
Távoli asszociációk– A mű heti ajánlója
A gengszter és a szobrász, Hórusz és az Egyetlen, divatfotó és természet, radikalitás és meta-festészet, frottázs és emlék – budapesti kiállításokból válogattunk.
Viltin Galéria /// Koncz András: Baby Face and Archipenko
„Baby Face és Archipenko – két nagy kaliberű, már-már közszereplőnek mondható ember. Egyikük a hírhedt amerikai gengszter és anno első számú közellenség, másikuk a huszadik századi modern szobrászat nagymestere. Kortársak voltak, egy kontinensen éltek, a két világot összekötő elem mégsem a köztük húzódó tapétaszerű motívumrendszer, hanem Koncz András olykor szürreálisba hajló asszociatív képépítési technikája, mely lehetővé teszi a különböző világok, rétegek szimbiózisát.”

2025. június 7-ig
2b Galéria /// 10 NEM
„A Hórusz Archívum képei a dolgok fonák oldalát tudják mutatni. Az örökké érvényes törvényeket fogalmi úton tudatták velünk. Ha a kettőt összekapcsoljuk, jelentős kérdéseket vethet fel. Tudjuk-e még, ki az Egyetlen? Képesek vagyunk-e képzetet alkotni róla, bármilyet is, és szabad-e? Olyan, mint amit a fejünk mögött látunk? Vagy tudunk-e bármit is gondolni róla a mai világban? Képesek vagyunk-e a szó nemes értelmében ünnepelni? Esetleg ma már az ünnep az, ha megszabadulunk a mindennapokat tükröző tudatunktól és megkíséreljük lerázni a félelmeinket?Képesek vagyunk-e az erkölcs igájába hajtani erotikus és hatalmi vágyainkat? Empátiával szemlélni a másik ember életét, a szerencsétlenben nem ellenséget látni? Képesek vagyunk-e tisztelni a kort, vagy a nehezen megélt élet elnyomorítván, nem teremt érdemet a megbecsülésre? Szabad-e leszedni az zengő harangot, hogy tébolyult harc ágyújává váljon?”

2025. június 20-ig
Mai Manó Ház /// Schäffer Zsuzsa: Divatja múlt
„Az 1944-ben született művész eredetileg festőnek készült, és a Képzőművészeti Főiskolán szerzett diplomát. Érdeklődése az 1970-es évek végén fordult a fotográfia felé, és az analóg technikához való ragaszkodása máig meghatározza alkotói módszerét. Ezek a divatfotók többnyire az alkotó műtermében vagy a budapesti természetben készültek, távol a hagyományos divatfotózások mesterkéltségétől. Schäffer nem tanulmányozta az akkori divatstílusokat, sokkal inkább saját érzékenységére és látásmódjára hagyatkozott.”

2025. június 29-ig
Resident Art Galéria /// Szlávik Barbara: Monolith
„Szlávik Barbara radikális festészete attól radikális, hogy minden értelemben elmegy a festészet határáig, és azon a pengevékony mezsgyén egyensúlyoz, amely a festészetet és a nem-festészetet választja el egymástól. Kép-elméleti vizsgálódásait leginkább analitikus meta-festészetként lehetne aposztrofálni, azaz olyan művészetnek, amely a festészet eszközeivel vizsgálja a műfaj végső kérdéseit. Mindeközben a tudományos apparátus módszereit is alkalmazza, azaz a filozófia, az esztétika és a művészetelmélet teoretikusainak fogalomkészletével operál.”

2025. június 21-ig
Inda Galéria /// Koós Gábor: Sötét anyag
„Fanyomatok, frottázsok, nyomat alapú festmények – Koós Gábor alkotói gyakorlatában a kezdetektől a tapasztalások megszerzését és velünk élését, az emlékek keletkezését és alakulását, a külső és a személyes, belső világ jelenségei és a folyamatok képpé alakulását elméletben és a készítés módszerében is vizsgáló lenyomatok készülnek, rendkívül aprólékos munkával.”

2025. július 4-ig
Borítókép: Koncz András: Olasz tér, 1985, olaj, vászon, 150 x 200 cm