Hirdetés
Hirdetés
— 2022. június 22.

Letakarás, eltávolítás: a documenta vezetése lép az ellentmondásos mű ügyében

Először letakarta, majd a hírek szerint eltávolítja a kasseli documenta vezetése azt a nagyméretű munkát, amelyet a Friedrichsplatzon helyeztek el és amely miatt az antiszemitizmus vádja érte a szombaton megnyílt kortárs művészeti eseményt.

“Egyetértésben a művészeti teammel, a ruangrupa csoporttal és a résztvevő művészekkel, mindenkit biztosítottunk arról, hogy nem lesznek antiszemita tartalmak a documenta fifteen-en” – nyilatkozta Sabine Schormann, a documenta igazgatója az esemény honlapján és hozzátette, hogy ennek ellenére nem léptek időben. “Nem tartottuk meg az ígéretünket. Ennek nem lett volna szabad megtörténnie” – mondta. Nyilatkozatával arra reagált, hogy az indonéz Taring Padi nevű kollektíva nagyméretű, több mint tizennyolc méteres köztéri munkáját, egy 2002-es keletkezésű festményt többen is azzal vádoltak, hogy azon antiszemita jelképek illetve figurák láthatók.

A People’s Justice című munka eredetileg egy ausztráliai művészeti eseményre készült, több helyen is bemutatták már, az alkotók szándéka szerint a Suharto rezsimről szól és a politikai szatíra eszközeivel megfogalmazott karakterekkel van tele. Azonban a zsúfolt képen az alakok között egy Moszad feliratú sisakot viselő, disznófejű figura is szerepel, valamint egy SS-jelképpel ellátott kalapot hordó nagytőkés-szerű figura és ezt többen, köztük a német Monopol magazin zsidó gúnyrajzként értelmezte. A művet kritizálta Hessen tartomány és a szövetségi kormány kultutális minisztere, a németországi zsidó közösség legnagyobb szervezete, a Zentralrat der Juden in Deutschland, valamint a Zöld Párt is.

A People’s Justice című monstre festmény letakarva a kasseli Friedrichsplatzon. Forrás: Taring Padi / Facebook

A documenta egyébként igyekezett hangsúlyozni, hogy a mű a maga eredeti, indonéziai kontextusában nem hordoz efféle tartalmakat. Ez azonban kevésnek tűnik, főként, hogy korábban is felmerült az antiszemitizmus vádja a documentával szemben. Az egyik kasseli helyszínen szereplő palesztin művészcsoportot, a Question of Funding-ot szintén ezzel a váddal illették, és emiatt a helyszínt, a WH22 nevű, művészek vezette helyet támadás is érte. A szóban forgó csoport egyébként a kasseli documentára egy, a művészet finanszírozási kérdéseivel kapcsolatos munkát vitt. Még a megnyitó előtt, amikor a vádak és támadások elkezdődtek, a documenta előkészítésén dolgozó csoportok és alkotók, köztük a magyar OFF-Biennále Budapest is, közös nyilatkozatban utasították el ezeket a vádakat és védték meg az esemény kurátori csapatát, az indonéz ruangrupa csoportot.

A most letakart művel kapcsolatban a Taring Padi is kiadott egy közleményt a csoport Facebook oldalán. Ebben hangsúlyozzák, a munka a Suharto diktatúra rémtetteire emlékeztet és a rajta megjelenő ábrázolások széleskörűen elterjedtek Indonéziában, a kutya-, disznó- és patkányfejű figurák a tábornokok erőszakos és korrupt rendszerét, a kizsákmányoló tőkések és a katonai rezsim világát szimbolizálják. Leszögezik, hogy semmilyen antiszemita jelentést nem hordoz a munkájuk, és bocsánatot kérnek, ha a német kontextusban bemutatott mű sérelmeket okozott.

Most Sabine Schormann is nyilvánosan elnézést kér, amiért korábban “nem ismerték föl” a köztéren elhelyezett People’s Justice antiszemitizmusra utaló szimbólumait és a mű eltávolítását jelenti be. Kijelenti, hogy antiszemita ábárázolásoknak nincs helyük Németországban, még akkor sem, ha, mint a közleménye írja, értik a “globális délen” használatos vizuális nyelv különbségeit és sajátosságait.

Borítókép: Germany Detail Zero

Kánon

— 8 perc olvasás