Hirdetés
Hirdetés
— 2024. július 11.

Ringások – A mű heti ajánlója

A víz hullámzása formát öltött energia; a sprang – a neolitikumban is használt fonatos textil technika, ahol a szálak kacskaringóznak – szintúgy. A ringó és ringató hullámvonalak sokhelyütt megfigyelhetők, és olykor visszavezethetők a mélyben meghúzódó láthatatlan folyamatokra.

Magyar Képzőművészeti Egyetem /// Best of Diploma 2024

A már hagyományosnak számító, idén tizennyolcadik alkalommal megrendezett kiállításon, mely a végzős hallgatók egyetemi éveinek csúcspontja, az ez évi diplomaművek legjavát láthatja a nagyközönség, legyen szó a vizuális művészet különféle ágairól: festészetről, grafikáról, szobrászatról, intermédiáról vagy látványtervezésről. Idén először nyári programsorozat épül a Best of Diploma kiállításra. Koncertek, színházi est, szubjektív tárlatvezetés és gyerekeknek szóló múzeumpedagógiai foglalkozás várja majd az érdeklődőket.

Kiállítók: Festőművész: Fébert Zsófia, Kovács Kíra; Intermédia művész: Mozsolits Málna, Sárvári Regina; Képgrafikus művész: Kiss Boglárka, Miklós Kelemen, Reining Vivien, Schell Réka; Látványtervező BA:Ágfay Mira, Nagy Sára Mirjam; Látványtervező MA: Kárpáti Panna; Restaurátor, iparművész: Bagi Orsolya; Restaurátor, képzőművész: Lengyel Vivien; Szobrász művész: Burján Vanda, Glauser Lisa Arnika, Tóth Anna Boglárka; Tervezőgrafikus művész:
Dezső Árpád, Sved Angelina; Képzőművész MA: Májer Viktória Katalin, Rozinyák Dániel; Képzőművészet-elmélet BA:
Fábián Luca, Farkas Benedek, Fehér Virág, Hajdú Léna, Kovács Kinga; Képzőművészet-elmélet MA:
Ancsin Kata, Deák Szonja, Kovács Rebeka, Lenkey Viola Dóra, Tóth Boglárka.

2024. augusztus 31-ig


acb Plus /// Tót Endre: vala-hol itt a mosoly

„Smile somewhere here” – ez az angol felirat áll Tót Endre az acb Plusban látható kiállításának 1999-es festményén, amely nem más, mint ironikus önportré és egyúttal hivatkozás az alkotó 1972-es konceptuális Mona Lisa-parafrázisára. Mindez találó összefoglalása az acb Galéria legújabb, ezúttal Tót Endre hetvenes években megrajzolt, mail art formájában terjesztett, majd a kilencvenes években megfestett konceptuális festményeiből merítő válogatásának.

Az acb Galériában látható kiállítás tengelyében Andy Warhol Elvis című művének Tót Endre-féle parafrázisa szerepel, amellyel farkasszemet néz saját, korábban már számtalan formában elkészített ikonikus önarcképe.

Tót Endre: Önarckép, 1999
akril, vászon, 90×68 cm

2024. július 26-ig


Einspach Fine Art and Photography /// Melkovics Tamás: Hullámok esélye

„Vajon honnan indulnak a hullámok? Van-e eredőjük, és vajon hová futnak? Energia, mely hullámok formálta anyaggá szervül. Eseményláncolatok átláthatatlan sora, melyek formát öltenek, formálják környezetünket, és létrehozzák azt a teret, melyet valóságként tapasztalunk. Csak sejthetők ezek a történések, mégis határozott fizikai lenyomatait látjuk és érezzük a minket körülvevő világban. A Hullámok esélye című tárlat ezeknek a mélyben meghúzódó láthatatlan folyamatoknak a megjelenítésére törekszik a szobrászat médiumának használatával. A tárlat anyaga egy 3 éves alkotói periódus eredményeit foglalja magába. A kiállított anyag gerincét olyan modulokból építkező komplex formahalmazok és grafikák adják, melyek megidézni hivatottak az érzékelt világunk mélyén meghúzódó hömpölygő és hullámzó folyamatokat.”

Kiállítás enteriőr
Fotó: Biró Dávid

2024. július 19-ig


Molnár Ani Galéria /// Abstract Horizons


„Az Abstract Horizons című kiállításon szereplő művészek az absztrakció régmúltra visszanyúló szabad formanyelvét alkalmazzák, hogy olyan kortárs jelenségekre reflektáljanak a hagyományosnak tekinthető médiumokon – festészet, grafika és szobrászat – keresztül, mint a térérzékelés különböző aspektusai a kiberterek korában, az organikus tendenciák feltörekvése vagy a női lét kérdései.”

Kiállító művészek: BARÁTH Áron, BORUZS Ádám, FORGÓ Árpád, KISS Adrienn Mária, KOVÁCS Zoltán, Sonia NAVARRO, SALLAY Dániel.

Sonia NAVARRO, Socotora 2, 2022
varrott PVC kollázs,116×90 cm

2024. október 5-ig


Művészetek Háza, Veszprém /// SPRANG – Ősi fonott textilek, kortárs értelmezések Perutól Japánig

„A Dubniczay-palota első emeleti kiállítóterében egy olyan különleges és hiánypótló tárlatot láthatnak az érdeklődők, mely az egyik legősibb textilkészítési technikát, a sprangot mutatja be történeti szempontból és kortárs értelmezésben egyaránt.

A sprang históriája az emberiség történelmében gazdag. Újra és újra feltűnik a különböző korokban és földrészeken. A legkorábbi lelet Európában, a dániai Borum mellől a kora bronzkorból (i.e. 1400 körül) került elő 1871-ben. Ekkorra a technika szinte ismeretlenné vált, noha hosszú évszázadokon keresztül használták különböző ruhadarabok, övek, fejrevalók készítésére.

A sprang egyszerű alapelven működő, már a neolitikumtól ismert fonatos technika, mely rugalmas textilt hoz létre, és szimmetriatengelye van az anyag struktúrájában, mintázatában; a létrehozható variációk lehetősége szinte végtelen. Könnyen kialakítható térformáival alkalmas alkotóművészeti célokra is.

A kiállításon a magyar és nemzetközi (cseh, dán, horvát, japán, kanadai, norvég) kortárs alkotók munkái megmutatják, hogy kellő nyitottsággal és képzelőerővel autonóm és használati tárgyak egyaránt készülhetnek ezzel a nem mindennapi technikával, a legkülönfélébb anyagokból. Ezt egészítik ki a Néprajzi Múzeumból és az Iparművészeti Múzeumból kölcsönzött, sprang technikával készült textil műtárgyak, melyeken keresztül ízelítőt kapunk abból a rendkívül gazdag mintakincsből, mely ezeket a hagyományos fonott viseleti darabokat jellemzi.

A kiállításon a látogatók egy közösségi fonás keretében ki is próbálhatják a technikát, így a tárlat végére egy közös sprangot hozunk létre, mely az összekapcsolódást is szimbolizálja.”

2024. augusztus 11-ig

Borítókép: Tót Endre: Elvis after Warhol, 1999, akril, szitanyomat, vászon, 190 × 401 cm