
Mentális konstrukció– A mű heti ajánlója
Cipészmester gyűjtő, futurológiai művelet, szemlélődő test, továbbá Hirst Bécsben, Kruger Bilbaóban, vásár Füreden – július közepi ajánlónk.
Modern Képtár – Veszprém /// Érzékeinken túl / Barcsay Jenő és Deim Pál művészete
„Az 1953-ban megjelent Barcsay-féle anatómia nemzetközi kiadvánnyá vált, mintegy 15 nyelvre fordították le. 1964-ben Érdemes Művész kitüntetésben részesült. Ez év nyarán a 32. Velencei Biennálé magyar pavilonjának kiemelt kiállítója volt. Az idős művész utolsó jelentős kiállítása 1982 szeptemberében a budapesti Műcsarnokban nyílt meg. A geometrikus-absztrakt, monokróm színvilágú képek bemutatása nagy meglepetést jelentett a korabeli műkritika számára. Vass László az elsők között ismerte fel az ebből a periódusból származó alkotások jelentőségét. A műgyűjtőt szoros baráti és folyamatos szakmai kapcsolat fűzte Barcsay Jenőhöz. A festő útmutatásaival sokat segítette a cipészmester gyűjtői tevékenységének kibontakozását. A Modern Képtár – Vass László Gyűjtemény történetében Barcsay kései, minimalista alkotásai jelentik az origót, így tudatos választás eredménye, hogy az állandó kiállítás bemutatása is e műalkotásokkal indul. Ezen művekhez kapcsolódik a kollekcióból összeállított legújabb időszaki válogatás, amely a Barcsay tanítvány, Deim Pál művészetét is megidézi.”

2025. október 31-ig
acb Attachment /// My U.F.O.s, Your U.F.O.s
„Július Koller 1970-ben megalkotott U.F.O. fogalma – azaz Univerzális-Kulturális Futurológiai Műveletek– nem egy sci-fi ihletésű technológiai fantázia, hanem egy alternatív kultúra szimbolikus kereteként működött. Koller számára az U.F.O. a gondolkodás és cselekvés olyan tere lett, amely kívül helyez-kedett a hivatalos kulturális és politikai struktúrákon, mégisreflektált azokra. A konceptuális művészet nyelvén keresztül egy olyan szubjektív és kritikai pozíciót hozott létre, amely alternatív válaszokat kínált saját korának „normalizált” valóságára.
A My U.F.O.s, Your U.F.O.s című kiállítás olyan művészek munkáira koncentrál, akik különböző formákban, de hasonló érzékenységgel keresték a valóságból való elmozdulás – vagy épp annak újraértelmezésének – lehetőségét. A cím egy kollektív, mégis személyes nyelvhasználatra utal, ahol a „repülő objektum” nem konkrét tárgy, hanem mentális és vizuális konstrukció: a szabályozott térből való kilépés kísérlete.”

2025. augusztus 15-ig
Inda Galéria /// Testhelyzetek
„Az Inda nyári csoportos kiállítása témájában Pécsett június végén nyílt és szeptember 21-ig látható Lokart 3.0 biennáléhoz kapcsolódik, melynek címe „Az én testem, az én váram”.
Szélesre nyitva a spektrumot, a galériában olyan munkákat mutatunk be, amelyeken valamilyen módon a test megmutatása, észlelése, szemlélése, a térben és környezetben tapasztalt jelenvalósága és kapcsolódásai, a rá irányuló tudat és a róla való tudás és gondolkodás a vizsgálat tárgya.
A kiállító művészek: Czene Márta, Csáky Marianne, Csontó Lajos, Kazinczy János Antal, Lovas Ilona, Metzing Eszter, Neogrády-Kiss Barnabás, Ravasz András, Simon Zsuzsi, Szabó Ádám, Szabó Eszter, Szász Lilla, Szemző Zsófia, Szenteleki Gábor, Uray-Szépfalvi Ágnes, Zellei Boglárka Éva.”

2025. szeptember 3-ig

Albertina Modern – Bécs /// Damien Hirst: Drawings
A kiállítás középpontjában Hirst konceptuális megközelítése áll, amelyet különböző módon használ – néha egy nagyobb mű kezdeti tanulmányaként, néha önálló, önállóan álló műként, máskor pedig a mű elkészülte utáni retrospektív eszmefuttatásként. Legikonikusabb sorozatai közül sok esetében a rajzokat arra használta, hogy olyan gondolatokat fogalmazzon meg, amelyeket ugyanolyan jelentősnek tart, mint magukat a végleges műalkotásokat.

2025. október 12-ig
Guggenheim – Bilbao /// Barbara Kruger: Another day. Another night.
Kruger pályafutása kezdetétől fogva megkérdőjelezte, hogyan működik a nyelv a médiában, a politikában és saját belső dialógusainkban. A tömör, kijelentő mondatokkal, amelyeket fekete-fehér, vörössel vagy zölddel átszőtt szövegbe helyezett, a reklámok vizuális nyelvéből merít, de ahelyett, hogy termékeket árulna, művei kritikus gondolkodásra késztetnek. Az olyan mondatok, mint a „A tested egy csatatér” vagy a „Vásárolok, tehát vagyok” kulturális próbakövekké váltak, és sürgető kérdéseket vetnek fel a nemek, a fogyasztás és a hatalom témájában.

2025. november 9-ig
Idén nyáron is Balatonfüredre költözik a művészeti világ krémje: július 18-20. között rendezik meg a Füred Art Weeket (FAW), amelyen 23 galéria és aukciósház vesz részt, és számos egyéb kísérő program várja a látogatókat.

Borítókép: Barcsay Jenő: Szinek, olaj, vászon, 11,7×30 cm, 1982