Hirdetés
Hirdetés
— 2022. augusztus 25.

Gender és queer: ki akarták vetetni a nemkívánatos kifejezéseket egy hazai művész projektjéből

Közösségi oldalán tett közzé Horváth R. Gideon képzőművész egy szöveget, amely személyes tapasztalatait mondja el egy olyan programról, amelyben művészként vett részt és amelyet a Veszprém-Balaton 2023: Európa Kulturális Fővárosa (VEB2023) támogatott.

A Bejegyzés cenzúráról és öncenzúráról című posztban konkrét nevek említése nélkül ismertet egy történetet, amely szerint idén nyáron, egy a Balaton környékén, Szent György-hegyen megvalósult képzőművészeti rezidencia programban vett részt. A program keretében saját projektjét akarta megvalósítani, az ehhez tartozó projektleírásban pedig hivatkozott a munka queer-ökológia elméleti hátterére is. A program szervezője arra igyekezett rávenni, hogy anyagából töröljön bizonyos kifejezéseket, ne forduljanak elő benne a queer és a gender szavak. Erre a művész nem volt hajlandó.

Nem hagyta annyiban a dolgot, próbálta megtudni, mi alapján kérhették ezt tőle. Posztjában így ír: “Mivel nagyon homályos volt, hogy valójában kitől érkezett ez a kérés, addig kérdezősködtem, míg el nem mondta valaki, hogy a program főszervezőjét a VEB2023 irodájából írásban szólították fel arra, hogy a problémás fogalmakat húzza ki a projektek leírásaiból.”

Horváth R. Gideon úgy döntött, mindenképpen megvalósítja, amit elgondolt: “Május végétől körülbelül július közepéig tartó küzdelem következett, amelynek során a főszervező különféleképpen megfogalmazott, öncenzúrára irányuló kéréseit és utalásait utasítottam el. Úgy döntöttem, bármennyire is megterhelő, nem akarok a körülmények áldozata lenni és nem lépek vissza. Az volt a célom, hogy a munka az elnyomás ellenére is megvalósuljon és a szöveg is megjelenjen. A projekten belül nem egyedül néztem szembe ezzel a problémával, de más esetét nem tisztem a nyilvánosság elé tárni.”

A beszámoló szerint végül részt vehetett a rezidencia programon, megvalósította a projektjét és az érintett hivatkozásokat sem hagyta ki. Azonban a művéhez tartozó szöveget csak jóval később publikálták és a megjelenés helyén, a program weboldalán a VEB2023 egy jogi nyilatkozatot helyezett el, amelyben azt írják, hogy a támogatásuk a projekt elkészítéséhez “nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a művek szerzőinek véleményét tükrözi.” Az iroda továbbá a program szervezőjével együtt azt is leszögezi, hogy „nem vállal felelősséget a benne foglaltak felhasználásáért.”

Horváth R. Gideon a posztjában azt is megemlíti, hogy nem lepné meg, ha nem csak elszigetelt esetről volna szó. Azt is megvilágítja, miért érezte szükségét annak, hogy beszéljen a tapasztalatairól: ” Az eset arról szól, hogyan lép a ‘homofób törvény’ működésbe a kulturális életben, szándékosan megfoghatatlan és nehezen tettenérhető módon. (…) Nem hagyhatjuk szó nélkül, hogy a politikai elnyomás a szabad önkifejezés folyamatában búvópatakként érvényre jusson, mert az a tudattalan öncenzúra gyakorlatához és konformista művekhez vezet.”

Horváth Gideon: Dominancia, 2022 (réz, méhviasz) Helyspecifikus installáció a Szent György-hegyen
Az átmenetiség emlékművei című kiállításon (szervező: Umwelt Művészet & Tudomány Nyári Akadémia)

Arra is utal, hogy a történtek hátterét a tavaly életbe lépett, gyermekvédelminek nevezett, de valójában az LMBTQ+ embereket megbélyegző törvény és annak végrehajtási rendelete képezi – amelyet sokak vélelme szerint a gyakorlatban nemigen alkalmaznak. A művész arra hívja fel a figyelmet, hogy ez nincs így, a törvény igenis kifejti a hatását és alkalmas arra, hogy bizonyos kulturális gyakorlatokat ellehetetlenítsen, homályos helyzetet teremtve erősítse az öncenzúrát. Valamint a bevezetését kísérő homofób kampány hangulatilag is megágyazott a hasonló eseteknek.

A művész így ír: “Az LMBTQ+ közösség, és a genderkérdésekkel foglalkozó személyek és szervezetek ellen indított gyűlöletkampány nem állt meg, sőt, ha a kevésbé látványos cenzúrának teret engedünk, akkor tovább folytatódik. Az alapvetően törvényként nehezen értelmezhető ‘homofób törvény’ – amelyről úgy tűnt, lehetetlen lesz alkalmazni – hatályos. Azonban nem büntetésekkel, hanem a cenzúra és az öncenzúrára késztetés eszközeivel érvényesítik.”

A poszt alatti kommentek egyike felveti azt is, hogyan viszonyulna a történtekhez az Európai Unió, amely az egész veszprémi kulturális fővárosi évet támogatja: “Kérdés, mit szólna ehhez az Európa kulturális fővárosa címet odaítélő és a programot anyagilag is támogató Európai Bizottság, vajon megfelel-e ez az eljárás a magyar pályázatban vállalt kötelezettségeknek és az uniós irányelveknek?”

A tavaly elfogadott pedofilellenes törvénycsomag – amelyhez számos módosító is készült -, tulajdonképpen összemossa a nemi identitás kérdését a pedofíliával, mintha az LMBTQ+ emberek önmagukban veszélyt jelentenének a gyermekekre. Egyben pedig tiltja a “homoszexualitás népszerűsítését” 18 év alattiak számára, valamint megjelenítését iskolákban, televízióban, hirdetésekben, illetve korlátozhat vagy kizárhat egyes civil szervezeteket a szexuális felvilágosításból és más iskolai programokból.

A poszt alapján kérdéseket küldtünk a VEB2023 sajtó osztályának. Azt kérdeztük a kulturális fővárosi évet szervező és lebonyolító szervezettől (Veszprém-Balaton 2023 Zrt.), hogy miért érezték szükségét annak, hogy elhatárolódjanak a támogatott projekttől, illetve vannak-e olyan tartalmi irányelvek illetve utasítások a VEB2023-nál, amely szerint bizonyos fogalmak és témák, így például a queer és a gender nem fordulhatnak elő a programokban.

Ha megérkeznek a válaszok, frissítjük a cikkünket. 

Frissítés 08.28.:

Kérdéseinkre VEB2023 sajtó osztálya részéről a mai napon Müller Mihály sajtófőnök válaszolt. Eszerint a pályázaton nyertes program – amelynek része volt a művész munkája is – címe és néhány részlete megváltozott, és a VEB2023 pusztán erre hívta fel a figyelmet. A program honlapján elhelyezett jogi nyilatkozat pedig a művészi szabadság tiszteletben tartását jelzi.

Az alábbiakban a VEB2023 válaszlevelét idézzük:

“Nem egy adott mű, vagy művészeti koncepció megvalósításához ad támogatást az EKF program, hanem az EU által elfogadott kulturális-művészeti koncepció megvalósításához von be partnereket – általában nyílt pályázatokon. A VEB2023 EKF-nek azt kell figyelnie, hogy a kiválasztott/elfogadott kulturális-művészeti projektek a nyertes pályázati anyag szerint valósulnak-e meg.

Feltételezésünk szerint az Ön kérdésére is ez lehet a válasz, hiszen az elfogadott pályázatában az Institute of Advanced Design Studies Nonprofit Kft. (ADES) egy UNI/corn arts – Művészet és Tudomány Nyári Akadémia és Szabadtéri Kiállítás című projekttervetnyújtott be, amely projektterv alapvetően ökológiai tematikával, a fenntarthatóságot fókuszba helyezve 12 hazai és nemzetközi meghívott művész részvételével 10 napos nyári akadémiát kívánt létrehozni a Szent György-hegyen, illetve Kisapátiban.

A nyertes pályázat megvalósítása közben a benyújtó ADES 2022 tavaszán konkretizálta a meghívott művészek névsorát és a programtervet, az alkotásokhoz tartozó szinopszisokkal.  Az ADES vezetője és a projekt főszervezője 2022 május végén tájékoztatta az EKF projektmenedzsereit a projekt címének megváltozásáról (UM-WELT Nyári Akadémia), a konkrét programtervről és a résztvevő művészekről, többek közt Horváth Gideon közreműködéséről is. A tájékoztatást tudomásul vettük.    

Az egyeztetésen a pályázó figyelmét arra hívtuk fel, hogy néhány programelem esetében a megvalósuló programterv a tájékoztatás alapján eltérhet a pályázatban vállalt tematikától, és arra kértük, hogy ragaszkodjon az általa beadott szakmai terv eredeti koncepciójához.

Az egyeztetés folyamán semmilyen formában nem minősítettünk és nem kommentáltunk a gender-studieshoz tartozó művészi teljesítményeket, pusztán a pályázó által a pályázatában vállalt szakmai tartalomra hívtuk fel a figyelmet.

Ezt támasztja alá, hogy július 2-án Kisapátiban megnyílt az UM-WELT Nyári Akadémia Horváth Gideon részvételével. Az AIR program végeredményeként a készített műtárgy a kiállításon látható, a művész tiszteletdíját tudomásunk szerint kifizették, a koncepció pedig a program honlapján – még az alkotó Facebook bejegyzése szerint is – az eredeti szándéka szerint jelent meg.

A művész és a pályázó közt a kommunikáció során történt magánlevelezés részleteiről nincs tudomásunk. A projekt honlapján olvasható nyilatkozatot a pályázó tette – így nincs információnk arról sem, hogy a fent leírt eseményekre reflektáló posztban a következtetések mire alapultak.

https://www.umwelten.art/ honlapon megjelent jogi nyilatkozat „A VEB2023 támogatása a jelen projekt 2022 elkészítéséhez nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a művek szerzőinek véleményét tükrözi, és sem a VEB2023, sem az ADES nonprofit kft. nem vállal felelősséget a benne foglaltak felhasználásáért.” álláspontunk szerint éppen a művészi szabadság teljes tiszteletben tartása melletti kiállás, annak deklarálása, hogy a VEB2023 EKF nem kontrollálja és nem hagyja jóvá az egyes művészeti alkotásokat.

A VEB 2023 EKF program egyik fontos célkitűzése, hogy nemzetközileg is elismert művészek számára nyissa meg a párbeszéd és a tapasztalatcsere lehetőségét, valamint a kapcsolódást a helyi alkotóközösségekhez. Az UM-WELT Nyári Akadémia 2022-es eseménysorozata és középtávú víziója e törekvésünk egyik példája. Bízom abban, hogy a fenti válasz segít a VEB2023 EKF művészeti-kulturális alapértékeit és komplex finanszírozási rendszerét jobban megismerni, és ennek segítségével a művész félreértését tisztázni.”

Borítókép: Horváth Gideon: Dominancia, 2022, (réz, méhviasz). Helyspecifikus installáció a Szent György-hegyen Az átmenetiség emlékművei című kiállításon (szervező: Umwelt Művészet & Tudomány Nyári Akadémia)