Hirdetés
Hirdetés
— 2024. január 25.

Szellemképek – A mű heti ajánlója

Kísérleti fotó, fotókísérletek és indigó-palimpszeszt összesen másfél évszázad távlatából; Herczeg Klára-díjasok; továbbá metatárgyként létező kávéskészlet és képvásárként létező képvásár – mind e heti ajánlónkban.

Kedves Olvasó, Ön A mű heti, minden csütörtökön jelentkező kiállítás- és programajánlóját olvassa.

Trafó Galéria /// Jiří Thýn: A kígyó ölelése

A kritikai fotográfiával foglalkozó Thýn (1977) fokozatosan pontosította jellegzetes művészi nyelvét a lírai konceptualizmus és a nem-narratív fotográfia területein belül. „Fotóiba gyakran vegyülnek más műfajokra jellemző elemek, mint például a festészetből átemelt gesztusszerűség és közvetlenség vagy az absztrakció. (…) Thýn művei mégsem függetleníthetőek kortárs valóságunk érzékelésének tapasztalatától és társadalmi aspektusaitól. Ezek a tényezők még az olyan képeinek is integráns részét képezik, melyek egyértelműen az absztrakcióra összpontosítanak. Thýn fotói kommentárok mai állapotunkról, vagy – ahogy Jiří Ptáček kurátor Thýn 2015-es kiállítása kapcsán írta – »képek, amik nem történtek meg, habár léteznek«” – fogalmaz Szalai Borbála, a kiállítás kurátora.

2024. február 25-ig.


Horizont Galéria /// Széll Ádám: 3 boys collaboration

Széll Ádám (1995) több médiumban is alkot, de jelenleg papír alapú, indigó grafit rajzokat készít. „Munkái többnyire saját fotóin alapulnak, de gyakran interneten fellelhető képekből vagy nyomtatott katalógusokból gyűjt hozzájuk nyersanyagot. Ezt követően a választott képről tanulmányrajzot készít, majd ezt indigó papír segítségével átmásolja egy tiszta felületre. Erre a továbbiakban más rajzok is rétegződnek az említett eljárással. Az egymásra rajzolt képeket egész konkrét tartalmi összefüggés vagy lazább asszociációs kötödés alapján választja ki.
Az egymásra rajzolás következtében a vonalak számtalan metsződése által a képek szervesülnek egymással és egy vizuális információktól burjánzó organizmus jön létre.”

2024. február 28-ig.


Mai Manó Ház /// A Múlt Jövedölése – A ZOHAR Studios Fotói Stephen Berkman interpretációjában

Az elmúlt évek egyik nagy fotográfiai szenzációja volt az eleddig ismeretlen, 19. század közepi New York-i fotográfus, Shimmel Zohar hagyatékát a San Franciscó-i Contemporary Jewish Museumban bemutató kiállítás. A kultúrkincsre Stephen Berkman, a 19. századi fotográfia megszállottja talált rá, s több mint húsz év munkájával dolgozta azt fel. Az 1851-től népszerűvé vált technika, a hosszú expozíciós nedves kollódiumos eljárás lehetővé tette, hogy a negatívról részletgazdag, finom tónusú papírképek készülhessenek. A Zohar Studióban is ezt a technikát használták az 1860-as évek elején készült jellegzetes fotókhoz, amelyek nemcsak portrék, hanem gyakran szokatlan, meghökkentő életképek voltak.

2024. március 18-ig.


Foton Galéria /// Herczeg Klára Díj 2023: El-Hassan Róza és Petrányi Luca

Idén a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Alapítvány tagjai Erős Nikolett kurátort, művészettörténészt kérték fel a Herczeg Klára-díj Senior shortlistjének megajánlására. A három jelölt közül a zsűri (Aknai Katalin, Pinczehelyi Sándor valamint Petrányi Zsolt) választott nyertest, El-Hassan Rózát.

A Junior kategória várományosait az FKSE tagjai anonim módon jelölhették, az így kapott listából pedig a két meghívottból (Kristóf Gábor, Kollár Dalma Eszter), egy vezetőségi tagból (Jeneses Ádám) és két alapítványi tagból (Török Krisztián Gábor és Gadó Flóra) álló grémium választotta ki az idei díjazottat, aki Petrányi Luca lett.

A két díjazott munkáiból január 23-án nyílt kiállítás. A tavalyi díjazottakról itt írtunk.

2024. február 7-ig.


acb Attachment /// Vida Judit: Posztmodern design

„Vida Judit életművét követve végig kísérhetjük azt a folyamatot hogyan vett új irányt a rendszerváltást követően művészetében a kerámiáról való gondolkodás. A hetvenes években a főiskolán a hagyományos értelemben vett kerámiaművészetet tanulja, bár már akkor sem az érdekli igazán, sokkal inkább annak határát, más művészeti ágakkal való kapcsolódási lehetőségét keresi. Nyolcvanas évekbeli munkái konkrét étkészletelemekből épülnek fel (Mozdulat kávéskészlet és Kalapácsos kanna), de idézőjelbe teszi a használati tárgyak használhatóságát. Az acb Attachmentben most bemutatott, kilencvenes években készült kerámiák nyomokban felismerhető formáik ellenére inkább ironikus módon közelítik meg a tárgyak funkcióját. Luxustárgyak ezek, véletlenül sem mindennapi használatra készültek. Műalkotások. Vagy ahogy Balassa Péter nevezte: metatárgyak; értve ezalatt, hogy a tárgyak saját önreflexióikat is magukban hordozzák.”

Kiállítási enteriőr

2024. február 23-ig.


+1


resident art budapest /// Collector’s Selection 2024  válogatás gyűjtőknek

A kiállítás és vásár anyaga három egységre osztható. Az elsőben eddig itthon kevéssé ismert grafikai ritkaságok láthatók a XX. század második felének absztrakt alkotóitól; a másodikban a már klasszikusnak is mondható kortárs alkotók művei kaptak helyet; a harmadik részlegben a galéria által képviselt művészek egy-egy kiemelkedő, kurrens művét mutatják be.

Stark Attila: Food Street, részlet, 2023

2024. február 10-ig.


Borítókép: Zohar Studios a maga teljességében, nedves kollódiumos üvegnegatív, albumin print