
A SPIKE az első nagyobb művészeti magazin, amelyik NFT címlapokkal áll elő
A tizenöt éves SPIKE, amely sokszor harsány, de mindig élesen az aktualitásra reagáló lapszámaival vált ismertté, NFT-ként értékesíti eddigi hetven számának címlapjait.
A tizenöt éves SPIKE, amely sokszor harsány, de mindig élesen az aktualitásra reagáló lapszámaival vált ismertté, NFT-ként értékesíti eddigi hetven számának címlapjait.
Üzenetértéke is van annak, hogy egy 200 milllió dolláros becsértékű műalkotás éppen ezekben a hónapokban kerül kalapács alá.
Hogy hosszabb távon miként hat a háború a műkereskedelem különböző csatornáira, így a művészeti vásárokra, ma még nem megjósolható, néhány rövidebb távú következmény azonban máris érzékelhető.
Abban nincs semmi rendkívüli, hogy egy múzeum – főként vásárlóként, de egyre többször eladóként is – megjelenik a piacon; a lépést az ügyletekbe bevont műtárgyak árai teszik hírértékűvé.
A számok szintjén nem történt semmi rendkívüli a március eleji nagy londoni modern és kortárs árveréseken, melyek időben egybeestek az Ukrajna elleni orosz invázió kezdetével. De a háború hosszú árnyéka mégis rávetült a piacra.
Man Ray ikonikus munkája, az Ingres hegedűje 5-7 millió dolláros becsértékkel kerül kalapács alá a Christie’s-nél New Yorkban.
Erősödik a fotóalapú művészet súlya a külföldi vállalati gyűjteményekben. Hogy a jelenséget az „Amerika messze van” kifogással idehaza ne lehessen elintézni, a német nyelvi térségből vettem példákat, és megvizsgáltam mozgatórugóikat.
A múzeumi színtéren sokáig tabunak számított a gyűjtemények kétes eredetiségű műveinek kérdése. Az intézmények – félve a presztízsveszteségtől vagy a sok látogatót vonzó attrakciók elvesztésétől – nem is tettek lépéseket „gyanús” műtárgyaik eredetiségének tisztázására.
Csak az Osztrák–Magyar Monarchia utolsó éveiben jött el az a régóta várt kezdeményezés, mely a műtárgyaukciókat már szervezeti, összehangolt alapokra kívánta helyezni, fő céljai között tűzve ki a magyar gyűjtői réteg széles körű fejlesztését.