Kortárs művek L.A. új metróvonalán
Los Angeles most nyílt új metróvonalának minden megállóját kortárs képzőművészek által készített, részben a helyi, afrikai-amerikai közösségre reflektáló alkotások díszítik. A több év alatt megvalósult művészeti programban például Kenturah Davis, Mickalene Thomas és Shinique Smith munkái láthatók nagy méretben.
Október elején nyílt meg a nagyközönség előtt a régóta készülő „K Line”, amely összeköti a dél-los angeles-i közösségeket a West Adamstől és a Leimert Parktól Inglewoodig, mely helszínek a fekete-amerikai élet és kultúra helyi történelmi központjai. A 2,1 milliárd dolláros beruházással készült, részben föld alatt közlekedő kisvasútvonal nemcsak a tömegközlekedési lehetőségek bővítése miatt jelentős a korábban ebből a szempontból hátrányban lévő területen, hanem művészeti programja miatt is, amely a hét állomáson 14 művész 14 műalkotását foglalja magába. (Jövőre nyílik meg a nyolcadik állomás, amely összeköti a területeket a Los Angeles-i nemzetközi repülőtérrel, tehát kivisz majd a LAX-ra.)
A mozaikból, zománcozott porcelánból vagy üvegpanelekből készült műalkotások számos stílust és témát vonultatnak fel; és ezen felül mindegyik reflektál az állomások konkrét helyszínére, megidézve az ott élő közösségeket. Ingrid Calame a Leimert Park állomáson megvalósult Talking Drums című művének létrehozásakor együttműködött William Wattersszel és Jasmine Morgannel a RightWay Alapítványtól, mely egy olyan nonprofit szervezet, amely támogatást nyújt a fiatalok megfelelő iskoláztatásához és neveléséhez.
A Martin Luther King Jr. állomáson Shinique Smith Only Light, Only Love című mozaikjában egy King-idézetet használt fel virágos, vibrálóan pozitív hangulatú munkájához.
„Azt szerettem volna, hogy kellemes legyen az összkép, és ezen belül olyan részletek is legyenek, amelyeken el lehet bámészkodni és gondolkodni, miközben a következő vonatra várunk” – mondta Smith a Hyperallergicnak. „Azzal pedig Dr. Martin Luther King Jr. előtt akartam tisztelegni, hogy beágyaztam a műbe az ő „szeretet üzenetét”. Szerintem a legjobb metró-alkotások felemelőek és inspirálóak, még ha csak egy pillanatra nézünk is rájuk.”
Az inglewoodi állomáson elhelyezett Sonder című munka elkészítéséhez Kenturah Davis felhívást intézett a környéken élők, a környékkel kapcsolatban állók számára, és a jelentkezőkről portrékat készített. A munka eredményeként több mint kéttucat arc jelenik meg az állomás fekete-fehér zománcozott porcelán panelekjein. A mű címe John Koenig 2021-es The Dictionary of Obscure Sorrows című könyvéből származik, és „arra a felismerésre utal, hogy minden véletlenszerű járókelő ugyanolyan élénk és összetett életet él, mint a sajátunk” – nyilatkozta Davis, hozzátéve azt is, hogy milyen jó érzés látni modelljei örömteli izgatottságát, ahogy viszontlátják magukat az alkotásban, azaz képviselve érzik magukat.
A Metro Art program nemcsak a reprezentációval foglalkozott, hanem az utazó közönség szociológia vizsgálatával is. „Megnéztük, kikből áll ez a csoport: turisták, ingázók, vagy épp kifejezetten egy-egy kulturális célpontra látogatók” – mondta Zipporah Yamamoto, a Los Angeles-i metró nyilvános művészeti és kiállítási programjaiért felelős vezető igazgató. A sajtó helyszíni riportjai szerint a megnyitáskor nemcsak a végre megvalósult tömegközlekedési lehetőség feletti öröm, hanem a helyi közösség emancipációja, megbecsültsége feletti jóérzés is tapintható volt.