
A modernitás börtöne – A mű heti ajánlója
Szecesszió, humanista fotográfia, Duchamp-díj, Muybridge-ló és határátlépő konceptualitás e heti válogatásunkban.
Magyar Nemzeti Galéria /// Az élet művészete. Szecessziós plakátművészet és tárgykultúra Magyarországon (1895–1914)
A kiállítás a magyar plakátművészet első aranykorát mutatja be, amely a 19. és 20. század fordulóján a szecessziós stílus jegyében bontakozott ki. A tárlat a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika remekművei mellett megidézi a korszak szecessziós tárgykultúráját is, könyveket, folyóiratokat, illetve iparművészeti tárgyakat, kerámiákat és bútorokat, összesen több mint kétszáz műtárgyat bemutatva.

2025. október 5-ig
Capa Központ /// Sylvia Plachy: Ajándékok a XX. századból és azon túl
Az idén 83 éves Sylvia Plachy magyar származású New Yorkban élő fotográfus. André Kertész barátjaként, tanítványaként azon kevesek egyike, akik a humanista fotográfia hagyományát a XXI. században is hitelesen és korszerűen képviselik. Állandó rovata volt New York-i Village Voice hetilap és a Metropolis formatervezési és építészeti magazinban, ahol az oldalpárra szerkesztett fotóanyagok hosszabb időn keresztül megjelentek – ezekből a munkákból válogat a kiállítás, mely a Budapest Fotó Fesztivál része.

© Sylvia Plachy
2025. augusztus 31-ig
Ludwig Múzeum /// Talált terepen – Művészeti gyakorlatok a Marcel Duchamp-díj 25 évéből
A párizsi Centre Pompidou a kezdetektől fogva partnere a magánerőből elindított díjnak, melynek nagy szerepe van a franciaországi kortárs művészet népszerűsítésében, valamint a jelölt művészek nemzetközi pályafutásának előmozdításában. A grémium olyan művészeket választ ki, akik Franciaországban születtek vagy Franciaországban élnek, és akik a francia szcénát művészi kiteljesedésük színtereként határozzák meg.

Courtesy of the artist
2025. augusztus 24-ig
PUCCS Contemporary Art /// Szövérffi Adrienn – Tompa Lukács Sámuel: Kirakati ló
A fotografikus installáció a budapesti cigányság aktuális helyzetére és a társadalmi kirekesztettség problémáira mutat rá. A szocializmusban a cigányság munkaerőpiaci integrációja és városokba költöztetése életmódbeli és kulturális alkalmazkodást igényelt, amit az oktatás és szakképzés hiánya nehezített, tovább fokozva kirekesztettségüket. A vidéki életből magukkal hozott szokások (így a háziállatok is) abszurd helyzeteket szültek.
A Puccs rácsai mögött álló Muybridge-ló ezen etnikai csoport hagyományos foglalkozásait és a galéria klasszikus funkciójának elvesztését szimbolizálja: a mozgás jelképe most mozdulatlan, bezártan áll, lovasa nélkül, rámutatva egy univerzális történetre, ahol a múlt értékei a modernitás börtönévé válhatnak.

2025. április 26-ig
Várfok Galéria /// Várady Róbert A megfigyelő módszerei
Várady Róbert munkáit gyakran inspirálják szellemi vagy művészeti élmények. Festészete különös, gyakran határátlépő és konceptuális jellegű. Festészetének egyéni nyelvezete nem csak témaválasztásaiban merül ki, de azok technikai kivitelezésében is. Absztrakt képeire a metaforikus, sejtelmes atmoszféra, a jelentéstartalmak örvénylő asszociációi épp úgy jellemzők, mint a figurális alkotásain megjelenő nagyon is jól behatárolható történeti korszakokkal azonosítható tárgyak, személyek, jelenségek.

2025. május 3-ig
Borítókép: Várady Róbert – A festő háza, szimulákrumok J. B.-nek, olaj, vászon, 2002 – részlet