London új állatkertje – Banksytől
London utcáin és Banksy Instagramján is megjelentek az új alkotások: köztük emberszabásúak, patások, szárnyasok és kopoltyúsok.
A világ leghíresebb street artistjának munkásságát többek közt az állatok szimbolikájának használata is jellemzi: az ikonikus patkányon kívül például a majmok is gyakori motívumai műveinek. Legnevezetesebb a 2009-es Devolved Parliament című nagyméretű, 2,5 x 4,2 méteres, olajjal készült hagyományos táblaképe, mely a brit politikai elitről fest szatirikus képet, mégpedig úgy, hogy a parlament tagjait csimpánzokként ábrázolja. Laugh Now (2003) című stencilje pedig egy majmot ábrázol, amint szendvicsemberként a következő hirdetési feliratot hordozza a testén: „Laugh now but one day we’ll be in charge” (‘Most nevetsz, de egy nap mi leszünk felül’), mely az egész emberiségnek üzen, rámutatva az ember és állat közti vékony és törékeny mezsgyére, illetve a természetnek az emberi civilizációval szembeni kiszolgáltott helyzetére.
Ezúttal a nyári Londont „dobta fel” néhány új állatstencillel. Három himbálódzó majom jelent meg egy felüljárón a dél-londoni Brick Lane-en, szinte egy időben azzal, hogy egy épület falának tetejére hegyi kecskét fújt a Kew Bridge környékén. Instagram oldalán – ahova a keletkezésüket követően azonnal kiteszi új alkotásait – heves viták indultak arról, hogy a munka a migrációval kapcsolatos, sőt a kommentelők azt is hozzátették, hogy akár Palesztina helyzetét is kommentálhatja az új stencil, melynek fontos állata a szóban forgó patás. De voltak, akik szerint a brit társadalom helyzetének bizonytalanságát illusztrálja az alkotás; mások pedig a „bűnbak” értelmezést látták adekvátnak.
A mű elkészülését egy az Egyesült Királyságban egy táncórán elkövetett halálos késeléses támadást követő rasszista zavargások előzték meg. Bár a támadóról nem közöltek azonnal információkat, mivel kiskorú volt érintett az ügyben, sokan azt találgatták, hogy a gyilkos illegális bevándorló vagy muszlim volt. (De hamarosan kiderült, hogy az Egyesült Királyságban született 17 éves Axel Rudakubana volt az elkövető.)
Ezek után megjelent egy újabb mű, Chelsea-ben, amely két elefánt sziluettjét ábrázolja egy épület oldalán, ormányuk egymás felé nyúlik, de nem ér össze. A kommentelők úgy értelmezték, hogy a mű „a szobában lévő elefántra” (esetleg az egykori brit popkulturális lapra) utal, de közben Michelangelo Ádám teremtése című, a Sixtus mennyezetén lévő alkotását idézi.
A következő alkotást, egy üvöltő farkast, az insta szerint egy olyan épület tetején lévő parabolaantennára fújhatott fel Banksy, mely a délkelet-londoni Peckhamben, a Rye Lane-en található. Azonban ezt a művet A negyedik művet órákkal a megjelenése után ellopták – írta a Guardian.
A művész közösségi média felületére azóta újabb munkák is felkerültek: két lakmározó pelikánról, egy nyújtozkodó nagymacskáról és egy akváriumnyi halról.
Az állatok növekvő száma miatt a Banksyt követő brit filmrajongóknak Terry Gilliam 1995-ös 12 majom című sci-fi-thrillere is eszükbe jutott, amelyben a 12 Majom Hadserege, egy Brad Pitt vezette állatvédő aktivistákból álló csoport, tiltakozásul kiengedi az összes állatot a városi állatkertből.