Hirdetés
Hirdetés
— 2024. április 20.

Archie Moore ausztrál pavilonja nyerte el a Velencei Biennále fődíját

Az ausztrál Archie Moore nyerte el a legjobb nemzeti részvételért járó Arany Oroszlán-díjat a 60. Velencei Biennálén. Moore az első ausztrál, aki részesült az elismeréseben. Rajta kívül a Mataaho Collective, Samia Halaby és Karimah Ashadu is díjat kaptak.

Moore Kith and Kin című munkájában a művész egy genealógiai táblázatot készített – fehér krétával fekete falra –, amely 65 000 évre visszamenőleg mutatja be kamilaroi, bigambuli és brit felmenőit. A munka egyszerre emlékezik meg az ausztrál őslakosok hitrendszeréről és traumáiról.

Moore így nyilatkozott: „maga a föld is lehet mentor vagy szülő egy gyermek számára. Mindannyian egyek vagyunk, és osztozunk a gondoskodás felelősségében minden élőlény iránt most és a jövőben is”.

Archie Moore: Kith and Kin, Ausztrál Pavilon, Velencei Biennálé, 2024
Fotó: GABRIEL BOUYS / AFP

„Ezen a csendesen erőteljes pavilonon Moore hónapokig dolgozott. Kézzel, krétával egy monumentális First Nations családfát rajzolt fel. Így 65 000 év történelme – mind a feljegyzett, mind az elveszett – ott áll most a sötét falakon és a mennyezeten, arra kérve a nézőket, hogy töltsék ki az üres helyeket, és vegyék tudomásul e gyászos archívum eredendő törékenységét” – állt a zsűri közleményében.

Külön említést kapott a koszovói pavilon a The Echoing Silences of Metal and Skin (A fém és a bőr visszhangzó csendje) című installációért. A műben Doruntina Kastrati a munkaerőpiac deregulációját vizsgálja az 1999-es koszovói háborút követően. A mű „ a csontjainkban rezonál, a feminista aktivizmus egy nagyobb színterét visszhangozza” – indokolt a zsűri.

Doruntina Kastrati: The Echoing Silences of Metal and Skin, Koszovói Pavilon, Velencei Biennálé, 2024

Az új-zélandi Mataaho Collective az Adriano Pedrosa által kurátorként rendezett Foreigners Everywhere című kiállítás legjobb résztvevőjének járó Arany Oroszlánt kapta. (Az új-zélandi pavilont a Guardiniben pénzhiány miatt nem rendezték be idén.) Az Arsenaléban a kollektíva a Takapau (2022) című nagyméretű, szőttes-installációt mutatja be, amely a főbejárat köré tekeredik. A csoport szóvivője megköszönte Pedrosának, hogy ennyi őslakos és queer hangot tett hallhatóvá.

Mataaho Collective: Takapau, 2022, Arsenale, Velence, 2024

A jeruzsálemi születésű Samia Halaby és az argentin La Chola Poblete is külön említést kapott a Foreigners Everywhere című kiállításon bemutatott munkájáért. Halaby a díját „a gázai sajtó fiatal tagjainak” ajánlotta. Halaby videóbeszédében elmondta, hogy Pedrosa „sok hontalan, őslakos művészt hozott a Biennáléra”.

Poblete „transzdiszciplináris művész, aki performansszal, videoművészettel, fotográfiával, festészettel és tárgyakkal dolgozik, és kifinomult queer-tematikájú képeket mutat be” – olvasható a biennálé honlapján.

Az ígéretes fiatal résztvevőnek járó Ezüst Oroszlánt Karimah Ashadu nigériai-brit művész nyerte el.

A brazil Anna Maria Maiolino és a török Nil Yalter kapták az életműért járó Arany Oroszlán-díjat. A művészek az idei biennálén debütáltak. Pedrosa elmondta, hogy Maiolino „művészek számos generációja számára vált referenciává Brazíliában és azon túl”.

Yalter a Giardini központi pavilonjának első termében mutatja be Exile is a hard job című installációjának újraértelmezését. Az ünnepségen a díját „a világbékének” ajánlotta. Pedrosa a díjátadón megjegyezte, hogy Yaltert a globális feminista művészeti mozgalom úttörőjeként tartják számon, de a bevándorlással kapcsolatos fontos kutatásaiért ismerik el – számolt be az eseményről a The Artnewspaper.

Nil Yalter: Exile is a Hard Job

A Gardini magyar pavilonjában Nemes Márton festő állít ki, a kiállítás kurátora Kopeczky Róna, a projekt címe Techno Zen.

Borítókép: Velence, 2024, fotó: GABRIEL BOUYS / AFP