
A stílusikon Iris Apfel gyűjteménye rekordbevételt hozott a Christie’s-nél
A 2024 márciusában, 102 éves korában elhunyt legenda, Iris Apfel hagyatékából szervezett aukciót a Christie’s. Az árverésen 930 000 dolláros bevételt értek el, ami közel 500 százalékkal haladta meg az előzetes becsléseket.
Amikor Iris Apfel tavaly elhunyt, nemcsak belsőépítészeti munkája és utánozhatatlan stílusa maradt az utókorra, hanem egy izgalmas divatcikkekből, festményekből, szobrokból és bútordarabokból álló sokszínű gyűjtemény is.
„A szín” – mondta egyszer – „képes feltámasztani a halottakat.”
Február 13-án a Christie’s Unapologetically Iris: The Collection of Iris Apfel címmel megrendezett árverésén több mint 200 tétel került kalapács alá, beleértve haute couture ruhadarabokat és dizájner tárgyakat a stílusikon New York-i és Palm Beach-i otthonaiból. Az árverés közel 930 000 dolláros bevételt hozott, ami 500 százalékkal haladta meg az előzetes becsléseket.

Dior tollkabátjában
„Ennek az önmagát „gerontológiai sztárnak” nevező ikonikus személyiségnek a megünneplése igazi öröm volt. Izgalmas volt látni, milyen lelkesedést váltott ki a gyűjtemény” – mondta Tash Perrin, a Christie’s Americas alelnöke.
Az aukció iránti érdeklődés rendkívüli volt: közel 1 000 új regisztráló vett részt, akik közül a vásárlók és licitálók 43 százaléka a milleniumi generációhoz tartozott.

Apfel 1921-ben született Queensben, New Yorkban. Egyedi ízlése már gyermekkorában formálódni kezdett, amikor régiség boltokat látogatott; később a New York University művészettörténet szakos hallgatójaként és Elinor Johnson belsőépítész munkatársaként tökéletesítette stílusérzékét. 1950-ben férjével, Carl Apfellel megalapították az Old World Weavers textilipari vállalatot, amely a 17., 18. és 19. századi szövetek reprodukciójára specializálódott. A cég a Fehér Háztól is kapott megbízásokat, miközben Apfel körbeutazta a világot.
Ezeken az utakon kezdte el gyűjteni színes kiegészítőit és egyedi divatdarabjait. A különböző réteget és színek és a merész kiegészítők kombinálásával vált ikonikus személyiséggé, akinek stílusát mindig hatalmas szemüvegek, feltűnő rúzs és színes karkötők tették felejthetetlenné. Instagramján még mindig szerepel híres mottója: „More Is More and Less Is a Bore. (‘A több mindig több, és a kevesebb unalmas’)”.

Apfel gyűjteményének darabjai 2005-ben a Costume Institute Rara Avis kiállításán is bemutatásra kerültek. Most az Unapologetically Iris aukció során még több darabot ismerhettek meg az érdeklődők.
A legnagyobb értékű divattételek közé tartozott egy Dior Haute Couture tollkabát, amely 11 970 dollárét kelt el, valamint Apfel jellegzetes szemüvegei: 18 általa tervezett keret egy csomagban 15 120 dollárt hozott, 10 napszemüveget (Dior, Gucci stb.) pedig 16 380 dollárért értékesítettek.
A műalkotások és bútorok is nagy érdeklődést keltettek. Egy Margarita Teresa spanyol infánsnőrőlkészült portré 17 640 dollárét kelt el, míg egy hatpaneles bőrképernyő 18 900 dollárt hozott. Egy japán kerámiaváza 25 200 dollárért talált gazdára, egy kézzel faragott, életnagyságú struccot ábrázoló bárpult 16 380 dolláron zárta az aukciót.

A legmagasabb eladási árat egy pár sárgaréz csillár érte el, melyet 40 320 dollárért vihetett haza új tulajdonosa.
A gyűjtemény második aukciója, amely Apfel Palm Beach-i otthonának tárgyaira összpontosít, március 4–5. között lesz a Doyle Aukciósházban. A More Is More and Less Is a Bore című értékesítésen több mint 600 tétel szerepel majd.
Forrás: Artnet news