Hirdetés
Hirdetés
— 2024. augusztus 29.

Átmeneti vakság – A mű heti ajánlója

A teljes sötétség és a túlzott fény is okozhat átmeneti vakságot; az álom, a tudatalatti által szolgáltatott képek pedig partvonalon kívülre helyezik a fiziológiai látást. Az ezen problémákat feldolgozó alkotásokat azonban szemmel is érdemes megtekinteni az e heti válogatásunkban felsorolt helyszíneken.

aqb projectspace /// To the Bottom of the Goblet

Az aqb projectspace új kiállítása négy nemzetiség művészeinek csoportját mutatja be; a cseh és a magyar művészeti szcéna legfiatalabb generációját, művészeti egyetemek hallgatóit és friss diplomásait, illetve ismert művészeket. Munkáik akár a romantikus tendenciákhoz való visszatérésként is jellemezhetőek, amelyek az elmúlt években egyre inkább előtérbe kerültek a kortárs művészetben, a közép-európai régión kívül is. A kiállítás egyúttal a Kingdom of Hex című csoportos kiállítás aktualizált és kibővített változata, amelyet tavaly mutattak be a prágai MeetFactory galériában.

Horváth Ádám, Üreges csontok közötti törékeny szimbiózis. 2021.
(fa, fémlánc, xps, cement, akril, lakk, szilikon, szalma, levelek,
pamutfonal, műanyag borostyánlevél, fémzár)

2024. október 27-ig


CEU Nyitott Galéria /// Új szelek fújnak

Szolga Hajnal Berlinben élő fotós Magyarországon kommunikáció- és médiatudományt, filozófiát, Németországban pedig fényképezést és médiadesign-t tanult. Munkái társadalmi, ökológiai és kulturális kérdések kritikus nézetei. A természetet és javainkat befolyásoló emberi viselkedést tanulmányozza, és általában az emberek és környezetük kapcsolatával foglalkozik, többnyire saját szubjektív, futurisztikus elképzelésein keresztül reflektálva a klímaváltozás következményeire. Főleg analóg technológiával dolgozik, negatívokat fejleszt és fényképeket nyomtat sötétkamrájában.

Munkáiban az antropocén és poszthumán tendenciákat ötvözi; sorozatokban gondolkodik, egyfajta lírai narratíva ívén foglalkozik a disztópikus környezet, az ember és a technika viszonyával. Arra keresi a választ, mi az ember szerepe, mennyire tartja irányítása alatt a világban zajló folyamatokat.

© Szolga Hajnal

2024. szeptember 20-ig


Mai Manó Ház /// Hámos Gusztáv – Katja Pratschke: A Semmitől az Egyig

A kiállítás középpontjában a fotográfus mint fiatalember pozíciója, mozgása, látása és élettörténetként felfogott útvonala áll. Az ő története a korlátoktól való megszabadulásról, a szabadság elvesztéséről és az önfelszabadításért folytatott harcáról. Ennek a küzdelemnek a fényképes és filmes nyomai kerülnek intermediális installáció formájában kiállításra: számos (ön)idézet, Hámos Gusztáv korai – még Budapesten készült fotográfiái, az identitásformálás kapcsolódik össze a fotófilmekben a történelmi, kollektív távlattal, a budapesti Szabadság tér történetével.

HÁMOS Gusztáv – Katja PRATSCHKE: Cities – From Surface to Space, 2012–2019, videó, 15’, állókép a Belabourból © HÁMOS Gusztáv / Katja PRATSCHKE

2024. október 6-ig


Vajda Lajos Stúdió – Szentendre /// EIKE: Eredet 1.0

EIKE (Eike Berg) német származású művész, 1990 és 2012 között Budapesten élt, meghatározó szerepet játszott a magyar médiaművészeti szcénában. Munkásságának középpontjában az emberi tudás és érzékelés szerveződésének és természetének kérdése áll. Az Eredet című installáció az AI segítségével jött létre, példa ez az új technológiák használatára, ahol a technológia tulajdonságai és hibái közvetlen kölcsönhatásba lépnek a műalkotás tartalmával. Egy álom intenzív jelenléte keveredik a tudatalatti logikai hibáival.

2024. szeptember 29-ig


1111 /// A lucfenyő és a betűzőszú története – ökológiai krízis és trauma

„A nemzetközi művészek kiállítása egy kertből indul, a helyi lakosokat személyesen érintő traumatikus veszteség és egy jól ismert faj eltűnésének jelenségét elemezve mutatja meg az ökológiai változások mindenkit érintő problémáját lokális, regionális kontextusban.

A kutatás alapú kiállítás a lucfenyők kihalásához kapcsolódó összetett ökológiai, kertészeti, társadalmi kérdéseket vizsgálja, különös tekintettel az emberi és a more-than-human (több-mint- emberi) kapcsolódásának kortárs kérdésére. A kiállító művészek kutatását szakemberek segítették, akik a félév során előadásokat tartottak, olyan példák bemutatásával, mint a fák pótlásának új stratégiái, vagy a működő ökoszisztémák létrehozásának városi lehetőségei.”

2024. szeptember 13-ig


+1

Gólya /// LADYFEST BUDAPEST 2024

A Ladyfest Budapest egy underground zenei és művészeti feminista fesztivál alkotó nők, illetve részben vagy egészben női formációk számára. A cél a zenekarok, alkotók bemutatkozása mellett a közönség és közösségépítés, a női szolidaritás tereinek építése. A koncerteket a fesztiválon művészeti programok, előadások és tematikus beszélgetések, workshopok egészítik ki. A fesztivál művészeti résztvevői közt ott van az ISBN könyv+galéria és a Kritikus Kultúra csapata is, ezúttal Oltai Kata, Páldi Lívia és Zsúró Zsu összetételben; kerekasztalbeszélgetésükön a következő kérdéseket járják körül: Változott-e valamit a kortárs kiállítótér, annak nyitása az interszekcionalitás felé?Milyen törekvések jelennek meg ennek előmozdítására? Kapnak-e teret a domináns társadalom árnyékába sodort, ott ragadt szociális csoportok (romák, fogyatékossággal élők, idősek, nők, anyák, és sorolhatnánk) a művészet mezőjében?

2024. augusztus 31. – 09. 01.