Használt alsónadrágokat árult egy meleg művész galériája – fóliázva!
Fóliázott alsónadrág-gyűjtemény tartotta lázban a művészeti sajtót a múlt héten megrendezett New York-i vásár, a The Armory Show idején. Jonathas de Andrade installációja 50 ezer dollárért várta vevőjét.
Jonathas de Andrade brazil művész neve nem cseng ismeretlenül a nemzetközi művészeti világban, az ő munkái töltötték meg országa nemzeti pavilonját a legutóbbi Velencei Biennálén. Akkor is könnyen megjegyezhető és játékos munkát állított ki: a különféle közmondásokat megjelenítő alkotásait egy nagy fülön belépve – mely a pavilon kijáratánál újra megjelent – lehetett megtekinteni.
A múlt heti New York-i vásár szokásos anyagából szintén kiütközött, és valószínűleg a legemlékezetesebb marad Andrade Olho-faísca / spark eye, 2023 című munkája. A 68 darab lefóliázott férfi alsóneműből álló installációt úgy helyezte el, ahogy azok egy áruházban szokták várni a vevőket.
A New York-i és brazil székhelyű Nara Roesler galéria által kínált darab ára 50 000 dollár (18 millió forint), azaz körülbelül 265 000 forint alsóneműnként. A 41 éves De Andrade az évek során a volt barátok által hátrahagyott fehérneműkből készítette a művet, de arról nem nyilatkozott, hogy hány egykori szeretőt képvisel a mű, vagy hogy mennyi időbe telt, amíg összegyűjtötte az összeset.
A vásár látogatóit leginkább az érdekelte, hogy az alsóneműk mind a művész egykori vagy mostani szeretői által hátrahagyott darabok-e – mondta el a galériát képviselő Daniel Roesler az Artnet Newsnak. Az installáció többféle olvasatot kínál fel, az egyértelmű, az „áru”-val való játék mellett a szexuális felszabadulás ünneplését is, hiszen a művel a művész nyíltan vállalt homoszexualitásának intim részleteit is kiállította.
Roesler így nyilatkozott: „Felfedezőnek látom őt, aki teljes életet él – nagyon nyíltan és büszkén.” Hozzátette, hogy az alkotás a vágyról és a férfi testre irányuló tekintetről szól.
Bár az elmúlt évtizedekben javult a helyzet az LMBTQ-közösség számára Brazíliában, a homoszexualitás még mindig nem teljesen elfogadott, különösen ott, ahol De Andrade él, az északkeleti Recifében.
„São Paolótól és Riótól távol sokkal nehezebb melegnek lenni. Nálunk még mindig nagyon magas a gyilkosságok aránya” – magyarázta Fred Von Bullow, aki a galéria São Pauló-i eladásait kezeli.
A New York-i vásáron a magyar acb galéria is képviseltette magát, a Velencei Biennáléra is készülő Nemes Márton munkáit mutatták be.
Borítókép: Vincent Tullo © The Armory Show