Magyar résztvevői is lesznek az idei Manifestának a koszovói Pristinában
A Manifestát Hedwig Fijen holland kurátor hívta életre 1994-ben; első kiadására, melynek kurátori csapatában – többek között Hans Ulrich Obrist mellett – Néray Katalin is ott volt, 1996-ban Rotterdamban került sor. Az amszterdami székhelyű Nemzetközi Manifesta Alapítvány által szervezett biennálé rendszerint olyan európai városokat tesz néhány hétre a kortárs színtér „fővárosaivá”, melyek nem tartoznak annak legnagyobb központjai közé.
Az eddigi 13 kiadásnak olyan városok adhattak otthont, mint – többek között – Ljubljana, San Sebastian, Nicosia, Murcia, Genk, Szentpétervár, Palermo, vagy legutóbb Marseille. Az idei, 14. Manifesta rendezési jogát a koszovói Pristina 2019-ben nyerte el.
A július 22.és október 30. között megrendezendő Manifesta igazgatósága a napokban hozta nyilvánosságra a meghívott résztvevők névsorát. Eszerint 32 országból összesen 77 kiállító – köztük az egyéni résztvevő mellett 25 művészkollektíva – lesz majd jelen Pristinában. A meghívott műveket, projekteket – melyek közül 32 kifejezetten helyspecifikus jellegű lesz – a város 22 különböző pontján mutatják be. A résztvevők között szokatlanul magas, 48% a házigazda országot képviselők aránya; mellettük további 20% érkezik a nyugat-balkáni térségből.
A szervezők által kiadott nyilatkozat szerint ezek az arányok a lokális kontextus hangsúlyozásának, erősítésének, Koszovó gazdag, de a nagyvilágban még kevésbé ismert művészeti színtere sokoldalú bemutatásának szándékát tükrözik.
A fenti összetételből adódóan a résztvevők jelentős része számára a pristinai Manifesta a nemzetközi színtérre való első nagyobb kilépés lehetőségét jelenti, de a névsorban olyan jól ismert művészek neveivel is találkozunk, mint a balkáni térségből Adrian Paci és Petrit Halilaj, vagy más régiókból a német Anna Bromley, az amerikai, de kelet-európai gyökerekkel is rendelkező Roni Horn, vagy a hosszabb ideig Európában tanult japán Chiharu Shiota.
És a legjobb a végére: az idei Manifestára meghívást kapott Ladik Katalin és – a Secondary Archive projekt magyar résztvevőjeként – az Easttopics is. Az egy évvel ezelőtt indult Secondary Archive Közép- és Kelet-Európa nőművészeinek nemzetközi archívuma, amelyet a varsói Katarzyna Kozyra Alapítvány hozott létre magyar, cseh és szlovák közreműködő partnerekkel.
Borítókép: Katalin Ladik, Change Art 1975, performance at Tribina Mladih, Novi Sad, Serbia. Courtesy of the artist and acb Gallery, Budapest / Secondary Archive