Hirdetés
Hirdetés
— 2024. április 23.

Kiállítás emlékezik meg a Hamász által megtámadott izraeli zenei fesztiválról

Megrázó kiállítás eleveníti fel Manhattanben az október 7-i terrortámadás egyik epizódját, az izraeli Nova zenei fesztiválon történt mészárlást.


A május 23-ig látogatható 06:29: The Moment Music Stood Still című kiállítás április 21-én nyílt meg a nagyközönség előtt New Yorkban, a Wall Street 35. szám alatti 50 000 négyzetméteres területen. Az installáció újrateremti a Supernova Sukkot Gathering, a szabadtéri Tribe of Nova trance zenei fesztivál helyszínét, melyet eredetileg az izraeli Re’imben, közel a Gázai övezethez szerveztek meg.

Több mint 3000 koncertlátogató gyűlt össze 2023. október 6-án este a másnapig tartó rendezvényre. Október 7-én napkeltekor, fél hét előtt egy perccel a Hamász terroristái megtámadták a fesztivált, több mint 360 embert megöltek és 44 embert ejtettek túszul. Az eseményen egy magyar DJ is fellépett, az itthoni Ozora fesztivál egyik fő szervezőjeként is ismert Tóth András (DJ Wegha), aki az őt a fesztivállal összekötő szervező beszámolóját idézte a megrázó eseményről.

A mészárlás helyszínéről származó tárgyak – beleértve az elszenesedett autókat, a golyónyomokkal tarkított mobilvécéket, az üres italosüvegeket, a kempingsátrakat, a műanyag poharakat, a felborult székeket, a tornacipőket, az ékszereket, a hátizsákokat és a pólókat – megrázóan elevenítik fel az eseményeket az éjszakai partyhangulttól a borzalom reggeléig.

A manhattani kiállítást egy nyolchetes tel-avivi bemutató előzte meg, amely után az egyes műtárgyakat összegyűjtötték, bedobozolták és hajón szállították át New Yorkba, az izraeli hatóságok jóváhagyásával. A kiállított tárgyak többsége állami tulajdon marad – nyilatkozta Yoni Feingold, a kiállítás egyik létrehozója a The Art Newspapernek.

A kiállítás látogatói belépéskor az ünneplő fesztiválozókról készült felvételekkel találkoznak, akik a mészárlás előtt önfeledten táncolnak. A tárlat ezután bevezeti a látogatókat a szervezők által a „támadás szobájának” nevezett területre – itt hálózsákok, mobiltelefonok és más, a menekülő áldozatok által hátrahagyott tárgyak találhatók –, majd a fesztivál nagyszínpadát idéző „Nova szobába”.

Az eredeti fesztivál eukaliptuszfák közt zajlott, így a tel-avivi kiállítás során is eukaliptuszfákat használtak fel, az utazó verzióhoz azonban 26, „többször használatos” fát készítettek, hogy így idézzék meg a fesztivál helyszínét, a kempinget.

A kiállítás koncepciója a közeli 9/11 Memorial Museuméra emlékeztet, amely több ezer kisebb és nagyobb tárgyat tartalmaz a 2001. szeptember 11-i terrortámadásról; továbbá az áldozatok, a túlélők és az elsősegélynyújtók tapasztalatait gyűjtötte össze. „Arra törekedtünk, hogy a projekt a lehető legközelebb álljon a 9/11-i emlékműhöz, mert pontosan ezt a kapcsolatot érezzük mi is helyénvalónak a közönséggel” – mondta el Yoni Feingold.

A kiállítás szervezői a vérontás dokumentálásán és a Tribe of Nova fesztivál áldozatai előtt való főhajtáson túl úgy vélik, hogy a tárlat a zene egyetemességéről is beszél, mely még a különösen megosztó pillanatokban is összehozza az embereket. „A zene nemzetközi nyelv. Legyen szó a Coachelláról, a Governors Ballról vagy a Glastonburyről, azért megyünk a fesztiválokra, hogy kapcsolódjunk egymáshoz” – teszi hozzá Feingold. „Több százan érkeztek külföldről erre a fesztiválra, mely többek közt indiai, brazil, európai és egyesült államokbeli DJ-kkel való együttműködésre épült.”

A kiállítás másik szervezője, Scooter Braun kiemelte, hogy „ez volt a történelem legnagyobb zenei mészárlása. Hihetetlenül fontos, hogy közösségként megköveteljük, hogy a zene biztonságos tér maradjon.”

Ennek ellenére a kiállítás szervezői szigorú biztonsági intézkedéseket vezettek be: átvilágítás és előre foglalt jegyváltás után lehet belépni a térbe. A jegyekből befolyó összeg a Nova Healing Journey nevű kezdeményezést támogatja, amely az október 7-i támadás áldozatait és családjaikat segíti.

New Yorkban számos demonstráció követelt tűzszünetet az Izrael-Hamász konfliktusban.