Hirdetés
Hirdetés
— 2025. március 14.

Justine Koons haminc évig várt, hogy kiléphessen férje árnyékából

A hatgyermekes anya első kerámia-kiállítása a mitológiát, az anyaságot és a szexualitást öleli fel.

1995-ben – amikor Jeff Koons már túl volt Staller Ilonával való zajos szakításán (de válásán, és a gyermekelhelyzési peren még nem) – egy fiatal dél-afrikai művész, Justine Wheeler vakációra érkezett New Yorkba. Ezután harminc év telt el, mire saját jogon megnyithatta első önálló kiállításá, igaz a világ egyik legdrágább kortárs művészének nevét használva. A Justine Koons: Mítosz című kiállítás a New York-i Upper East Side-on, a Salon 94 galériában látható még március végéig. Témái: az anyaság, a mitológia és a női test.

1995-ös véletlen találkozása Jeff Koons-zal meghatározta egész életét. Egymásba szerettek, és a zöldkártya megszerzése miatt Koons alkalmazni kedte őt a stúdiójában – írja az Artnet News riportere. Ezután hat gyerekük született, ami Justine Koonst hosszú évtizedekre távol tartotta az alkotástól.

A kiállítás egyik hangsúlyos darabja egy Vénusz-torzó: az antik, idealizált női test inspirálta alkotás élénk, Yves Klein-kékre mázazott felülettel készült. A testet cumik, Lego-figurák, aranyhalak, nyalókák és egyéb gyermekkori apróságok borítják.

Justine Koons. Fotó: salon94design.com

„Át akartam értelmezni Vénuszt mint anyát, feleséget és művészt” – mondta Justine Koons. „Az anyaság során rengeteg tárgy, tapasztalat halmozódik fel körülötted, és ez az ideál, az istennőé lassan elhalványul.”

Koons 13 és 24 év közötti gyerekei már önállóbbak, de a korai években az alkotás teljesen háttérbe szorult. Ennek ellenére, sosem hagytott fel vele, de

az áttörést a 92nd Street Y kerámia kurzusa jelentette. „Sokat segített a szülések utáni depresszió feldolgozásában” mondta Koons. „És az alkotás segített jobb anyává válni.”

Több Vénusz-szobor is szerepel a kiállításon, melyek mind ezt a metamorfózist mutatják be. Az anyaság fokozatosan átalakítja a személyiséget, majd új, mélyebb valósága bontakozik ki. A Venus (Wrapped) című művön például a testet sütemények és tortaszeletek borítják, amelyek egyszerre utalnak a súlyproblémákra és az általa készített születésnapi torták sokaságára. A Veil alkotásban pedig ezek az elemek egy ruhává állnak össze, jelezve az identitás visszaszerzését. A Vacuum Venus egy porszívócsővel körbetekert testet ábrázol, érzékletesen jelenítve meg a házimunka gúzsba kötő természetét.

Justine Koons sokáig elzárkózott a nyilvánosság elől. „Jeff árnyéka hatalmas” – mondta. Azonban Jeanne Greenberg Rohatyn, a Salon 94 tulajdonosa bátorította. Most már Jeff Koons maga is elismeréssel nyilatkozott feleségéről. „Amikor belépsz a kiállításra, érzed azt a wow hatást,” fejtette ki véleményét a beszámolók szerint a megnyitó utáni vacsorán.

A kiállításon mitológiai jelenetek is láthatók, például az, amikor Zeusz hattyú alakjában csábítja el Lédát; de itt, a Leda (Supine) című szobor nem az alávetettséget, hanem inkább a női önállóságot hangsúlyozza.

A kiállítás a női test mellett a férfit is megidézi, néhol erotikus jelenetekkel díszítve a torzókat.

A szobrokat érdemes magukban, de Jeff Koons alkotói praxisának kontextusában is vizsgálni.