Hirdetés
Hirdetés
— 2023. március 17.

Nemes Márton állít ki a Velencei Biennále magyar pavilonjában 2024-ben

A Velencei Képzőművészeti Biennále következő, 2024-ben esedékes 60. kiadásán Nemes Márton festő állít majd ki a Giardini-ben, a magyar pavilonban, a kiállítás kurátora Kopeczky Róna lesz, a projekt címe Techno Zen, közölte a biennále pályázat és a szereplés lebonyolításáért felelős Ludwig Múzeum.

A biennále következő kiadása 2024 áprilius 20-tól november 24-ig tart majd, ma pedig az is eldőlt, hogy a magyar pavilonban való részvételre kiírt pályázatot melyik projekt nyerte.

A hazai gyakorlatnak megfelelően a Velencei Biennále nemzeti biztosa, dr. Fabényi Julia, a Ludwig Múzeum igazgatója idén is nyílt pályázat útján, szakmai zsűri döntése alapján választotta ki a Magyar Pavilon kurátorát és kiállítását – szól a Ludwig közleménye, amely szerint a tavaly novemberben megjelent kiírásra kilenc érvényes pályázat érkezett.

Nemes Márton: Eclipse render. Fotó: Tóth Bernadett

Ezek az alábbiak voltak (első helyen a pályázó kurátor, második helyen a művésze, illetve művészek neve szerepel):

Balázs Kata / Mátrai Erik: Fenestra Aperta

Bencze Péter / Keresztesi Botond: Minden egy

Don Tamás / Kocsi Olga: A 133. történet

El-Hassan Róza / Poroszlai Eszter, Rajz Helga Eszter, Topor-Klöpfler Tibor és mások („Anonim Művészek és Tetováló Művészek”): Palindrom. Underground. Aboveground. Museum’s Shop – Az Underground a múzeumon belül és kívül. Tattoo, graffiti és a magyar művészeti szcéna

É. Kiss Piroska / Radák Eszter: Hol vagyunk? Ideiglenes tündérkert, avagy szépségtapasz a világ bajára

Gadó Flóra / Cséfalvay András, Anna Hulačová, Piotr Łakomy, Ulbert Ádám: Élet egy idegen planétán

Kopeczky Róna / Nemes Márton: Superposed and Entangled

Kukla Krisztián / Fabricius Anna: Találkozunk két év múlva

Róka Enikő / Gerhes Gábor – Mucsi Emese: Atlas

Március 9-én a Ludwig Múzeumban prezentáción mutatták be a zsűrinek a kiállítási tervüket – részletezi a múzeum közleménye. A zsűri döntése alapján közülük második fordulóra – átdolgozásra és továbbfejlesztésre – Kopeczky Róna és Nemes Márton pályázókat hívja meg, akik továbbfejlesztett pályázatukat Techno Zen címmel a kitűzött határidőre benyújtották. A zsűri a kilenc érvényes pályázat közül ezt a pályázatot nyilvánította a nyertesnek.

Kiállítási enteriőr az acb Galériában, Nemes Márton “Napba nézni csukott szemmel” című tárlatán, 2022-ben. Fotó: Biró Dávid

A hírről szintén beszámoló acb Galéria közleménye kiemeli: Nemes Márton a fiatal festőgeneráció egyik leginnovatívabb és legsikeresebb képviselője, aki műveiben a kép 21. századi újraértelmezésével kísérletezik a hagyományos festészet határait anyagban és térben kitágítva.

A Magyar Pavilon tereibe egy olyan multimédiás, több érzékre ható, a színeket középpontba helyező összművészeti alkotást tervezett, amely az absztrakt festészet hagyományain túl a kortárs élményvilágra, így a techno szubkultúra, a digitális képalkotás tapasztalataira épül. Munkáiban technikai eszközöket, ledpaneleket is beépít montázselemként.

Az installáció igyekszik majd kihasznlni a Magyar Pavilon térbeli adottságait és multiszenzorális lesz: vizuális, akusztikus és interaktív tartalmai a fény- és színtartomány, a tárgy- és fénymozgás, a hang, a fényfrekvencia és légáramlás együttes hatásában bontakozik ki. A közlemény szerint Nemes Márton munkássága egy olyan új generációt és közönséget kapcsolhat be a képzőművészet világába, amely a techno szubkultúra, a virtuális valóság, a social media, illetve a high tech felől közelít a Warhol után alapvetően dekoratív felületként, ornamentikaként értelmezett festészethez.