Az elefánt kimegy a porcelánboltból: eltűnhet az Elephant művészeti magazin
Ha nem talál új tulajdonost, tizenhárom év után megszűnik az Elephant című neves brit művészeti magazin, amely friss és kritikus látásmódjával az egyik legüdítőbb jelenség volt a kortárs print lapok piacán. 2009-ben indult, nem tekintett kötelezőnek magára nézve sem műfaji, sem megszólalásbeli konvenciókat – de független hangja a 2017-es tulajdonosváltást követően kezdett fokozatosan eltűnni.
A hónap végével elhallgat az Elephant, mert jelenlegi kiadója, a Colart International, amely 2017-ben vette meg, nem finanszírozza tovább – számolt be a The Art Newspaper. Nemcsak arról van szó, hogy eggyel kevesebb színes, nagy alakú, izgalmas megjelenésű nyomtatott magazin lesz a piacon, hanem arról is, hogy végképp eltűnik a lap – legalábbis a kezdeti években meglevő – egyedi, frivol és okos hangja. Az Elephant-ot 2009-ben alapította Londonban Marc Valli, a Magma könyvesboltok és nyomdaműhelyek tulajdonosa. Ő maga kezdte el szerkeszteni és a lap kiadója is ő volt egy személyben.
A lap címe a „vegyük észre az elefántot a szobában” angol mondásra, köznyelvi fordulatra utal, és valóban, az Elephant olyan témákkal igyekezett foglalkozni, amelyek ott voltak a művészeti világ szeme előtt, de talán kevesebb szó esett róluk, és a magazin elég határozottan formálni is akarta az ezekről szóló diskurzust.
Mint Valli elmondta, az Elephant nem tekintette magát specifikus képzőművészeti lapnak, sem a kortárs művészet, sem a kereskedelmi galériás művészet címkéit nem ragasztotta magára. A vizuális kultúra egészét szemlélte, az egymásra hatásokat keresve, olyan tematikákat is beemelve, mint például a divat vagy a divatfotó és a fotográfia kapcsolódásai.
A kezdeti években kéttagú stáb szerkesztette és készítette egy alagsori irodában Clerkenwell-ben, Londonban, erőteljesen táplálkozva a környék művészeti életéből, alkotóiból, de a DIY-jelleg a későbbiekben szép lassan eltűnt.
Az Elephant 2015-ben indította el online platformját és közösségi média csatornáit. Valli 2017-ben adta el a lapot a jelenlegi kidónak, a Colart-nak, amely egy nemzetközi művészellátó, 16 országban 1500 munkavállóval.
A befektetések nyomán a magazinnak önálló helye lett, amelyet egy benzinkútból alakítottak át, benne kávézóval és galériával. Az utóbbi időben évente kétszer jelent meg, kötetnyi vastagságú lapszámokkal, de, mint azt a The Art Newspaper cikke sejteti, az autonóm és újító szellemiség kezdett eltűnni a lapból, amelyet lassanként a legkreatívabb munkatársai is elhagytak. A lap október végével szűnik meg, ha nem találnak számára új tulajdonost.