Ígéretesen indult, de idén elmarad a bécsi Spark Art Fair
Váratlanul, alig két hónappal a megnyitó előtt érkezett a bejelentés, mely szerint idén elmarad a március végére meghirdetett Spark Art Fair. Sajtóinformációk szerint belső konfliktusok tették lehetetlenné az elmúlt két évben nagy sikerrel bemutatkozott új bécsi kortárs vásár 2023-as folytatását.
Kevés vásárnak sikerült már az első két kiadásával olyan komoly helyet kivívnia magának a piacon, mint a Spark Art Fair-nek, amelyet – egy ismert bécsi galerista szavaival – „innovatív, korszerű formátum, új dimenziók, a legtöbb vásárnál alacsonyabb részvételi költségek” jellemeztek; a „Spark lényegesen jobb volt vetélytársainál”. A vásár a magyar kortárs galériák érdeklődését is felkeltette: mindkét eddigi rendezvényén több magyar galéria is jelen volt – néhányan az addigi piacvezető vásár, a Vienna Contemporary mellett, míg mások a helyett vettek részt rajtuk.
A gondok akkor kezdődtek, amikor tavaly kora ősszel a Spark koncepciójának kidolgozója és művészeti vezetője, a korábban a Vienna Contemporary-nél is hasonló funkciót betöltött Renger van den Huevel váratlanul távozott. Ezt azonban sem nyilvánosan, sem a bécsi galeristákkal folytatott beszélgetéseken nem indokolta, és lehet, hogy szerződése értelmében nem is indokolhatta. Kézenfekvő a feltételezés, hogy a partnerével, a vásárnak is helyet adó Marx Hallét működtető társaság igazgatójával, Herwig Ursinnal való konfliktus áll lemondásának hátterében.
Van den Huevel igen népszerű volt a galeristák körében, váratlan távozása önmagában is megingathatta volna utóbbiaknak a vásárba vetett bizalmát, de az még nagyobb elégedetlenséget váltott ki, hogy Ursin egyedül vágott neki az idei kiadás megszervezésének – anélkül, hogy a művészeti szcénában bármilyen kapcsolattal, művészeti vásárok szervezésében bármilyen tapasztalattal rendelkezett volna. Az elégedetlenséget látva január elején sebtében létrehozott ugyan egy nem pontosan tisztázott hatáskörű kurátori-tanácsadó grémiumot, ám úgy tűnik, ezt előbb jelentette be, mint ahogy az érintett személyek elfogadták a felkérést. Közülük ketten – Sabine Breitwieser, a salzburgi Museum der Moderne korábbi igazgatója és Christoph Doswald svájci kurátor – már korábban is dolgoztak a vásárnak, de a mostani fejetlenséget látva Breitwieser hivatalosan is visszalépett, és a legfrissebb híradásokban már Doswald neve sem bukkant fel.
Közben a bécsi galeristák mind határozottabban követelték Van den Huevel visszahívását, és sokan – kezdetben tízen, később még többen – azzal fenyegetőztek, hogy ellenkező esetben visszalépnek a részvételtől. A súlyosbodó belső feszültségek híre persze a sajtóhoz is eljutott. Az egyik bécsi napilap, a Die Presse „csaknem valamennyi mértékadó bécsi galéria elhatárolódásáról” írt, míg a Kurier szerint a vásári részvételt tervezők köréből hiányoztak a bécsi szcéna legfontosabb szereplői, ami kétségeket ébreszt a vásár minőségét és a tőkeerős ügyfélkör megnyerésének esélyeit illetően.
Ezután már csak néhány napnak kellett eltelnie, és a Spark vezetése február 1-én bejelentette: a vásár idei, március 23-26. közöttre tervezett rendezvénye elmarad. A rendkívül későn megszületett döntést azzal indokolják, hogy a Spark „belebonyolódott a bécsi művészeti színtér érdekkonfliktusaiba”, és a „sajtóban megjelent hírek gyorsan elbizonytalanították a már több mint 60 biztos résztvevőt és a további potenciális kiállítókat.” Megjegyzik azt is, hogy a helyzet odáig fajult, hogy a Spark apparátusának tagjait „verbális támadások érték”. A közlemény szerint a vezetőség máris megkezdi a 2024. évi vásár előkészítését, koncepciójának kidolgozását.
Megjegyzendő, hogy idén már több ismert nemzetközi vásárt is lemondtak szervezőik, így elmarad a londoni Masterpiece és az ugyancsak londoni Art & Antiques Fair Olympia is, ami mutatja, hogy a piac nem túl optimista az idei kilátásokat illetően. A Spark Art Fair más eset, hiszen lemondásának közvetlen kiváltó okai nem a piaci prognózisok, mégsem állítható bizonyossággal, hogy nem indokolt ezt a lemondást is a nehezedő piaci körülmények között kiéleződő konkurenciaharc kontextusában vizsgálni. A Spark Art Fair kifejezetten jól indult, most azonban aligha venne rá mérget bárki is, hogy jövőre vissza tud térni a piacra.
Borítókép: Veronika Merklein: Woman laughing alone with salad, 2022, Galerie Michaela Stock, fotó: Spark Art Fair / Facebook