Hirdetés
Hirdetés
— 2023. június 21.

Nehéz bejutni a glasgow-i Banksy kiállításra

A hétvégén nyílt meg a glasgow-i Modern Művészetek Galériájában Banksy Cut & Run című kiállítása, mely az aktivista művész munkásságának 25 évnyi dokumentumait tárja a rajongók és múzeumlátogatók elé. Az augusztus végéig tervezett tárlatra – annak ellenére, hogy hétvégén 24 órás nyitvatartással üzemel a kiállítótér – már most alig vannak online szabad jegyek, akik pedig a helyszínen kívánnak belépőt váltani, hosszas sorban állásra számíthatnak.

Banksynek utoljára 14 éve rendeztek hivatalos, street art munkásságát dokumentáló kiállítást. Ettől függetlenül művei rendszeresen felbukkanak különböző galériákban, kiállítóterekben. Ezúttal azért esett a választás Glasgow-ra, mert itt található Banksy kedvenc brit műalkotása: Wellington hercegének a 19. század közepén emelt lovas szobra, melynek fejére a helyiek először több mint negyven évvel ezelőtt helyeztek fel egy forgalomterelésre használatos bóját. A hatóságok egy ideig igyekeztek eltüntetni a kiegészítőt, de mindig akadt valaki, aki visszahelyezte azt. 2013-ban még arra is kidolgoztak egy tervet, hogy magasabbra kerüljön a lovasszobor, ez azonban közfelháborodást keltett és azonnali petíciószervezést indított el, melyhez pillanatok alatt tízezer fölötti aláíró csatlakozott. Így a bója fennmaradt a herceg fején, hirdetve a város lakóinak játékosságát és humorérzékét.

Wellington herceg lovasszobra Glasgow-ban. Fotó: Wikipédia.

A szobor pedig éppen a skóciai Modern Művészetek Galériája (GoMA) előtt áll, ahol június 18. és augusztus 28. között látható a Cut & Run – 25 years card labour című kiállítás, mely a világ leghíresebb street art művészének gyakorlatába és gondolkodásába vezeti be az érdeklődőket műalkotásokon, műalkotásokhoz használt eszközökön és személyes tárgyakon – köztük Banksy WC-jén – keresztül. Az első térben a látogatók egy berendezett műterem-részlet mellett haladhatnak el, ahol többek közt egy szórópalack-polc, skiccek és más graffiti-kellékek találhatók élethű összevisszaságban.

A kiállított darabok egészen 1988-ig nyúlnak vissza. Köztük vannak a leghíresebb alkotásokhoz készült eredeti stencilek, melyeket Banksy, az Artnet News-on idézett állítása szerint régóta titkos helyen őrzött, mert félt, hogy bizonyítékként használhatók fel ellene egy esetleges vádemelés során.

Banksy: Kissing Coppers. Fotó: Wikipédia

A kiállításon látható a Kissing Coppers című 2004-es fekete-fehér munkája, melyen két férfi rendőr csókolózik, és először egy kocsma előtt jelent meg Brightonban, az Egyesült Királyság LMBTQ+ fővárosában. A tárlat darabjai közt szerepel a walesi Port Talbotban látható mű sablonja, amely a régió rossz levegőminőségére hívta fel a figyelmet egy széttárt karú kisfiú képével, aki látszólag hóesésben – valójában hamuesőben – játszik. A nemrég Ukrajnában készült kézen álló fiatal tornásznő graffitijének dokumentumai is a megtekinthetők a Borodjanka, Ukrajna című, az orosz katonai invázió ellen tiltakozó sorozatból.

Banksy: Season’s Greeting. Fotó: Banksy.co.uk

A Cut & Run nemcsak graffitiket és stencileket mutat be, hanem egyéb provokatív alkotásokat is, mint például egy diszkólabdává alakított rohamrendőr sisakot és a Union Jack-mintás (azaz az Egyesült Királyság zászlajával ellátott) védőmellényt, amelyet Banksy a brit rappernek, Stomzynak – aki rendszeresen felszólal a rendőri brutalitás és intézményesített rasszizmus ellen – készített, mikor a 2019-es Glastonbury-i fesztiválon vállalt fellépést.

A látogatók megfigyelhetik, hogyan készült a Love is in the Bin című 2018-as munka, amely pillanatokkal azután kezdte el felaprítani magát, hogy 1,4 millió dollárért adták el a Sotheby’s-nél – majd három évvel később 25,4 millió dollárért kelt el félig felaprítottan ugyanott.

A város által működtetett GoMA munkatársai érthető módon örülnek, hogy egy hivatalos Banksy-kiállítás színhelyéül szolgálhat az intézmény „Az utcai művészet Glasgow egyik nevezetessége” – nyilatkozta Susan Aitken a glasgow-i városi tanács vezetője. „És senki sem tett többet azért, hogy a street art a kultúra, a politika és a társadalom középpontjába kerüljön, mint Banksy. Örülünk, hogy Banksy Glasgow-t választotta munkái házigazdájának.”

Borítókép: A Cut & Run kiállítás logója