Hirdetés
Hirdetés
— 2025. május 8.

Téveszmék a porondon – A mű heti ajánlója

Túlfeszített talajvesztés, transzavantgárd leporello, köztes test-tudat, sürgető kötelesség, gyurma-transzformációk – és OFF. Májusi esőben aranyat érő kiállítások.

Rechnitzer Galéria /// delulu is (not) the solulu

„Az általunk ismert világrend épp kifordul a sarkaiból, és miközben egymást érik a globális és lokális krízisek, mindennapi tapasztalattá vált, hogy a kezünkből így vagy úgy, de kicsúszni látszik a gyeplő. Az efféle talajvesztettség okozta szorongásra a történelem során időről időre a spiritualitás különböző irányzatai, okkult vagy épp vallási rituáléi tudtak gyógyírként hatni. (…) Ahogy azonban minden robbanásszerű trendnél, így a spiritualitás újrafelfedezése esetében is megfigyelhető, hogy a fogyasztói társadalom működése túlfeszíti a húrt, ezáltal pedig megosztja a közvéleményt: az önsegítő könyvek garmadája, a new age manifesztációs filozófiájának visszatérése, a közösségi médiában praktizáló asztrológusok szárnyalása és a TikTokon terjedő “delulu” (azaz delusional, magyarul téveszmés) gondolkodás sokak számára inkább elidegenítően hat.”

Dankó Boglàrka: Escape Europe, 2023, hímzőfonál, zsenillia, különböző ruhaanyagok, réz, 110×150 cm

2025. június 20-ig


Einspach & Czapolai Fine Art /// Tendenciák a 80-as évekből

„A nemzetközi porondon az 1980-as évek fordulóján jelent meg az 1970-es évekre kimerülni látszó avantgárdművészetével szembeforduló, transzavantgárdnak nevezett irányzat. E fogalmat, amely az alkotói törekvések rendkívül széles skálájának összefoglalására szolgál, a neves olasz művészettörténész, Achille Bonito Oliva használta elsőként 1979-ben. Lényegében minden olyan mű ebbe a kategóriába sorolható, amely keletkezését tekintve új (vagyis többé-kevésbé a 80-as években született), de koncepcióját tekintve a múltat idézi.”

2025. május 31-ig


Trafó Galéria /// Anna Daučíková: A tekintet nyelvtana

„Az elmúlt öt évtizedben Daučíková a festészet, a fotográfia, a kollázs, a film és a szobrászat határterületén mozgó, sokszínű és összetett alkotói gyakorlatot alakított ki. Művészeti praxisa a hagyományos műtermi munkától az 1990-es évek közepén a szlovák művészeti szcénában meghatározó performanszművészeti eseményeken való részvételig ível. Videóműveinek központi eleme saját testének és mozdulatainak átültetése a képernyő síkjára, melyek feminista és queer állásfoglalásokként is olvashatóak. Daučíková számára különös jelentőséggel bír a mentális test fogalma, ami a köztesség (in-betweenness) tapasztalatával kapcsolatos vizsgálódásaihoz szorosan kötődik, és amit elsősorban saját transz identitásának leírására használ.”

2025. június 15-ig


Molnár Ani Galéria – am projects /// Benczúr Emese: Call of Duty

„A kiállítás középpontjában a láthatatlan háztartási munka, valamint a „duty” (kötelesség) fogalma áll, amely egyben reflektál a művész Teljesítem a kötelességem (1995) című diplomamunkájára is, ahol egy teljes szemeszteren át, repetitíven hímezte a címbeli mondatot egy függönygurtnira. Míg Benczúr korai alkotásainak középpontjába az egyes szám első személyben megfogalmazott, többnyire címként is funkcionáló, mantraszerűen ismétlődő feliratok
kerültek, mára ez átalakult és az elmúlt időszakban a feliratokhoz és fogalmakhoz való többszöri visszatéréssel és újragondolt mondatokkal, illetve a művek létrehozását szolgáló cselekvéssorokkal valósítja meg a meditatív ismétlődést.”

2025. június 21-ig


Mai Manó Ház /// Eleanor Macnair: Újrateremtett pillanatok – A fotótörténet gyurmaikonjai

„Eleanor Macnair művészetének középpontjában a fényképek újraértelmezése áll, ám egy meglepő csavarral: ikonikus fotókat rekonstruál Play-Doh gyurmával. Munkái egyszerre reflektálnak a vizuális kultúra ikonográfiájára és a hétköznapi anyagok erejére, miközben megkérdőjelezik a fotográfia autentikusságát. A transzformáció nemcsak játékos, hanem mély gondolati rétegekkel is gazdagított, hiszen azt is bemutatja, hogyan képes a művészet meghaladni hagyományos kereteit.”

Eleanor Macnair

2025. június 22-ig


+1

5. OFF-Biennále Budapest