Hirdetés
Hirdetés
— 2023. március 24.

Cenzúráztak egy művet a Hong Kong Art Week kellős közepén

Miközben Hongkong a pandémia időszaka után igyekszik visszatérni a kortárs művészet és a műkereskedelem térképére, a nagyszabású Hong Kong Art Week közepén eltávolítottak egy óriás videóművet, mert a megapoliszban zajlott tüntetésekre emlékezett.

A No Rioters című digitális mozgókép a Los Angeles-i Patrick Amadon alkotása, és a milánói Art Innovation Gallery által szervezett The Sound of Pixels című esemény keretében szerepelt. Hetven, digitális művészettel foglalkozó alkotó volt érintve az eseményben, a munkáik egy óriás LED-kijelzőn futottak egy bevásárlóközpont homlokzatán, a Hongkong Art Week-en.

A város hatóságai azonban csendben eltávolították Amadon munkáját a többi közül, mert a 2019-es, hongkongi demokráciapárti tüntetések résztvevőire emlékezett – írja beszámolójában az Artnet News.

A mű térfigyelő kamerák képeit jelenítette meg, és bemutatója után a művész a közösségi médiában fedte föl, hogy bebörtönzött politikai foglyok nevét és büntetőügyük adatait rejtette bele. Olyanokról van szó, akiket a hongkongi, iletve kínai hatóságok a 2020-ban elfogadott új nemzetbiztonsági törvények alapján erőszakos cselekményekkel vádoltak meg. Maga a mű már címével is utalt a demonstrációkra, a No rioters, only a tyrannical regime az akkori tüntetések egyik szlogenje volt.

Először a helyi média kapta föl Amadon posztját, majd egy Peking-párti lap azzal vádolta meg a művet, hogy a „feketeruhásokat”, azaz a 2019-es tüntetőket támogatja. Ezután vette le műsorról a művet névleg a Sogo nagyáruház, amelynek homlokzatán futott volna, valójában azonban a hatóságok jártak közben a letiltása ügyében.

Amadon a lapnak nyilatkozva azt mondta, tudta, hogy a tüntetők neve, életkora és büntetőügyük adatai kiverik a biztosítékot, de pár éve egy ilyen gesztus még belefért volna. „Az Art Week úgy tesz, mintha Kína itt nem törte volna le a demokráciát és nem tette volna Hongkongot vazallus megfigyelőállammá, merthogy ez a hely jó piacot jelent. Ez megint csak azt üzeni, pénzért bűnbocsánatot is lehet venni” – mondta.

A mű letiltása körül egy másik művet is levettek a műsorról a városban, a Winnie the Pooh: Blood and Honey című brit horrorfilmet, egyesek szerint azért, mert Winnie the Pooh, azaz Micimackó képében a politikai karikatúrákon, valamint a tüntetés-esztétikában Hszi Csin-ping kínai elnököt szokták ábrázolni.

Az Art Week-et egyébként számos esemény és kiállítás fémjelezte, köztük az Art Basel Hong Kong megnyitása is. Hongkong ezzel az eseménysorozattal készült arra, hogy a pandémiás időszak után ismét visszatérjen a művészeti világpiacra.