
Lemondási hullám a Velencei Biennále ausztrál képviselete körüli botrány után
A libanoni születésű művész, Khaled Sabsabi visszahívása után több vezető is távozott a biennále-részvételt szervező Creative Australia éléről. Sabsabit pár nappal a kinevezése után antiszemita vádak miatt hívták vissza; a lemondott művészeti döntéshozók viszont kiálltak az alkotók mellett.
Rövid idő alatt jelentős változások történtek az ausztrál művészeti szcénában, miután csütörtök este a Creative Australia váratlanul visszavonta Khaled Sabsabi, Sydney-ben élő multimédiaművész kinevezését a 2026-os Velencei Biennále ausztrál képviselőjeként.
A döntés alig egy héttel azután született, hogy a Creative Australia bejelentette Sabsabi, valamint együttműködő partnerének, Michael Dagostinónak, a Sydney Egyetem Chau Chak Wing Múzeumának vezérigazgatójnak kinevezését, aki az Ausztrál Pavilon kurátora lett volna. Dagostinót szintén eltávolították a projektből.
A Creative Australia igazgatótanácsa egyhangúlag szavazott az alkotó-kurátor páros eltávolításáról.
„A Creative Australia a művészi kifejezés szabadságának támogatója, és nem kíván bíráskodni a művészet értelmezése felett” – áll a testület közleményében. „Ugyanakkor a testület úgy véli, hogy a 2026-os kiválasztási eredmény körüli elhúzódó és megosztó vita elfogadhatatlan kockázatot jelenthet az ausztrál művészeti közösség közönségtámogatására nézve, és alááshatja célunkat, hogy a művészet és kreativitás révén egyesítsük az ausztrálokat.” A szervezet hozzátette, hogy felülvizsgálja a kiválasztási folyamatot.
A The Guardian beszámolója szerint a döntést megelőzően társadalmi vita alakult ki az országot képviselő művész személye körül. Claire Chandler, a Liberális Párt szenátora például egy parlamenti vita során így fogalmazott:
„Amikor ilyen szörnyű antiszemitizmus van jelen az országunkban, miért engedi az Albanese-kormány, hogy egy művész, aki egy terrorszervezet vezetőjét szerepelteti munkáiban, Ausztráliát képviselje egy nemzetközi művészeti eseményen?”
A visszavonás hírére reagálva az Ausztrál Képzőművészeti Szövetség (NAVA) mély aggodalmát fejezte ki a döntés miatt, amely szerintük „megkérdőjelezi a művészi szabadság helyzetét Ausztráliában.”
„A döntés, hogy visszavonják a támogatást egy olyan művésztől, mint Sabsabi, politikai és médianyomás hatására, támadást jelent a független művészeti finanszírozás ellen. Ez nem csupán egyetlen művész vagy kiállítás kérdése; arról szól, hogy Ausztrália elismeri-e a művészek jogát, hogy kritikusan foglalkozzanak a történelemmel, a politikával és korunk sürgető kérdéseivel. A művészek szerepe nem feltétlenül az, hogy megnyugtassanak, hanem hogy kihívást állítsanak, provokáljanak és új nézőpontokat kínáljanak. A kormány beavatkozása ebbe a kiválasztási folyamatba megengedhetetlen túlkapás, amely veszélyezteti a független művészeti finanszírozás alapjait.”
Az 1965-ben Libanonban született, Sydney-ben élő Sabsabit február 7-én jelentették be Ausztrália képviselőjeként, 35 éves művészeti munkájának elismeréseként.
Sabsabi családja 1978-ban menekült el Libanonból a polgárháború kitörése után. Művészeti pályafutását hiphop előadóként kezdte, majd más kifejezési formák felé fordult. Gyakran használ videóinstallációkat és más immerzív médiaalkotásokat, hogy az emberi közösség, a kulturális identitás és a politikai ideológia témáit vizsgálja. Munkáit személyes migrációs tapasztalatai ihlették, amelyekben a hely, a hontalanság, az identitás és a bevándorlói tapasztalatokkal és marginalizációval kapcsolatos ideológiai különbségek összetettségével foglalkozik, de gyakran vizsgálja a nyugati világnak az arab identitásról alkotott képét is.

Fotó: Creative Australia
Sabsabi műveit számos nemzetközi és ausztrál kiállításon bemutatták, többek között a Casula Powerhouse Arts Centre-ben, az 5. Marrákesi Biennálén (Marokkó), az Art Stage-en (Szingapúr), a Sharjah Biennálén (Egyesült Arab Emírségek), valamint a Campbelltown Arts Centre-ben és a Sydney-i Kortárs Művészeti Múzeumban (MCA).
Néhány műve azonban vitát váltott ki az ausztrál sajtóban, amelyet a parlament is megtárgyalt. A kritikusok főként a 2007-es You című installációt kifogásolták, amely a meggyilkolt Hezbollah-vezető, Hassan Nasrallah manipulált felvételeit tartalmazza, valamint a 2006-os Thank You Very Much című művet, amely a 9/11-es terrortámadásokat és George W. Bush akkori amerikai elnök sajtótájékoztatóját használja fel új kontextusban.
„Mélyen megbántva és csalódottan fogadtuk a Creative Australia döntését, amellyel visszavonták a megbízásunkat, hogy Ausztráliát képviseljük a Velencei Biennálén” – nyilatkozta Sabsabi és Dagostino a döntés hírére. „Egy olyan transzformatív alkotást kívántunk bemutatni Velencében, amely minden néző számára nyitott és biztonságos térben egyesíti az embereket. Ez a szándékunk összhangban áll azzal a munkával, amelyet évtizedek óta végzünk, és amelyet továbbra is folytatni fogunk. A művészetet nem szabad cenzúrázni, hiszen a művészek a saját korukat tükrözik vissza.”
A Creative Australia döntése komoly felháborodást váltott ki az ausztrál művészeti körökben. A The Guardian Australia értesülései szerint elsőként Mikala Tai, a szervezet vizuális művészeti részlegének vezetője mondott le pozíciójáról Adrian Collette vezérigazgatónál, ezzel fejezve ki szolidaritását az alkotókkal.
Emellett Simon Mordant, Ausztrália Velencei Biennále-részvételének egyik legjelentősebb mecénása szintén lemondott nagyköveti szerepéről, és visszavonta pénzügyi támogatását – jelentette a The Sydney Morning Herald.

A neves ausztrál művész, Lindy Lee szintén távozott a Creative Australia igazgatótanácsából. A The Sydney Morning Herald szerint egy, hivatalosan meg nem nevezett belső forrás megerősítette, hogy Lee péntek este küldte el lemondó levelét, amelyben ugyanakkor megerősítette, hogy továbbra is támogatja az eredeti igazgatótanácsi döntést.
A művészeti közösség tagjai elárasztották a Creative Australia Facebook-oldalát, gyávasággal és rasszista döntéshozatallal vádolva a szervezetet.
Forrás: Limelight, Hyperallergic, The Guardian, The Art Newspaper.