Technooptimizmus és kritikája – A mű heti ajánlója
Időjárás-mágia a Nemzeti Galériában, AI-bűvészkedés Veszprémben, Lugo-féle városarcheológia a Kiscelli Múzeum Templomterében, valamint megváltozó térélmények Egerben. Az októberi behúzódás legjobb célpontjai a kiállítótermek.
Magyar Nemzeti Galéria /// Időjárás-jelenés. Varázslástól a geomérnökségig
„Süveges Rita képzőművész, a 2023-as TÓTalJOY-díj nyertese, hosszú ideje foglalkozik az ökológiai válság kulturális, technológiai és etikai aspektusainak vizsgálatával. Kiállításában az időjárás és az éghajlat módosítására irányuló korábbi erőfeszítések tanulságait járja körül. (…) Installációja a technológiai fejlődés fémesen csillogó, állandó eltűnésben lévő immateriális esztétikáját idézi meg. Eközben képzeletünket a felhők közé repítve vörösen izzó jelenésekben villantja fel az időjárás-mágia múltját, a technooptimizmus kritikáját és a geomérnökség tétjeit.”
2025. november 17-ig
Művészetek Háza – Veszprém /// Can Togay: Rettentő gondolatok boltja
„Úgy éreztem, ha nincs módomban filmet készíteni, így mégis módomban áll szövegből és látványból világot teremteni. Valahol az irodalom, a képzőművészet, a film és a digitális művészet által behatárolt, vagy inkább megnyitott területein, mindegyik vonzásában, de egyikkel sem azonosan épp megjelenőben van egy új kifejezési lehetőség, amit egyesek már művészetnek, mások még szemfényvesztésnek tartanak” – vallja Can Togay saját AI-generált munkáiról, melyeket Veszprémben mutattak be.
2024. október 6-ig
Kepes Intézet – Eger /// Spacemaking – A tér megtalálása
A tárlat kurátorának, Dr. Mészáros Flóra művészettörténésznek, a nemzetközi nonfiguratív művészet szakértőjének a célja, hogy a megszokottól eltérő módon vizsgálja a nem ábrázoló művészet világát és négy női alkotó – Kucsora Márta, Vera Molnar, Reigl Judit és Vilim Kati – gondolkodását. A kiállítás nem hatásmechnizmusok bemutatására épül, és nem művészeti párhuzamokat helyez a középpontba, hanem olyan jelenségeket analizál, mint például a térélmény megváltozása, a festészeti alkotásmód performatívvá válása, a virtualitásra és az információs társadalomra adott reakciónk, vagy a természettel való viszonyunk.
2024. december 15-ig
Capa Központ /// Ara Güler: Az életről
Az 1928-ban Isztambulban született Ara Güler a világ számos pontján megfordult és tanúja volt fontos történelmi eseményeknek. Több mint 70 éves pályafutása során a modern török történelem vizuális megörökítőjévé vált. A kiállítás a művész 1950 és 1970 között készült legismertebb fekete-fehér fotóiból válogat, amely az Isztambul utcáin és Törökország más régióiban zajló élet keresztmetszetét adja.
2024. december 25-ig
Kiscelli Múzeum /// Lugosi Lugo László: Áramlás
Lugosi LUGO László személyes Budapest archívuma műfaját tekintve fotográfiai- és tér-installációs jelentésfeltárás: a látható és a láthatatlan Budapest egybenlátása. „A kurátori koncepció szerint az egyes fotóképek egyrészt kiemelik és dokumentálják, ezáltal megőrzik a rögzített események terét és idejét, másrészt a fotográfiák egymás utáni és szimultán vetítése elmossa a konkrét téridőt, és egy nagyobbat, egy új paradigmát hoznak létre, miként ez az archívumokban őrzött dokumentumokkal is megtörténik: kapcsolatba lépnek egymással egy nagyobb teljesség irányában. Lugo a városi létezés feltárására törekedett, amit azzal ért el, hogy a dolgokat látszani engedte, a bennük lévő potenciál és alkalmasság révén.”
2024. október 27-ig
Borítókép: Lugosi Lugo László: Kelenföldi hőerőmű, 1995