Egy amerikai művész azt állítja, Magyarországon cenzúrázták a munkáját
A BINÁLÉ Digital Art Biennial nevű eseményen, amely áprilisban zajlott Budapesten, kitakartatták vele a videójának egy részét, amelyen Orbán Viktor volt látható – állítja az amerikai művész és aktivista, Grayson Earle. A BINÁLÉ kurátorai és a neki keretet adó fesztivál igazgatója szerint nem történt ilyesmi.
Grayson Earle egy olyan videót készített a BINÁLÉ nevű eseményre, amely a magyarországi LGBTQ+ emberekkel kapcsolatos hivatalos politika éles kritikája volt – írja az esetről beszámoló ArtnetNews. A videómunkát egyébként most, június 16-án, a Budapest Pride keretében is bemutatták.
A művet Grayson Earle a Budapesti Tavaszi Fesztivál programjában szereplő digitális művészeti biennáléra készítette, a BINÁLÉ nevű eseményre, amely a Queering the democracy alcímet viselte. A rövid animációs munkában egy láthatóan transz karakter táncol, és baseball ütővel megrongál egy magyar rendőrautót, amelynek motorházán a magyar miniszterelnök mosolygó arca látható, majd a volán mögé ülve, az autóval legurul egy szikláról. A mű a Szomorú vasárnap című Seress Rezső örökzöldet is felhasználja, amelyet egyébként az ArtnetNews tévesen “népdalként” azonosít.
A művet kifejezetten az áprilisi eseményre szánta az amerikai aktivista-művész, a magát olykor „bajkeverőnek” nevező Grayson Earle, aki most azt állítja, a rendezvény szervezői addig huzakodtak vele a művön, ameddig be nem nyújtott egy átszerkesztett változatot, ahol Orbán képmását pixelesre, azaz felismerhetetlenné változtatta.
Earle egyike volt a meghívott 62 alkotónak, akiket a lap szerint a kurátorok azzal kerestek meg, hogy „nincs megfelelőbb idő és hely a demokratikus értékek melletti kiálláshoz, a művészet erejével.” Ezen kívül azt is ígérték, hogy „a BINÁLÉ szuverén és decentralizált kiállítás lesz, Kelet-Európa kulturálisan polarizált és politikailag terhelt közegében.” Earle a lapnak azt mondta, szeretett volna direkten kapcsolódni, hozzászólni a kontextushoz. Mint ismeretes (és az ArtnetNews is részletezi), Magyarországon a gyermekvédelem címkéje alatt homofób jogszabályokat léptettek életbe, megtiltották az egynemű párok számára az örökbefogadást, illetve tulajdonképpen az öncenzúrát erősítő és a cenzúra lehetőségét is előre vetítő módon korlátozták azokat a kulturális tartalmakat, amelyek a kormányzat szerint a “homoszexualitást népszerűsítik”.
A lap a művészt idézi: „Az olyan egyértelmű fasiszták, mint Orbán, annyira világos taktikát folytatnak, hogy én is ennyire világos akartam lenni ezzel a videóval. De olyan módon, hogy szórakoztató és egyben katartikus is legyen.” Miután azonban beadta a művet a BINÁLÉ-ra, az alkotó szerint a munkája felfordulást okozott.
A lap Lukács Violát is megszólaltatja, aki Weiler Péterrel együtt az esemény kurátora volt. Lukács Weilerre utalva a következőket mondja: “Aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a mű túl egyértelműen bírálja a rezsimet, és ez nem a legjobb reklám az egész projekt számára”.
A szervezők először azt mondták a művésznek, nem mutathat be olyan videót, amely jogvédett zenét használ fel – erre Earle újra rögzítette a zenét, hogy megfeleljen ennek a szempontnak. A videó azonban még mindig ellenérzéseket keltett, ezért Lukács és Earle abban egyeztek meg, hogy a művész kitakarja Orbán arcát, azaz pixelesíti, bár a lap szerint erre vonatkozó direkt kérést vagy felszólítást nem kaptak. Viszont éreztek egyfajta nyomást Weiler felől.
Sem a művész, sem Lukács nem biztosak abban, hogy átment volna-e az eredeti videó. Lukács a lapnak ezt a következtetést vonja le: „Az az igazán érdekes, hogy a hatalmi eszközök milyen finoman működnek, ahogyan az antidemokratikus rendszerekben élők önmagukat cenzúrázzák. Mintha a kommunista idők köszönnének vissza”.
A lapnak Weiler is nyilatkozott, aki úgy gondolja, a videó olyan helyzetbe hozhatta volna őket, “hogy a sajtó erőszakosnak, elfogultnak és ízléstelennek minősíti a BINÁLÉ-t”. Mint kifejti, kurátorként azt remélte, hogy túlléphet a Magyarországon tapasztalható politikai törésvonalakon, ahelyett, hogy rájátsszon ezekre.
Gáspár Máté, az eseménynek keretet adó Budapesti Tavaszi Fesztivál programigazgatója is kommentált a lapnak. Mint mondja, beszélt a kurátorokkal, de nem sikerült megegyezniük abban, miként kezeljék ezt a művet. „Nem adtak egyéb instrukciót, mint törekedni a konszenzusra, és mérsékelni azokat az esetleges kockázatokat (ha voltak ilyenek), amelyek ronthatják az egész esemény fogadtatását” – mondta. Kijelentette, határozottan elutasítja, hogy bármiféle cenzúra történt volna. “Sem a kiállítás alatt, sem azt követően nem volt felszólítás ilyesmire.”
A One Such Plausible Interpretation of “Queering Democracy” című videómunka eredeti változata a Budapest Pride keretében látható Budapesten – zárja beszámolóját a lap.
Weiler Péter néhány napja a Facebook oldalán reagált a napvilágot látott hírre. Bejegyzésében így ír: “A vezérfonal a technológia és a demokrácia viszonya volt, erre hívtuk meg a művészeket a világ különböző országaiból. Összesen 62 alkotótól érkezett munka, köztük Grayson Earle-tól, aki egy olyan videót küldött, amin Orbán Viktor fejét egy rendőrautón baseball ütővel ütik. A kurátori csapat tagjaként jeleztem, hogy szerintem ez a videó nem szolgálja a párbeszédet, sem nem összeegyeztethető a Binálé céljaival. Ahogy nem tolerálnám azt sem, hogy Soros György arcképét megtapossák, nem szeretnék Orbán Viktort verő videót sem vetíteni a fesztiválon. Ez a videó szimplán aktuálpolitikai bulvár témává butítaná az egész rendezvényt. Végül szerintem jó és kompromisszumos megoldás született, Grayson Earle nem vonta vissza a munkát, hanem Orbán arcképét pixelizálta, és így vetítettük le a filmet. Van művészi szabadság és kurátori szabadság. Ehhez természetesen hozzátartozik, hogy az ügy és így a döntés most hír a nemzetközi sajtóban, de azt gondolom, hogy jó döntést hoztam, amit vállalok.”
Borítókép: Az ArtnetNews screen shot-ja a One Such Plausible Interpretation of “Queering Democracy” című videóból