Hirdetés
Hirdetés
— 2024. augusztus 15.

Kriptográf matricák – A mű heti ajánlója

Két szájjal szájaló nők, csillaghullás törékeny égbolton, határok néküli identitás, elítéltek városfalakon kívül és belül – s mindemellé hibriditás a Velencei-tavon.

Liget Galéria /// HUSTERA / ὑστέρα

„A női test vizsgálatát a nyugati orvoslás kezdete óta tárgyiasító magatartás és a tények figyelembevétele helyett mítoszok és nemi előítéletek övezik. Ez a gyakorlat egészen Hippokratészig nyúlik vissza, aki a »hisztéria« kifejezést a görög hustera (ὑστέρα/anyaméh) szóból alkotta meg. Elmélete szerint az úgynevezett »vándorló méh« szindróma csakis a nem várandós nőket érintette, érzelmi labilitást és furcsa viselkedést okozva, azt sugallva, hogy a gyermekvállalás – azaz a biológiai kötelesség mellőzése – lázadásra készteti a női testet. (…) A kiállításon szereplő három művész –  Alma Gačanin (Bosznia Hercegovina), Glorija Lizde (Horvátország) és Agrina Vllasaliu (Koszovó) – munkái azt vizsgálják, hogy a patriarchális kapitalizmus és az egészségügyi-ipari komplexum hogyan hierarchizálta és ellenőrzi a női testeket és reproduktív szerveket. Emellett kritikával illetik azokat a rendszerszintű egyenlőtlenségeket és a kulturális előítéleteket, amelyek az orvosi és szépségipari ágazatot alakítják. Míg a középkori görög és római orvosi elméletek úgy tartották, hogy a nőknek két »szájuk« van – egy a beszédre és egy a szexuális tevékenységre –, és a társadalmi illem azt diktálta, hogy mindkettő maradjon zárva, a Hustera művészei egytől egyig stratégiákat kínálnak a rendszerszintű elhallgattatás és a kényszerített normák leküzdésére, akár az eltörlés, újraírás, vagy újraértelmezés révén.”

 Kiállítási enteriőr, jobbról Alma Gacanin, balról Glorija Lizde munkái. Fotó: Liget

2024. október 3-ig



Damjanich János Múzeum – Szolnok /// Király Gábor: Törékeny égbolt

Király Gábor 2006-ban végzett a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán; a hazai kortárs művészeti szcéna kiemelkedő, sajátosan groteszk, ironikus látásmódú alkotója.
A kiállítás a pályakezdő évektől a napjainkig terjedő időszakban keletkezett festményekből mutat be válogatást, de betekintést nyerhetünk az alkotó szobrászi tevékenységébe is.

2024. október 13-ig


Magyar Képzőművészeti Egyetem – Epreskert /// NO BORDERS díj 

A 2011-ben alapított NO BORDERS pályázat a fotográfiát hídként használva világít rá a művészi együttműködés fontosságára. Nem csupán a művészi kifejezésnek biztosít platformot, hanem hozzájárul a szélesebb körű kulturális párbeszédhez is. A pályázat egy szabadtéri kiállítássorozatban csúcsosodik ki, amely a Visegrádi Csoport (V4) országainak közterein látható; a legjobb munkákat pedig egy nemzetközi zsűri választja ki, melynek tagjai: Lucia Benická (SK), Biró Dávid (HU), Michael Hanke (CZ), Kudász Gábor Arion (HU), Igor Manko (UA), Katarzyna Zolich (PL).

A pályázat a kultúrák közötti párbeszéd előremozdításával katalizátorként szolgál az identitásról, az örökségről és a közös élményekről szóló diskurzushoz a fotográfia médiumán keresztül.  A kiállítás középpontjában a személyes és a kollektív identitás közötti sokrétű párbeszéd áll.

Katerina Kauzmitcheva: Betonium

2024. szeptember 1-ig


MODEM – Debrecen /// Wiosna van Bon: Family Stranger

A MODEM Project Space-be látható fotósorozat olyan családokkal foglalkozik, amelyek esetében az egyik tag börtönbe került. Az alkotó lírai módon, absztrahálva mutatja be azokat a lelki folyamatokat, amelyeken a családtagok és az elítéltek a büntetés-végrehajtás ideje alatt potenciálisan keresztülmennek.

„A képek a börtönben és a családtagok otthonaiban vagy azok közvetlen környezetében készültek. Ezeket a helyszíneket egészítik ki különböző tárgyak, leginkább játékok, amelyek legtöbbször – a börtön ridegségének ellenpontozásaként – a szülő-gyermek viszonyra és a gondtalan kinti világra utalnak. A tematikából következően az elhallgatás, a bezártság és a megfigyeltség motívumai dominálnak a fotókon, de a növények felbukkanásával felsejlik az újrakezdés reménye is. A képek mellett a kiállításon egy-egy a hazai büntetés-végrehajtásban dolgozó debreceni pszichológussal és szociális munkással készült videóinterjú segíti a nézőket, hogy árnyaltabban láthassák, mit élnek át az elítéltek és a hozzátartozóik.

A fotósorozat egyik legfontosabb célja annak felmutatása, hogy a börtönbüntetését töltő személy családja is »elítélt«: a családtagok hasonlóan egyfajta bebörtönzést élhetnek át a mindennapjaikban. Az ezt elszenvedő családok élete szégyennel telve folytatódik, miközben a bűnöző a való világtól elszakadva egy felügyelő és fegyelmező rendszerbe kerül.”

Kiállítási enteriőr

2024. szeptember 15-ig


m21 Galéria – Pécs /// Jacques Villeglé: A város falain

„A város falain című kiállítás lenyűgöző gyűjteményt tár elénk, több mint száznegyven művel, amelyek az elmúlt hetvennégy év során készültek – a szaggatott plakátoktól a kollázsokig, a filmektől a matricákig és a kriptográfiákig.

Jacques Villeglé meglepő művekkel lépett színre több alkalommal is: 1949-ben első szakadt plakátjával, 1950-ben az első avantgárd filmjével, és 1969-ben az első szociálpolitikai grafikájával. Művei vászonra, palatáblára és háromdimenziós szobrokra készültek, később pedig közvetlenül a város falaira, monumentális sablonok segítségével. A 2000-es években utcai matricáit lenyűgöző, spontán kollázsokba rendezte, bizonyítva, hogy művészete szervesen kapcsolódik a mindennapi élethez, a populáris kultúrához és a magaskultúrához.

Villeglé volt az első művész, aki az utca nyers, autentikus nyelvét a múzeumok elegáns falai közé vitte. Az ő munkássága ad hangot a névtelen városi költészetnek, amelyet a mindennapi emberek hoztak létre. Az ő látásmódja új, friss megközelítést kínál a műalkotások befogadásához, és számtalan street art művész számára jelent inspirációt és viszonyítási pontot.”

2024. szeptember 20-ig


+1

Velencei-tó, Velence sziget /// XVIII. Nemzetközi Velencei-tavi Symposion kiállítása

„Az idei évben a HIBRID hívószó szolgált alapjául a több művészeti területről érkező közösségnek, akik számos különböző módon kapcsolódtak ehhez a felvetéshez. A helyszín nem csupán egy földrajzi tér, hanem egy olyan közeg, amely egy kilométerre a parttól a város közelségében, mégis a hétköznapok ’zajaitól’ távol egyfajta oázisa a természetművészetnek.

A programok nyilvánosak, amelyre minden vendéget szeretettel várnak, amennyiben saját vízi járművel tudnak érkezni a szigetre.

„A víz esszenciális része a művésztelepnek, hiszen az alkotás immár 8. éve a szigeten zajlik, ahol a természet nem csupán háttér, hanem aktív résztvevője az alkotói folyamatnak. A művészek számára a természet adta anyagok, formák és struktúrák inspirációként szolgálnak, miközben a környezet ökológiai egyensúlyát is tiszteletben tartják.”

A kiállításmegnyitó programja szombaton, 15:00 órakor indul a velencei Északi Strand kikötőjéből. Az Agárd nevű hajó utasai már 14:45-től gyülekezhetnek, mert a hajó első járata pontosan indul a szigetre. Akik rendelkeznek bármilyen vízi járművel, szabadon csatlakozhatnak.


A program regisztrációhoz kötött.

2024. augusztus 24, szombat 15:00