Hirdetés
Hirdetés
— 2024. január 25.

Egy művész beperelte a MoMA-t a Marina Abramović kiállításon történt szexuális visszaélések miatt

John Bonafede, aki a 2010-es, New Yorkban megrendezett Marina Abramović retrospektív kiállításon többedmagával újra előadta a szerb művész legendás performanszait, azt állítja, hogy a rendezvény ideje alatt többször zaklatták szexuálisan. A történtek miatt most a bíróságon kíván elégtételt venni a felelősön, mely véleménye szerint a Museum of Modern Art.

2010. március közepétől május végéig volt látható a New York-i MoMA-ban az a kiállítás, mely Marina Abramović munkássága előtt tisztelgett, újra felelevenítve a szerb művész emlékezetes performanszait. Bonafede január 22-én New York állam legfelsőbb bíróságán benyújtott keresete szerint az állítólagos incidensek mindegyike ezen kiállítás keretein belül az Imponderabilia (1977) című darab előadása közben történt, amelyben egy férfi és egy nő áll teljesen mozdulatlanul és meztelenül egy keskeny ajtó két oldalán. A MoMA kiállítása és az Imponderabilia más előadásai során – beleértve Abramović legutóbbi, a londoni Royal Academy-ben rendezett kiállítását is – a látogatókat arra ösztönözték, hogy a két test között haladjanak át, ami gyakran vezetett a látogatók és a meztelen performerek közötti véletlen fizikai érintkezéshez.

Bonafede panasza szerint az Imponderabilia előadása közben öt különböző látogató hétszer is zaklatta szexuálisan. A kereset azt állítja, hogy a darab női előadói, valamint a kiállítás más egységeit újramegjelenítő performerek szintén szexuális inzultus és „nem konszenzuális szexuális érintés rendszeres áldozatai” voltak.

Marina Abramovic: Imponderabilia, 1977 © MoMA

Bonafede panasza szerint ő és mintegy 35 másik előadóművész, akiket a MoMA a darabhoz szerződtetett, 2009 nyarán ötnapos képzésen vettek részt Abramović egyik New York állam északi részén lévő magánrezidenciáján. A képzésen a résztvevőknek – a kereset szerint – „egyéb szigorú gyakorlatok mellett böjtölniük kellett, teljes csendet kellett tartaniuk, tartózkodniuk kellett a szexuális tevékenységtől és nem használhattak folyó csapvizet fürdéshez”. Bonafede számára a kiképzés tanulsága az volt, hogy tőle és a többi előadóművésztől „azt várták, hogy »keményen helytálljanak«, függetlenül attól, hogy az élő előadás során milyen kihágások történhetnek”.

A perben azt állítják, hogy a MoMA végül felvett egy „színpadi menedzsert”, és körülbelül egy hónappal a kiállítás megnyitása után kézikönyvben vázolt fel egy eljárási rendet, amelyet akkor kellett életbe léptetni, ha az előadók „nem konszenzuális tapogatózás vagy szexuális érintés áldozatává váltak, vagy veszélyben érezték magukat”. A panasz szerint Bonafede az öt állítólagos szexuális támadásból négyet jelentett a MoMA munkatársainak, akik ki is dobták az elkövetőket. Egyikük a panasz szerint a múzeum vállalati tagja volt, és a támadást követően vissza is vonták a tagságát. A panaszban Bonafede azt állítja, hogy ezek az élmények „éveken át tartó érzelmi stresszt okoztak neki, és jelentősen károsították mentális egészségét, testképét és karrierjét”.

Az Imponderabilia újrajátszása 2010-ben © MoMA

Míg a 2010 tavaszán történt állítólagos incidensek korábban kívül estek volna a szexuális visszaélésekkel kapcsolatos keresetek benyújtásának elévülési idején, egy 2019-ben és tavaly novemberig hatályos törvény – a felnőtt túlélőkről szóló törvény – New York államban ezt az időszakot háromról 20 évre hosszabbította meg. A panasz azt is állítja, hogy az állítólagos támadások a New York-i nemi alapú erőszak védelméről szóló törvény hatálya alá tartoznak, mivel az összes állítólagos elkövető férfi volt, Bonafede pedig kifejezetten nemi alapú támadások áldozata volt. A kereset szerint az Imponderabilia férfi előadóinak többen megtapogatták a nemi szervét, míg a női előadókéit nem, bár ők a szexuális töltetű érintkezés más formáit szenvedték el.

Abramović előadóművészeit és a MoMA látogatóit érintő hasonló vádakkal akkoriban a sajtó is foglalkozott. Ennek ellenére a kiállításon csak minimális változtatásokat hajtottak végre a színpadi menedzser felvételén és a kézikönyv megfogalmazásán túl.

Bonafede meg nem határozott összegű kártérítést és büntetést követel a MoMA-tól, valamint ügyvédi és szakértői díjakat, továbbá egyéb költségeket. Bonafede és a MoMA képviselői a sajtótájékoztatóig nem válaszoltak a megkeresésekre – adta hírül a The Artnewspaper.

Marina Abramović legújabb vállalkozásáról, mellyel ezúttal a wellnes-ipart célozta meg, itt számoltunk be.