Hirdetés
Hirdetés
— 2025. március 6.

A Christie’s AI művészeti aukciója felülmúlta a várakozásokat

A Christie’s első, kizárólag mesterséges intelligencia által készített művészeti alkotásoknak szentelt eseményén a 34 tételből 28 talált gazdára. Az aukció – melyet szakmai felháborodás és online tiltakozás előzött meg – február 20-tól március 5-ig tartott, és több mint 728 ezer dollárt hozott.

A Christie’s Augmented Intelligence aukcióján a 34 tételekből 28 talált gazdára, köztük Refik Anadol, Charles Csuri és Harold Cohen alkotásai is elkeltek. A február 20. és március 5. között megrendezett áverés, amely az első mesterséges intelligenciával készült művészeti alkotásokra fókuszáló esemény volt a patinás aukciósháznál, komoly vitákat váltott ki. Február 8-án egy nyílt levél jelent meg az interneten, amelyben végül közel 6500 aláíró kérte az aukció lemondását – azonban ez nem történt meg.

CLAIRE SILVER daughter NFT

„Számos olyan műalkotás szerepel az árverésen, amelyek olyan mesterséges intelligencia modellek segítségével készültek, amelyeket engedély nélküli, szerzői joggal védett munkák felhasználásával képeztek ki” – állt a rövid levélben. „Ezek a modellek, valamint a mögöttük álló cégek kihasználják az emberi művészeket, munkájukat engedély nélkül és fizetés nélkül használják fel kereskedelmi célú AI-termékek létrehozásához, amelyek aztán versenyeznek velük.”

A levél a Christie’s digitális művészeti szakértőinek, Nicole Sales Gilesnek és Sebastian Sancheznek szólt.

Az aukciósház szóvivője a The Art Newspapernek elmondta: „Az aukción részt vevő művészek mindegyike erős, multidiszciplináris művészeti gyakorlattal rendelkezik, néhányuk neves múzeumi gyűjteményekben is szerepel. Az árverésen bemutatott alkotásaikban mesterséges intelligenciát használtak műveik gazdagítására.”

Refik Anadol: Machine Hallucinations – ISS Dreams – A (2021)

A vita miatt azonban szokatlanul nagy figyelmet kapott az egyébként kevésbé érdekesnek számító online, időzített aukció. Az aukció során 34 tétel került kalapács alá, amelyek az 1960-as évektől napjainkig készültek, és végül 728 784 dolláros (díjakkal együtt) bevételt hoztak, meghaladva a 600 000 dolláros előzetes alsó becslést (díjak nélkül).

Sales Giles az aukció után így nyilatkozott: „Ezzel a projekttel az volt a célunk, hogy reflektorfénybe helyezzük azokat a zseniális kreatív hangokat, amelyek a technológia és a művészet határait feszegetik. Reméltük, hogy a gyűjtők és a szélesebb közösség is felismeri ezeknek a művészeknek a jelentőségét a mai művészeti szcénában. Az aukció eredményei megerősítették ezt.”

Az aukció legdrágábban eladott darabja Refik Anadol Machine Hallucinations – ISS Dreams – A (2021) című alkotása volt. Anadol, a nagy léptékű, immerzív installációiról ismert török-amerikai művész, akinek egy videómunkája tavaly a debreceni MODEM-ben is látható volt, idén Los Angelesben tervezi megnyitni az első AI művészeti múzeumot, a Datalandot. Az ISS Dreams az Anadol Machine Hallucinations sorozatának része, amely földfelszíni műholdképekből és a Nemzetközi Űrállomás által készített 1,2 millió képből alkot mozgó, mesterséges intelligenciával vezérelt adatfestményt egy 16 perces videó-loop formájában.

Az alkotás 277 200 dollárért kelt el, túllépve a 150 000–200 000 dolláros becsült értéket (díjak nélkül).

Holly Herndon és Mat Dryhurst: Embedding Study 1 & 2 (az xhairymutantx sorozatból)

Holly Herndon és Mat Dryhurst Embedding Study 1 & 2 (az xhairymutantx sorozatból) című munkája, amelyet a tavalyi Whitney Biennáléra készítettek, 94 500 dollárért kelt el, szintén a becsült 70 000–90 000 dolláros érték fölött. Az alkotás egy rajzfilmszerű Herndont ábrázol űrruhában, amely a Michelin-babára emlékeztet. A sorozat egy szöveg-alapú képalkotó AI modellel készült, amely Herndon módosított képein alapult.

A legkorábbi alkotás Charles Csuri „Bspline Men” (1966) című munkája volt, amely egy B-spline matematikai függvény segítségével készült kísérleti figurális mű. Az eredeti tinta-papír munka, Csuri, a generatív művészet úttörőjének hagyatékából származik, és 50 400 dollárért talált gazdára (becsült értéke: 55 000–65 000 dollár volt).

Charles Csuri: Bspline Men (1966)

Harold Cohen 1987-es Untitled (i23-3758) című alkotása, amelyet a saját AARON AI rajzprogramjával készített, 11 340 dollárért kelt el (becsült értéke: 10 000–15 000 dollár volt).

A Hiscox biztosítótársaság által tavaly kiadott jelentés szerint az új vásárlók nyitottabbak az AI művészet iránt, mint a régebbi gyűjtők. A Christie’s kiemelte, hogy az aukció licitálóinak 37%-a új volt a ház számára, és közel felük (48%) a millenniumi vagy a Z generációhoz tartozott.

A jelentés különbséget tesz az NFT-k (amelyek piaca 2021-22-ben fellendült, majd összeomlott) és az AI művészet piaca között. Megállapítja, hogy „az AI és generatív művészet aukciós eladásai 2023-ban új csúcsot értek el”, és azt is jelzi, hogy az NFT gyűjtők egyre inkább kifinomultságot, célt és tartalmat keresnek.

Bár az aukció nagy ellenállás mellett zajlott, a „hús-vér művészek” szerzői joga és a mesterséges intelligencia által készített művészet közötti feszült viszony csak tovább mélyülhet, ahogy az AI egyre nagyobb szerepet kap a művészeti világban.