nem gondolni semmire, elég rábízni magunkat a művészet produktumaira.

Kedves Olvasó, Ön A mű heti, minden csütörtökön jelentkező kiállítás- és programajánlóját olvassa.

Inda Galéria /// Idézetek – 1. Visszatekintés a 90-es évekre

Az INDA Galéria év végéig még két kiállítást szentel a ’90-es éveknek: „Egy olyan korszakból válogatunk, amelyben sokunk számára egybe esett a személyes fiatalkori keresések, öneszmélések, tapasztalások és deklarációk ideje az éppen megszülető új magyarországi demokrácia kereséseivel, öneszméléseivel, tapasztalásaival és deklarációival”.

Az akkori fiatal művészgeneráció tagjai közül Csontó Lajos, El-Hassan Róza és Ravasz András munkáiból állítottak össze tárlatot. A rajzok, grafikák, fotók, lightboxok, objektek három markánsan eltérő gyakorlat ’90-es évekbeli módszereiből villantanak fel példákat, valamelyest a korszak tendenciáit, a keresések, kísérletek akkori tágasságát is érzékeltetve.

A kiállítások időben részben átfednek a Magyar Nemzeti Galériában október végén nyíló TechnoCool, Új irányok a kilencvenes évek magyar képzőművészetében (1989-2001) című kiállítással.

Csontó Lajos: Önarckép 2., 1988.  
© Inda Galéria

2023. november 30-ig.


Foton Galéria /// Pecsics Mária: Három mű az elkerülhetetlenről

A kiállításon szereplő három mű egy-egy fotóprojekt összegzése és egyben egy életszakasz lezárása. „Az Objects in mirror are closer than they appear című sorozatban az úttesten elgázolt állatokat ábrázoló fotók autóroncsokból kiszedett visszapillantó tükrökre nedves kollódiumos eljárással vannak rögzítve. A sorozat alapvetően reflektál a kiszolgáltatottság, az egyenlőtlenségen alapuló társas együttélés jelenségére és arra a folyamatra, amelyben a technológiai-gazdasági világrend és a modern társadalmak számára a természet elemeinek pusztulása, mint járulékos veszteségek mibenléte nem feltétlenül váltja ki az együttérzést.”
A Meglőtt fotográfiák sorozatban a vadászlesek mint a hatalom, a felsőbbrendűség arroganciájának szimbólumai kerülnek lencsvégre, ám a kész fotók maguk is egy sörétes puska célpontjaivá válnak.
A harmadik sorozat – Por – egy szerény kísérlet egyfajta konklúzió megfogalmazására, amely a győztes és a legyőzött között már nem tesz különbséget, hiszen sorsuk végzetesen egy irányba halad, mindkettő elporlad.


Pecsics Mária: Objects in mirror, Nr 9 Hedgehog, 2017

2023. október 21-ig.


Szentendrei Képtár /// Erdélyi Gábor: Társításaim

Erdélyi Gábor 1999-ben a Velencei Biennálén, A techné vállalása – Posztkonceptuális objekt és installációművészet Magyarországon című, Sturcz János által kurált csoportos kiállításon kapott nagyobb nemzetközi nyilvánosságot. Alapkoncepciója szerint művei „banálistól a szokatlanon át a fenségesig terjedő, többnyire illogikus kettősségek szimbiózisában válnak képekké. E munkák metaforák és tűnődések, miközben szándékaim szerint segítenek az életünkre vonatkoztatható pólusokat összebékíteni.”

Erdélyi Gábor: Festmény látóknak és nem látóknak, 2022
© Szentendrei Képtár

2023. december 31-ig.


Mai Manó Ház /// Ruth Orkin: Az idő illúziója

Az Egyesült Államokban sem volt egyszerű nőként a kamera mögé állni a 20. század első felében. A nők elsősorban az objektívek előtt látták el nyersanyaggal az „álomgyár”-nak eufemizált filmipart. Ruth Orkin (1921–1985) sem választhatta úgy és azt pályát, ahogy és amely iránt elhivatottságot érzett. Ez alakította ki különleges vizuális nyelvét, melyben a mozdulatlanság és a mozgás találkozik. „Fotóművészetében a tér magában hordozza az időt és a mozgást, és addig feszegeti a fényképészet nyelvének határait, amíg az be nem hódol az illúziónak és a mágiának” – olvasható a kiállítás ismertetőjében.

Ruth Orkin: Kártyázók, New York City, 1952
© Ruth Orkin Photo Archive

2024. január 14-ig.


Vasarely Múzeum /// OSAS PLUSZ No.2

A Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesület (OSAS) 2006-ban kezdte meg működését a Vasarely Múzeumban, és eddig közel félszáz kiállítás valósult meg szervezésében. 2012-ben Maurer Dóra kezdeményezésérére nyílt meg az első „OSAS PLUS”, ahol a tagok nem csak kiállítóként, hanem kurátorként vettek részt további művészek meghívásával. A kiállításon az egyesület művésztagjai mellett belföldről és külföldről meghívott művészek is szerepelnek régi vagy új műveikkel – a kiállítást Gáyor Tibor emlékének ajánlották.

2024. január 21-ig.


+1

GODOT Kortárs Művészeti Intézet /// Godot Art EXPO

Fiatal művészeket hoz helyzetbe a Godot kereskedelmi rendezvénye, melyen belül a „Fogadj örökbe egy képzőművészt!” program lehetőséget teremt az alkotók és a közönség közötti szorosabb kapcsolat kialakítására.

2023. október 18-29 között.

Borítókép: Ravasz András: Ülni a világ tetején nem gondolni semmire, 1999 © Inda Galéria