Hirdetés
Hirdetés
— 2024. január 11.

Felhők felett és alatt – A mű heti ajánlója

Programok zárt térben és a szabad levegőn: a püspöki gyűjtemény finom japán fametszeteitől a bográcsban rotyogó paprikáskrumpliig.

Kedves Olvasó, Ön A mű heti, minden csütörtökön jelentkező kiállítás- és programajánlóját olvassa.

Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum /// Hold a felhők felett. Gróf Vay Péter püspök élete és japán műgyűjtése

Fajcsák Györgyi, a múzeum igazgatója tart kurátori tárlatvezetést péntek délután a kiállításban, mely Vay Péter utazásait és az azokon összegyűjtött japán tárgyakat mutatja be; emellett a korabeli, tehát a 20. század eleji gyűjtéstörténetet is. „A japán gyűjtemény összeállításakor Vay elsődleges célkitűzése az elérhető legteljesebb áttekintést nyújtó japán metszetanyag felgyűjtése volt, amely mellett bronz tsubákat (kardmarkolatvédőket) akart még beszerezni. »Isten segítségével a munkával elkészültem, […] háromezer darabból álló gyűjteményt küldünk haza. Ne csodálkozzék, először van az életben szerencsém, most se magam számára« – írta elvégzett munkájáról. A gyűjtemény nagysága az 1909-es leltár tanúsága szerint 2337 tárgyat számlált, amely a következőképp oszlott meg: 1093 fametszet, 338 festmény, 719 kisplasztika, 176 (fametszetes) könyv és 11 faszobor.”

2024. február 18-ig.


TOBE Gallery /// Magyar Ádám: MATTER

Január 18-án tartják Magyar Ádám Berlinben élő fotós kiállításának záróeseményét. Magyar Ádámmal A mű elődje, a Műértő 2011-ben készített interjút.

Fotó: TOBE Galéria, FB

2024. január 18-ig.


2B Galéria /// Kicsiny Balázs: A Bolond Teremőr Hat Jelenése

Kicsiny Balázs akadémiai székfoglaló kiállítása „egy senki nem látogatta képtár fokozatos felszámolását és hirtelen romba dőlését rekonstruálja. Az összeomláshoz vezető folyamatot festmények mutatják be a kiállításon, a romba dőlt képtár teremőrének képes tanúvallomása alapján. Az összeomlást követő eseményekről, amelyek tovább terjedtek és visszafordíthatatlan változásokat idéztek elő a régió lakóinak életében, dokumentumösszeállítás számol be bulvárlapok híreinek felhasználásával. A kiállításon megtekinthető a Bolond Teremőr emlékműve is, amely mindazoknak állít emléket, akik a képtár romba dőlését követő megmagyarázhatatlan események szemtanúi voltak. A kiállítás olyan időbe és térbe helyezi a történéseket, amelyek felett egy ismeretlenül is ismerős politikai képződmény gyakorol hatalmat.”

2024. január 26-ig.


ISBN galéria+könyv /// Csatlós Asztrid: Most elszámolok egytől tízig. Azt mondom egy…

„Csatlós Asztrid saját élményeit, szorongást kiváltó gondolatait azokon az utakon járva dolgozza fel, ahol 2015 óta emberek százai kényszerülnek menekülni éjszakánként az országukat sújtó háborúk és válságok elől. Mindebből ő már csak a menekültlét fragmentumait, elvesztett kendőket, elromlott mobiltelefonokat, szükségtelenné vált mindennapi tárgyakat tud kézbe venni. Az útjai során azonban folyamatosan változik az elhagyott holmikkal, lerobbant autókkal szervesen összeforrt »tájkép«, hiszen ezek az elemek hetente kerülnek a szeméttelepek mélyére.” Kurátor: Szabó Annamária.

2024. február 2-ig.


Szikra Képzőművészeti Bemutatóterem /// Egyed László: 41 tojás

A 16. századtól számtalan leírás született arról, hyogan jelenítsék meg a művészek az ember testet, az emberi arcot. – melyet mindne esteben egy ovális tojásformával kellett kezdeni. „Camper pontosan le is írja a folyamatot: a portréista már akkor egy ovális formát rajzolt a vászonra, amikor a lefestendő személy még le sem ült eléje. Ezt követően keresztet illesztett a tojásformába, amit hosszában »négy orr«, szélességben pedig »öt szem« egységre osztott fel, hogy aztán ezekhez a beosztásokhoz illessze a lefestendő arcot, még akkor is, ha a modell valóságos arányai sokban el is tértek ettől. A módszer elterjedtségét jelzi, hogy Leonardo, Fra Bartolomeo, Veronese vagy éppen Rembrandt vázlatain egyaránt feltűnnek a fent leírt gyakorlat nyomai.”

Egyed László: Tojás 6., 2006

2024. február 23-ig.


acb Galéria /// Anselm Reyle: Surfacing

Anselm Reyle (1970), a berlini és német szcénát az 1990-es évek végétől meghatározó alkotó művészetének egyik alapkérdése, kutatási területe az, hogy hol húzódik a leheletfinom határ a művészet és a giccs között. „Reyle gyűrt fóliaképei amellett, hogy egyértelmű dialógust folytatnak le a fogyasztói társadalom csomagolásfétisével, a sérülékenység, múlandóság, átmenetiség bravúrós rögzítései is.” 

2024. február 23-ig.


+1

Longtermhandstand /// Finissage – Paprikáskrumpli

Brückner János Hungarian People’s Activities és Catherine Biocca merealisingmygutfeelingwasright című kiállításának záróeseményén Cserna-Szabó András, korunk Krúdyja készít paprikáskrumplit a Mészáros utcai galéria hátsó kertjében.

Fotó: Longtermhandstand

2024. január 13. 14:00.