Napfogyatkozás után – A mű heti ajánlója
Partot örző óriás pálmafák, törékeny egyensúlyi helyzetek, melyekben különböző helyszínek veszíthetik el köztérjellegüket, továbbá játék mint mentális állapot – a posztekliptikus szolaritás korában. E heti ajánlónk kínálatából.
Budapest Galéria /// Az óceán falai
„A társadalom szétválása – gazdasági, etnikai vagy egyéb törésvonalak mentén – kitörölhetetlenül bevésődik városaink tereibe, melyek egyre nagyobb arányban állnak erődítményre emlékeztető elemekből, körbekerített lakóparkokból és privatizált közterekből. Az óceán falai tárlat művészei poétikus, valamint kollektív aktivizmusra törekvő eszközökkel mutatnak rá e jelenség aspektusaira. A kirekesztés és az elkülönülés egyszerre lesz a hatalom által előidézett folyamat eredménye és egyéni motiváción alapuló törekvés. A címben szimbolikusan megidézett falak már rég nem a város külső védelmét szolgálják, hanem a városhoz való jog komplex hierarchiáját idézik fel.” Kurátor: Hunya Krisztina.
2024. június 9-ig
Vintage Galéria /// Fridvalszki Márk: Uforia
„A kiállítás címe a brit ellenkultúra egyik központjaként működő UFO Club 1967-es összművészeti fesztiváljának nevét emeli át utazó utópiaként a jelenbe. A Fridvalszki újabb műveit is meghatározó UFO-metafora ezekben az években képes volt magába sűríteni az egész ellenkulturális korszellemet: a ’68 körüli társadalmi, művészeti és technológiai forradalmak jelentette radikális változások és alternatív életmódok „vonzó idegenségét”, a pszichedéliák vagy épp a keleti spiritualitás által megnyíló tudati dimenziókat, az UFO Clubban induló Pink Floyd űrrockját és Herbie Hancock, Miles Davis vagy Sun Ra futurista dzsesszét, illetve a holdraszállás nyomán kitáguló sci-fi fantáziákat Tarkovszkij Solarisától Kubrick Űrodüsszeiájáig.”
2024. május 10-ig
Trafó Galéria /// Csörgő Attila: Inverz kartográfia
„Csörgő Attila törékeny egyensúlyi helyzeteket, esetlegesnek és sérülékenynek ható struktúrákat, és olyan pillanatnyi együttállásokat hoz létre, melyek képesek megingatni, vagy akár újrarendezni azt a nézőpontot, amelyből a körülöttünk lévő világra tekintünk, és kifordítani azokat a (matematikai, geometriai és fizikai) rendszereket, amelyeken amúgy ezek a struktúrák maguk is alapulnak. Ez a hozzáállás nemcsak Csörgő művészeti gyakorlatára, hanem jelen esetben a Trafó Galéria terére vonatkoztatva is érvényes.”
2024. június 9-ig
Capa Központ /// Emese Tóthová: JÁTÉKIDŐ – Négy fal között
„Emese Tóthová legújabb sorozata a felnőttkori játékosságot vizsgálja, és annak a helyzetnek a fontosságára hívja fel a figyelmet, amely megengedi, hogy tét nélkül játsszunk, kísérletezzünk, kizökkenve a hétköznapi cselekvésekből. A játék ugyanis egy mentális állapot, nem csak a célja és a kézzelfogható hasznossága a lényeg, hanem a ránk gyakorolt hatása is. A játékoknak saját belső rendjük van, meghatározott szabályok mentén működnek, amelyeknek egyszerűsége megnyugtató kontrasztként hathat az élet sokszor kiszámíthatatlan történéseivel szemben.”
2024. június 2-ig
B32 Galéria /// Mucsy Szilvia: Palm Sea Land
„A Palm, Sea, Land egy fekete-fehér lírai gondolatsor a mediterrán térség partvidékéről, ahol a víz találkozik a földdel, ahol a város összeér a természettel és mindent átölel a csend. A lélek elmélyül a szépségben. Minden változó és megfoghatatlan, ahogy a hullámok újraírják a tájképet, és a légkörben felhők születnek. A partot óriás pálmafák őrzik, mint erős tornyok, a fák és kövek alakját a szél formálja a szárazföld és a nyílt tenger közötti vizuális narratívaként.”
2024. május 10-ig
Borítókép: Fridvalszki Márk: Black Hole Sun, 2024