Új vezérigazgatót neveztek ki a Christie’s élére
Guillaume Cerutti leköszön a Christie’s aukciósház vezérigazgatói posztjáról, de továbbra is a Pinault-család üzleti kötelékében marad. Az új vezérigazgató a Christie’s America elnöke, Bonnie Brennan lesz.
Nyolc év után Guillaume Cerutti lemond a Christie’s vezérigazgatói pozíciójáról, hogy új szerepkört vállaljon a Pinault-család által birtokolt üzleti birodalomban, amely az aukciósházat is magában foglalja. A következő hónapban Cerutti egy új szervezetet hoz létre, és irányítja a Christie’s holdingtársasága, az Artémis művészeti és kulturális tevékenységeit.
Az Artémist 1992-ben alapította a francia milliárdos műgyűjtő, François Pinault, és ma fia, François-Henri Pinault vezeti. Az Artémis birtokában van a Pinault-gyűjtemény, amely a család hatalmas művészeti vagyonát öleli fel, valamint két jelentős kiállítási helyszínt Velencében és Párizsban, továbbá a luxuscikkeket gyártó Kering cégcsoport részvénycsomagja is.
Cerutti a Pinault-gyűjtemény elnöki pozícióját veszi át, és Párizsban fog dolgozni. Az átmenet zavartalansága érdekében továbbra is a Christie’s igazgatótanácsának elnöke marad, amely tisztséget 2023 óta tölti be. François Pinault a Pinault-gyűjtemény elnöki pozíciójából tiszteletbeli elnökké lép vissza.
François és François-Henri Pinault közös nyilatkozatukban így fogalmaztak:
Cerutti helyét Bonnie Brennan veszi át a Christie’s vezérigazgatójaként 2025. február 1-jétől. Brennan már 13 éve dolgozik a Christie’s-nél, és 2021 óta az amerikai divízió elnöki pozícióját töltötte be. Ceruttival ellentétben, aki Londonban dolgozott vezérigazgatóként, Brennan New Yorkban marad. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy „London marad a Christie’s központja; tervezem, hogy több időt töltök ott” – mondta egy január 15-i online sajtótájékoztatón. Cerutti heti egyszer Londonban is jelen lesz, mint az igazgatótanács elnöke.
Brennan egy iparágvezető, de kihívásokkal teli üzletet vesz át, hiszen a műkereskedelmi piac nehezített körülményekkel néz szembe. Brennan különösen az innovációra koncentrál az egyre versengőbb közegben, beleértve a demográfiai változásokhoz való alkalmazkodást és a Christie’s értékesítési naptárának átalakítását. Továbbá azt is vizsgálja, hogyan lehet a mesterséges intelligenciát az üzlet fellendítésére használni. Brennan megjegyezte, hogy a Christie’s 2024 második felében mutatott teljesítése „megnyugtató volt”, és „nővekvő stabilitás” jellemezte, amelyet a 2025 első negyedévére vonatkozó „ígéretes üzleti kilátások” is alátámasztanak.
A Cerutti által az Artémisnél tervezett kezdeményezések részletei egyelőre nem publikusak, de történt utalás arra, hogy elképzekehtő a Pinault-gyűjtemény és a Christie’s közötti későbbi együttműködés. „Bár a két szervezet független, és vannak folyamataink ennek fenntartására, nem vagyok ellene a közös projekteknek. Támogatom az együttműködést az aukciósházak, galériák és nonprofit szervezetek között.”
Cerutti visszatekintve a Christie’s-nél eltöltött időre, kiemelte, hogy a csapatával számos mérföldkőnek számító értékesítést értek el. Ezek közé tartozik a Salvator Mundi 450 millió dolláros eladása, amely máig a legmagasabb ár, amit egy műalkotásért aukción fizettek; valamint a 1,5 milliárd dollárt érő Paul Allen-gyűjtemény értékesítése, amely a legdrágább, egyetlen tulajdonostól származó gyűjtemény.
A Christie’s az egyetlen aukciósház, amely „komoly kötelezettséget vállalt a széndioxid-kibocsátás csökkentésére” – hangsúlyozta Cerutti. Továbbá megjegyezte, hogy amikor csatlakozott a Christie’s-hez, az aukciósház „nem volt aktív az művészeti hitelnyújtásban, de ma már elegendő tartalékkal rendelkezik ahhoz, hogy jelentős szereplő legyen ezen a területen.”
A kevésbé fényes események közé sorolta a Covid-19 időszakát, a Christie’s South Kensington-i helyszínének bezárását és a 2024-es kiber-támadást. „De mindegyik után még erősebben tért vissza a csapat, és ez büszkévé tesz, valamint emlékeztet arra, miért vagyunk mi a legjobbak” – nyilatkozta a The Art Newspapernek Guillaume Cerutti.