Hirdetés
Hirdetés
— 2024. november 14.

Korkép körkép – A mű heti ajánlója

Túlélőlények a Trafóban, gyűrődő gumihéjak a Hold utcában, bakelit a Kisteremben, információéhség kikényszerítette alkuk a Kiscelliben – az e heti korképcsarnok kínálata.

Einspach & Czapolai Fine Art /// Szabó Menyhárt: Statikus szilárdság széttöredezett formái

„A művek – mondja a művész, aki a klasszikus arc- és aktábrázolások világát bontotta le és építette újra gyűrődő gumihéjak és ipari nyersanyagok segítségével – szilárd hatást keltenek, de szerkezetükben vagy kompozíciójukban töredezettek. Ellentmondanak a Boccioni-féle folytonosságnak, nálam kimerevedik a mozgás a térben, az X-formában. A darabok nem egyesülnek, hanem különálló formákra bontódnak. Az idegen elemek, a beszkennelt krokodil bőr vagy a furcsa téri elemek csak félig olvadnak össze a testtel. Klasszikus elemeket dekonstruálok munkáimban, de bármennyire töredezett, bármennyire hullik darabjaira, mégis megőrzi masszív jellegét, a statikus szilárdság széttöredezett formáit. A megtorpanó világ korképeként.”


Kisterem /// Káldi Katalin: 2

„Előbb kezdtem el a számossággal foglalkozni, minthogy azt észrevettem volna. A számosság csak egy nézőpont, amiből lehet szemlélni szinte bármilyen jelenséget, mindenhol megfigyelhető. Úgy képzelem, hogy a rendezési, megértési vágy kivetülése ez, egy egyszerű struktúra, ami ha akarjuk, ha nem, jelen van a világban, de az elménkben mindenképp” – meséli a kiállításán különböző nézőpontokat és médiumokat használó művész egy interjúban.

Kiállítási enteriőr

2024. november 22-ig


Trafó Galéria /// TNPU: Infinitezimális Erósz, avagy Szexuális Fülke Ellenforradalom Gyerekeknek

„…Én azt nem mondom, hogy tudom a megoldást, szó sincs róla, de mint élőlény és túlélőlény csinálok bizonyos dolgokat, például megpróbálok olyan vizuális információt készíteni, amely nagyon határozottan ellentmond annak a rendszernek, annak az esztétikai-vizuális rendszernek, amit Európa, sőt az egész világ [a] kezdetek kezdete óta próbál kikristályosítani a szép és a jó irányába. Én megpróbálom ezt a vizuális ügyet, tehát képek készítését ugye, az ellenkezőjére fordítani, és megpróbálom megtalálni azt, ahol én rosszat és csúnyát csinálok, mintegy bebizonyítandó azt, hogy kolonializálni tudjuk azokat a területeket is, amelyek tilosak. Engem mindig a tilos érdekelt.

Telekommunikáció Nemzetközi Paralel Uniója (TNPU) 1966-ban alapult a status quoval párhuzamos realitás-szint kollektív működtetése céljából, központi eszméje: A művészet: giccs. – A történelem: giccs; és Művészet mindaz, ami tilos. Légy tilos!” – fogalmaz az idén 80 éves Szentjóby Tamás manifesztumában.

Kiállítási enteriőr

2025. január 5-ig


Szikra Képzőművészeti Bemutatóterem ///  Szelley Lellé: Definíciók nélkül

A Kijevben született Szelley Lellé utoljára két éve állított ki, a Liget Galériában, így a mostani, Szikrabeli „definíciók nélküli” kiállítását nagy várakozás előzte meg.

2024. december 22-ig


Kiscelli Múzeum /// Ország Lili: Bolyongások

A kiállítás illeszkedik a Fővárosi Képtár gyűjteményéből kiinduló, azt feldolgozó kiállítások sorába. Vállaltan a Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár sajátos nézőpontjából tekint az életműre: egy-két kivételt leszámítva az ottani gyűjteményben található Ország Lili-műveket mutat be, mintegy 50 festményt és 70 grafikai lapot. Ország Lili életművében különös hangsúly került a történelem és az emlékezés kapcsolatára. A Fővárosi Képtár gazdag anyaga is megengedi az emlékezés témájára felfűzött vizsgálódást, emellett a kiállítás tárgyalja a hatalom és művészet komplex viszonyát, a Rákosi- majd a Kádár-korszak szürreális zártságát, a művészi tájékozódás nehézségeit, az információéhség kikényszerítette alkukat.

Ország Lili: Várakozó, Zöld ragyogás, 1974

2025. április 6-ig


+1

Néprajzi Múzeum könyvesboltja /// Katalógusbemutató: A kétely felfüggesztése

A kétely felfüggesztése című kötet A Néprajzi Múzeum tavasszal záródott azonos című, nagy visszhangot kapott – az év kiállítása díjra is jelölt – időszaki összeállításának katalógusa. A kiállításban három képzőművész, Albert Ádám, Kristóf Krisztián és Trapp Dominika munkái, és két kutató, Frazon Zsófia és Wilhelm Gábor gondolatai voltak láthatók és olvashatók. A katalógus – a teljes kiállítási anyag dokumentálása és publikálása mellett – felkért szerzők segítségével gondolja tovább etnográfia, múzeum, gyűjtemény, művészet, társadalom és esztétika kapcsolatát, néhány lehetséges dialógusát. A kiállítás és a kötet – művészet és etnográfia összekapcsolása mellett – a múzeumi bemutatás, a történetmesélés, a kolonializmuskritika, a művészeti és tudományos kutatás, illetve a szótárképzés kérdéseivel és lehetőségeivel foglalkozik. Halhatatlanok, őszibarack, gomba, varázslás, nyomolvasás, analfabetizmus, vadászat, szenvedés, empátia és hiány.

A katalógusbemutató vendége: Százados László művészettörténész; a beszélgetésben az alkotók és a kurátorok mellett a kötet szerzői, Róka Enikő, Fajcsák Györgyi, Csatlós Judit és Kemecsi Lajos vesznek részt.

Fotó: Incze László

2024. november 20. 18.00