A német kormány 30 millió euróval tolta meg a műtárgypiaci szektort a pandémia időszakában, de tényleg erre volt szükség?
A német kormányzat a teljes kulturális szektort egymilliárd euróval segítette a pandémia időszakában és azt követően. Ezen belül a kereskedelmi galériáknak és vásároknak 30 millió euró jutott, de most többen kétlik, hogy erre valóban szükség volt.
A Deutschlandfunk német közszolgálati rádió közölte azt az összeállítást, amely a COVID-segélyprogram kulturális támogatásait vizsgálva kételyeket sorakoztat fel a kereskedelmi szektor megsegítését célzó kormányzati lépésekkel kapcsolatban. A Neustart Kultur néven ismert német kormányzati segélyprogram példásan gyors és nagyvonalú volt a COVID idején, és nagyon sok kulturális intézmény számára a túlélést jelentette. Azonban a kereskedelmi galériás szektorhoz került 30 millió nem vette figyelembe az ágazat valódi szükségleteit – állítja a Deutschlandfunk, amely szerint noha a támogatási folyamat transzparensen és törvényesen zajlott, nem volt rá szükség, mert nem igaz az, hogy a kereskedelmi szektor a COVID következtében komoly bevételkiesést szenvedett volna el.
Az ArtnetNews is ismerteti a segélyprogram néhány adatát. Eszerint az egymilliárdos programból százmillió ment a vizuális művészeti szektornak. Ezen belül mintegy 30 millió a kereskedelmi galériáknak és vásároknak, a galériák legalább 80%-a kapott valammennyit. Megtámogattak olyan piaci szereplőket is, mint a Sprüth Magers, a König Galerie, az Esther Schipper, az Eigen + Art galéria, vagy az Art Cologne. Ez utóbbi, vagyis a kölni kortárs vásár a támogatásnak köszönhetően 2021-ben 70%-os kedvezményt tudott adni a standok bérlőinek, és még a két napja nyílt, idei vásárra is jut az engedményekből, ez a lap szerint 30% körül lehet. Úgy tudni, a vásár összességében 12 millió eurónyi támogatáshoz jutott.
Az Esther Schipper galéria 92 ezer euróhoz jutott, “digitalizálásra és látogatóinak, dolgozóinak védelmére”, a berlini Galerie Kewenig közel 7 ezer eurót kapott mobil számítógépekre és a home office feltételeinek kialakítására, a wiesbadeni Rother 32 ezret, hogy megnövelje a használható tereit. A támogatás egyébként Monika Grütters kulturális államminiszteri időszaka alatt kezdődött, de a jelek szerint folytatódik az őt követő Claudia Roth égisze alatt is, a lobbizás pedig a riport szerint Kristian Jarmuscheknek, a német galériás és művészeti vásár-szövetség elnökének volt köszönhető.
A szkeptikusok szerint a támogatás szükségességét igazoló jóslatok, amelyek drámai visszaesést, akár teljes lenullázódást is jövendöltek a COVID hatásaként, nem igazolódtak be, a kereskedelmi galériák messze nem szenvedtek akkora kieséseket. Az Art Basel-UBS riportok szerint a globális műkereskedelem 2020-ban 22%-ot esett, a német galériás piac valamivel nagyobbat, 39%-ot. A Deutschlandfunk húsz galéria számait vizsgálva arra jutott, hogy az online üzletáguk nagyot nőtt, és összeségében nem jöttek ki rosszul a COVID-érából. Az Eigen + Art 2020-ban 3,65 milliós hasznot könyvelhetett el, ami egymillióval haladta meg az előző évit. Ehhez képest – állítja maga a galéria – 2021-22-ben, már egy egészen másfajta válság következtében rosszabbul állnak, jelenleg szinte nincs profitjuk.
Az ArtnetNews a német Monopol magazin szerkesztőjét idézi, aki szerint a támogatások ügye kevés egy botrányhoz. 2020 az első olyan év volt, amikor a kereskedelmi galáriás szektor direkt állami támogatáshoz jutott, miközben más kulturális iparágak, mint például a film, évről-évre támogatást kapnak, és különben is, ezt a pénzt a szerkesztő szerint a galériák öszességében jól használták fel, a karantén időszaka alatt is látható programokat, online jelenlétet valósítottak meg belőle.
Borítókép: A NAK (Neuer Aachener Kunstverein), standja, Halle 11.3, Art Cologne 2022