Mehr Licht! – A mű heti ajánlója
E hétre szóló ajánlatónk lelke egy óbudai körséta hosszas megállóval a Budapest Galériában, ahol többek közt egy a november 25-i, a nők elleni erőszak megszüntetésének világnapjára szerveződő performansz előkészületei is folynak. „Mi dolgunk a világon?” A makró- és mikroszinten is egyre nagyobb teret nyerő aggresszió idején még kitartóbban dacolni ezek ellen, s „küzdeni erőnk szerint a legnemesbekért” – ami, mint napjainkra kiderült, nem is kimondottan csak férfimunka lehet.
Kedves Olvasó, Ön A mű heti, minden csütörtökön jelentkező kiállítás- és programajánlóját olvassa.
Budapest Galéria /// Rachel Fallon: A hatalom kötényei – D.I.Y. varróműhely, performansz és előadás
A nyár elején rendezte meg a Budapest Galéria Az erőszakról című nemzetközi csoportos kiállítást (kurátor: Páldi Lívia), melyet művészekkel, civil szervezetekkel és emberi jogi aktivistákkal közösen kialakított edukációs programok kísértek. Ezt folytatja az a közterekben létrehozott feminista performansz-projekt, amelyet a kiállításon is részt vett, ír Rachel Fallon jegyez.
November 25-én, a nők elleni erőszak megszüntetésének világnapján Budapesten A hatalom kötényei-nek egy közösségi együttműködésben készített új verzióját, Jelen Vagyok / I am Present / Adsum, mutatják be, amely kiemelt – és így jeles férfiakra emlékező – városi terekben kötényt emelve mutat rá a társadalmi egyenlőtlenségekre, a rendszerszintű erőszakra, és a női és queer köztéri képviselet hiányára. A projektet előadás és varróműhely-beszélgetések előzik meg a művésszel, továbbá Ember Sárival, Metzing Eszterrel, Oltai Katával, Petrányi Lucával és Róka Enikővel.
A Dublinban élő Rachel Fallon művei az anyaság és az otthon biztonságának témáival, a munkavégzéssel, a kézművességgel, a nők társadalomhoz való viszonyával, illetve a női test, a politika és a vallás viszonyrendszerével foglalkoznak.
Varróműhely: november 23. 15:00 – 17:30, november 24. 15:00 – 19:00,
Performansz: november 25. 13:30 – 15:30, Margitszigeti víztorony,
Előadás: november 23. 18:00, ISBN.
Budapest Galéria /// Csáky Mariann: Egy város meséje
Egy város meséje az emberek meséje, Csáky Marianne kiállítása ezért az emberi viszonyokra fókuszál, különösen akkor, amikor e helyzetek a történelem nagy horderejű eseményeitől körülölelve születnek meg. Csáky az egyéni és a kollektív emlékezet lenyomatait vizsgálva építi be a művekbe a 20. századi történelem fotódokumentumait és saját, évtizedekkel korábbi munkáit is – mindezt egy jövőbeli, elképzelt környezetbe helyezve.
2024. január 21-ig.
Kassák Múzeum /// A tiszta fényképszerűség
Hevesy Iván (1893–1966) az avantgárd egyik legjelentősebb magyar népszerűsítője és teoretikusa életútja során kétszer is intenzív kapcsolatba került a fotográfiával. A harmincas években a modern fotó új útjait nyitotta meg a szélesebb közönség körében is népszerű szakkönyveivel és saját, máig kevéssé ismert fotóival. A hatvanas években megírta az első magyar fotótörténeti monográfiát. A Kassák Múzeum új kiállítása két részre osztva mutatja be Hevesy és a modern fotóművészet összetett kapcsolatrendszerét. Az első egységben a harmincas évekbeli merész, saját kezűleg nagyított vintázs alkotásai tekinthetők meg, kortársai munkáival együtt; a másodikban a magyar fotóművészet 1957 és 1966 közötti időszakát egyetlen nézőpontból, a jelentős, bár ekkorra már megfáradt kritikus, az idős Hevesy vastag szemüvegén át láttatja. „Nem tudható, hogy már korábban megtapasztalta, vagy csak ezekben az években tudatosult benne, hogy az általa vallott és közvetített elveknek, radikális művészeti elképzeléseknek, a művészetnek mint társadalmi cselekvésnek nincs jelentősége. Mély baloldali elkötelezettségű írásai nem voltak elég „vonalasak”, durva elutasítás fogadta őket. 1950-ben állását is elvesztette, kíméletlenül kényszernyugdíjazták. 1957-ben kezdett újra publikálni – leginkább a kortárs fotóművészetről.”
2b Galéria /// Efemer emlékezet
A családi emlékezet, és azon belül a zsidó emlékezet megőrzésének kérdése kulcsfontosságú, mindannyiunkat érintő probléma, különösen a jelenleg is tartó izraeli konfliktus tükrében. A kiállítás azt vizsgálja, hogyan lehet egy online gyűjteményt, a “JPhotoarchive.org” – 20. századi zsidó fotóarchívumot kiállítás formájában úgy bemutatni, hogy a magyarországi zsidó emlékezettel kapcsolatos értékek megőrzésének, és az archiválás modernizációjának konfliktusát egyaránt kritikus szempontok szerint tárgyalja.
KissPál Szabolcs műve a korunkban egyre gyarapodó számú, mesterséges intelligenciára épülő fotómanipulációs eszközöknek, valamint az emlékezet hierarchiájának egyenlőtlen viszonyrendszerére, és az ebből fakadó felejtés okozta identitás-krízisére reflektál.
2023. december 15-ig.
1111 /// (el)Mondva csinált dolgok
A Magyar Képzőművészeti Egyetem doktori iskolájának hallgatói által közösen létrehozott, négy helyszínen (Glassyard Galéria, AQB, ISBN Könyv+Galéria és 1111 Galéria) zajló kiállításegyüttes jelenlegi állomásán a doktori képzés során felmerülő legalapvetőbb dilemmák kerülnek reflektrofénybe: a tudományos és a művészeti megközelítés között lappangó ellentmondások, a szöveges és a vizuális leképezés viszonyának problematikussága. Kiállító művészek: Papp Szilvia Vivi, Bubla Éva, Pamuki-Balogh Viktória. A Bubla Éva projektéhez kapcslódó program – Microbial Futures Lab – a jövő gyógyszerei workshop – november 24-én lesz; a kiállítást november 28-án egy kerekasztal-beszélgetés zárja.
2023. november 28-ig.
+1
Toldi, Corvin, Bllinken, CEU /// 20. Verzió Filmfesztivál
A fesztivál számos remek filmje közt a Munka/Álom/Munka szekcióban mutatják be az Aranyfonál című alkotást Nishtha Jain rendezésében. A csodálatosan komponált képek a bengáli jutagyártás utolsó perceit örökítik meg, ami szinte semmit sem változott az ipari forradalom óta. Ősrégi szövőgépek, százéves szövőmalmok, havi 250 amerikai dollárnak megfelelő minimálbér, és egy fénykor lecsengése.
2023. november 22-29.