Hirdetés
Hirdetés
— 2025. április 17.

Visszatérő motívum – A mű heti ajánlója

Történelmi tájkultúra, politikai időutazás, identitásformáló étel, párizsi emigráció és háborús tetoválás – feltámadási válogatás.

Magyar Nemzeti Galéria /// Élőhely. Természet- és tájkonstrukciók

A kiállítás festmények, grafikai és fotósorozatok, szobrok, fotódokumentációk és videók segítségével kísérli meg áttekinteni a természethez kötődő látásmódokat, viszonyulásokat a 19. század második felétől a jelenig. A tárlat az ökológiai válság problémakörét egy tágabb kontextusba helyezve keres választ arra a kérdésre, hogy hogyan lehetséges újradefiniálni a természet és a kultúra viszonyát az előző századok természet- és tájfelfogása és a jelen ökológiai szemlélete, illetve a természet és a városi kultúra komplex kapcsolatának tükrében. Kurátor: Harangozó Katalin, Major Sára, Petrányi Zsolt és Tarr Linda Alexandra.

Kiállító művészek: Attalai Gábor, Bajkó Anikó, Baranyai Levente, Joseph Beuys, Böröcz András, Bukta Imre, Gustave Courbet, Cséfalvay András, Dezső Tamás, Ólafur Elíasson, Ember Sári, Ex-Artists’ Collective (Kaszás Tamás Tibor, Loránt Anikó Erzsébet), Ferenczy Noémi, Fuzzy Earth (Gedeon Tekla, Sebastian Gschanes), Gecser Lujza, Gosztola Kitti, Gyenis Tibor, Haris László, Hatházi László András, Horváth Gideon, iski Kocsis Tibor, Járitz Józsa, Kaszás Tamás Tibor, Kismányoki Károly, Koronczi Endre, Ladik Katalin, Barbara Leisgen, Michael Leisgen, Lovas Ilona, Mednyánszky László, Mokry Mészáros Dezső, Adelsteen Normann, Nyári Lóránt, Rózsa Luca Sára, Sebastião Salgado, Alan Sonfist, Süveges Rita, Szabó Ádám, Szíjártó Kálmán, Szőnyi István, Tranker Kata, Trapp Dominika, Ulbert Ádám.

Adelsteen Normann: A Naeroyfjord Norvégiában, 1870–1887
Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria 

2025. július 27-ig


Blinken OSA Archivum /// A múlt, ahogy parancsolja? Politikai időutazás a középkorban: Magyar és orosz példák

A kiállítás azt mutatja be, hogyan használta az elmúlt évtizedek emlékezetpolitikája a középkor történetét Magyarországon és Oroszországban. A történelmet, a történelmi emlékműveket, a történelmi kultuszokat mindig kihasználták jelenhez kötött törekvések igazolására, minden kor saját nézőpontjából írja újra a történelmet, de a modern autokratikus államok képviselői különösen aktívak ezen a területen. A „történelmi revizionizmussal” foglalkozó kutatóprogramra támaszkodva a kiállítás egy kritikus áttekintést kínál a középkor e részrehajló politikai felhasználásáról.

2025. május 25-ig


aqb Project Space /// Recept

A kortárs művészet és az ételek közötti sokrétű kapcsolatot tárja fel a Recept című kiállítás. Német és magyar alkotók különböző nézőpontokból vizsgálják, hogyan válhat az étel identitásformáló médiummá, vagy a kultúrák közötti párbeszéd eszközévé. Az ételek alapanyagainak fizikai és kulturális jelentései párhuzamba kerülnek a műalkotások anyagaival, miközben a művek aktuális élelmiszeripari, fenntarthatósági és társadalmi kérdéseket feszegetnek.

Központi elemek az installációk és objektek, amelyek a mindennapi tárgyakat új kontextusba helyezik. Az elhagyott, funkciójukat vesztett anyagok átalakulnak, új esztétikai és szimbolikus jelentéssel telítődve. A festmények és akvarellek finom iróniával reflektálnak az ipari rovartenyésztés jövőbeli lehetőségeire, a klímaváltozás és fenntarthatóság kihívásaira.

A hagyma, mint visszatérő motívum, egyszerre hordozza az egyszerűség, a törékenység és a provokatív érzékiség jelentésrétegeit. Illata, textúrája és törékenysége közvetlen érzéki tapasztalatot kínál, míg társadalmi tabukhoz kötődő gesztusai – könnyezés, gyúrás, szag – performatív elemekként jelennek meg a megnyitón bemutatott ehető installációkban.

Fotó: Simon Zsuzsi

2025. május 1-ig


Molnár Ani Galéria /// Konok Tamás: Az elvont feldolgozása

A kiállítás Konok Tamás 1969 és 1982 közötti munkáin keresztül mutatja be a párizsi emigráció éveiben kidolgozott szuverén kompozíciós módszer megszületését. Konok ekkoriban megfogalmazott képszerkesztési rendszerének lényegét a szigorú szerkesztettség és az érzéki tapinthatóság közötti párbeszéd jelentette. A festő e sajátos paradoxonra épülő képeinek azonban nem csak egzisztenciális – az emigráció ellentmondásosságára utaló – üzenet tulajdonítható, de egyfajta politikai metaforaként is fel lehet őket fogni.

Konok Tamás: Hommage à B.Bartok, 1978
szita, papír, 33×50,5 cm

2025. június 21-ig


Három Hét Galéria /// Szerhij Melnicsenko: A háború tetoválásai

Mindannyian hordozzuk a saját „tetoválásainkat”. Egyesek számára ezek a bőrünkbe vésett képek, mások számára a szívünkbe vésett hegek. „A háború tetoválásai” a rétegek fogalmát vizsgálja – mint vetületek és mint tükröződések, érzelmek és emlékek. Mint kínzó fájdalom, amely örökre az emberrel marad. A projekt arra törekszik, hogy a narratíván, valamint a konceptuális és művészi fotográfia keveredésén keresztül elősegítse az ukrán nép által tapasztalt valóság mélyebb megértését.

2025. április 23-ig


Borítókép: Mokry Mészáros Dezső: Ősvilág, részlet 1926, Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria